Search

Management

Affärsmodeller i en tid av transformation

Målet med den här kursen är att ge dig som deltagare ökad kunskap om och förståelse för hur affärsmodeller kan användas för att analysera problem och utmaningar med fokus på värdeskapande i företag och andra organisationer. Kunskap som kan användas för att utveckla verksamheter, få ökad lönsamhet och stärkt konkurrenskraft.  I den här kursen får du lära dig mer om affärsmodeller och du kan använda affärsmodeller för att skapa värde för dina kunder. Kursen består av följande moduler: 1) Affärsmodeller – vad är det? 2) Affärsmodeller och innovationer, och 3) Hållbara affärsmodeller. Kursen behandlar begrepp, teorier och modeller med fokus på värdeskapande och med koppling till digitalisering, innovationer och hållbarhet. Konkreta vertyg och utmaningar med koppling till området kommer att presenteras.  Efter genomgången kurs kommer deltagarna ha en tydligare förståelse för hur den egna organisationen affärsmodeller kan stärkas och utvecklas. GENOMFÖRANDEKursen är uppbyggd av moduler där du tar del av forskningsartiklar och filmer samt deltar i föreläsningar och diskussionsseminarier. Kursen förutsätter självständigt arbete, textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande. En central del i kursen är att deltagarna tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna problem och delar erfarenheter med varandra. Diskussionsinnehållet i kursen bestäms delvis av deltagarna och utgår från deras erfarenheter, frågor och utmaningar i sitt arbete.  Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. MÅLGRUPPDet här är en kurs för dig som är yrkesverksam och som vill öka sina kunskaper om affärsmodeller. Den passar exempelvis dig som är verksam i ledningsgrupp och i din roll som chef, projektledare, försäljare, produktionschefer, marknads- och kundansvarig samt medarbetare inom produkt- och tjänsteutveckling. ÖVRIGT Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. Anmäl ditt intresse via kursens webbplats. Välkommen!

Sustainable leadership with lean - KTH Leancentrum

This course is taught in Swedish. How are you a good leader in times of rapid change? And what can good leadership contribute? In this web-based course you will have the opportunity to work on these questions, discuss them and be inspired. What will you know after the course and what difference can the knowledge make to your organisation? Understand and reason about Lean leadership models Describe how leadership, improvement and sustainability interact and influence the success of organisations and leaders Translate models and methods to your own situation and business, and be able to concretise these in an action plan Course outline The course is web-based (Zoom) and we meet 12 times of 2 hours each. The examination is 3 hours. The lecturers are both researchers and practitioners, partly from KTH and partly from the private sector. We think that dialogue is important during both lectures and group work. The meetings normally also include a presentation of the assignment from the previous session. Great importance is attached to dialogue during both lectures and group work, including those linked to homework assignments. The book LedarStegen by Bengt Savén (ISBN: 9789187817434) is used to link theory parts and exercises. Course literature is paid for by the participant. The course is examined with a diploma through a report and oral presentation. Attendance is required for at least 9 out of 12 sessions. Maximum number of participants is 20. Target group Those in a managerial position (managers, project and improvement leaders), in both the private and public sectors. You are expected to have a basic knowledge of lean and be experienced in the role of a leader. See all courses that KTH Leancentrum offers