Applications 2022-11-22 - 2024-01-14
COURSE DESCRIPTION
Det här är en kurs för dig som vill utveckla din förmåga att driva och genomföra organisationsförändringar.
I den här kursen får du träna och utveckla din förmåga att arbeta med både beprövade och nya verktyg för organisationsutveckling som skapar engagemang. Kursen ger dig ökad förståelse för organisationsförändringar och stärker din förmåga att genomföra reella förändringar. Du får dela och ta del av erfarenheter och reflektera kring relevanta teorier rörande organisationsförändring.
I kursen beskrivs utvecklingen och olika perspektiv inom entreprenörskap/intraprenörskap och organisatorisk utveckling och förändring. Du får ta del av och diskutera centrala begrepp, modeller och verktyg från forskningen samt hur dessa används både inom praktik och forskning. Stort fokus läggs på förändringsprocessen och dess byggstenar samt stödjande verktyg som behövs för att åstadkomma utveckling och förändring.
Du lär dig att:
För vem?
Denna kurs riktar sig till ledare, projektledare, affärsutvecklare och innovationsledare som vill utveckla sin förmåga att driva och genomföra organisationsförändringar.
Övrig information
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng.
Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen vänder sig till yrkesverksamma och är avgiftsfri. Antal platser är begränsat.
Läs mer och anmäl ditt intresse via kursens webbplats: https://www.kau.se/ctf/ise/stark-organisationens-forandringsformaga-teori-och-praktiska-verktyg
Välkommen!
As AI systems become more common and expand their abilities, the decisions they made have a crucial impact on society as a whole. Whether they are designed to recommend content or product online, to assist judges or physicians in their decision-making, or to decide how to distribute mortgages or video surveillance cameras, these systems can have a crucial and lasting impact on all of us. For this reason, it is of paramount importance that those in charge of designing such systems work toward ethical and responsible systems. This course covers the theoretical and practical aspects of normative ethics and how they apply to AI systems, discuss how AI systems can become biased, as well as how to prevent and correct possible bias. Through concrete examples, case studies, and project, this course aims at raising awareness on the problem of ethical AI as well as giving the students practical experience on how to ensure ethical and responsible development of AI systems in their everyday work. This course is given on-line with three mandatory Zoom-meetings. This course is directed towards working professionals.
The purpose of the course “Artificial Intelligence for Managers” is to give managers and decision makers a principle understanding of AI and to increase their understanding of opportunities, difficulties, benefits, and risks connected to AI. It is neither an “Introduction to AI” nor an “AI for dummies” course. Instead, it is set to demystify AI and to transform it into an actionable tool for manages and decision makers. Target groupThis course is for product managers, project managers, executives, and engineering managers in organizations that have already made, or are about to make, the transition to working with AI. ContentThe course is organized in three modules. The initial module will focus an introduction to AI, giving an understanding of what type of cases can be addressed with AI and what managers need to know about AI technology. Module two will cover tools and concrete on how to set up an AI strategy and roadmap, how to get started on AI projects, how to integrate AI and IT development, how to (self) evaluate AI in use, and, not to forget, the ethical and legal aspects of AI. The third module will give the participants the chance to use their new knowledge and tools and work with their own practical cases and how they could be addressed using AI. The goal of the course is to empower the participants to: Describe the principal concept of AI, its strengths, and shortcomings Understand opportunities, myths, and pitfalls of AI Identify problem areas in industry, society, and in management where AI could be utilized Analyze how AI can be applied in a particular problem area Manage an AI strategy and get started: implement a strategy and a roadmap to apply AI in a particular problem area Understand how to integrate AI with IT development Assess the maturity of AI utilization in an organization Reflect on applications of AI from an ethical and legal perspective as well as the future challenges (technical, organizational, social, etc.) Practical informationAll materials will be accessible and include reading material, lecturer slides etc. The lectures can either be attended live via Zoom or later using the recordings at a time that is convenient for the participants. There will be 3 onsite workshops with a focus on interaction with the teacher and the co-participants of sharing real-life experiences and insights. The course will be delivered in a flexible manner to facilitate the combination of course work with your ongoing professional commitments. The total effort to pass this course is typically around 200 hours. Teaching language: English Entry requirementsThe basic eligibility for this course is a bachelor’s degree. Candidates with corresponding work experience are also invited to apply. Two years of relevant work experience is considered equivalent to one year of university studies at bachelor level. The course is free
I den här kursen får du en ökad förståelse för vad digitalisering och digital transformation innebär. Du lär dig mer om varför digitalisering kan vara ett bra sätt att utveckla en verksamhet samt hur du kan arbeta systematiskt med den förändringsprocess som digitalisering innebär. Detta kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten och innovationsförmågan i din organisation samt bidrar till att utveckla din kompetens. Vad innebär digitalisering och digital transformation och hur kan företag och organisationer arbeta med digitalisering? Det är frågor som du kommer lära dig mer om här. Kursens tar utgångspunkt i digitalisering som tillämpning av digital teknik i företag och organisationer och behandlar samspelet mellan tillämpning av digital teknik och organisationsförändring. Kursen består av följande moduler: Introduction to digitalisation and digital transformation sätter fokus på digitalisering och digital transformation och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation. Business development through digitalisation introducerar olika modeller för digitalisering och digital transformation där deltagarna ges möjlighet att praktisera några av dessa i sin verksamhet, till exempel modeller för kartläggning av digital mognad och verksamhets- och förändringsanalys. Data driven organizations and data use berör data som resurs vid utvecklingsarbete, till exempel verksamhets-, produkt-, tjänsteutveckling). Deltagarna introduceras i hur data kan utgöra resurs för olika användningsområden, i olika kontext och vilka nyttor och värden som kan förväntas och realiseras med hjälp av data. Leadership and organization in the age of digital transformation fokuserar på ledning och organisering av digital transformation och hur agila arbetssätt, perspektiv och värderingar kan stötta den pågående förändringsprocess som digitalisering medför. Diskussionsinnehållet i kursen tas delvis fram av och samskapas av deltagarna själva genom att de tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna erfarenheter. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande i undervisningen. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill utveckla din kompetens inom digitalisering och digital transformation, förändringsledning och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation i företag och organisationer. Den passar exempelvis dig som är chef, projekt- eller processledare eller som arbetar med affärs- och verksamhetsutveckling samt IT-frågor. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är kostnadsfri. Antal platser är begränsat. Läs mer och anmäl ditt intresse till nästa kursomgång hösten 2024: https://www.kau.se/ctf/ise/digitalisering-och-digital-transformation
Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla och stärka förmågan att arbeta strategiskt med utveckling och planering - för att öka dina chanser att uppnå verksamhetsmål och skapa resultat. Här får du träna förmågan att arbeta med verktyg för strategiutveckling som skapar engagemang. Vi går igenom strategiforskningens utveckling med tyngdpunkt på vad som kännetecknar dagens forskning. Du får diskutera och analysera centrala begrepp, modeller och verktyg samt hur dessa används inom praktik och forskning. En stor del av kursen handlar om att pröva och analysera verktyg som adresserar frågor som: Hur kan vi kan förstå företagets omvärld och invärld? Hur kan vi staka ut en strategisk inriktning som håller över tid och hur kan vi i nästa steg få saker och ting att hända? En annan viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte och därför kommer kursinnehållet också delvis att anpassas utifrån kursens deltagare utifrån deras behov, önskemål och tidigare erfarenheter. Vår förhoppning är att deltagarna, efter avslutad kurs, har fått nya perspektiv på strategisk utveckling och fler verktyg i sin verktygslåda. Denna kurs hjälper dig att stärka din kompetens kring strategiskt tänkande och därtill knutna arbetssätt vilket också stärker möjligheterna att ta ledande roller knutna till strategiarbete. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och passar dig som är ledare, projektledare, affärsutvecklare och innovationsledare och vill bli bättre på att arbeta strategiskt med utveckling och planering. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. Nästa kursomgång hösten 2024, besök kursens webbplats för mer information: https://www.kau.se/ctf/ise/verktyg-strategisk-utveckling-och-planering
This course looks at where important materials in products we use every day come from and how these materials can be used more efficiently, longer, and in closed loops. This is the aim of the Circular Economy, but it doesn’t happen on its own. It is the result of choices and strategies by suppliers, designers, businesses, policymakers and all of us as consumers. In addition to providing many cases of managing materials for sustainability, the course also teaches skills and tools for analyzing circular business models and promotes development of your own ideas to become more involved in the transition to a Circular Economy. You will learn from expert researchers and practitioners from around Europe as they explain core elements and challenges in the transition to a circular economy over the course of 5 modules: Module 1: Materials. This module explores where materials come from, and builds a rationale for why society needs more circularity. Module 2: Circular Business Models. In this module circular business models are explored in-depth and a range of ways for business to create economic and social value are discussed. Module 3: Circular Design, Innovation and Assessment. This module presents topics like functional materials and eco-design as well as methods to assess environmental impacts. Module 4: Policies and Networks. This module explores the role of governments and networks and how policies and sharing best practices can enable the circular economy. Module 5: Circular Societies. This module examines new norms, forms of engagement, social systems, and institutions, needed by the circular economy and how we, as individuals, can help society become more circular.
In this course, participants are introduced to key notions and concepts evolving in sustainability science that are relevant to all, independent to one's work or field of interest. After having completed the course, participants will have a better understanding of the vocabulary used today and should demonstrate the ability to reflect critically to integrate different perspectives of environmental, social, and economic sustainability to their specific area of interest or research. Throughout the course, links are made to the Agenda 2030 for Sustainable Development, as our current global road map towards sustainability, and how new approaches and solutions are emerging to describe, understand and address key sustainability challenges. Put simply, the overall aim is to give participants the knowledge and confidence needed to present and discuss ideas with others by applying methods, concepts and the vocabulary exemplified in the course with a more holistic view on the sustainability agenda across topics and disciplines. The course is designed as 5 modules: The first module presents essential concepts within sustainability science, and methods used to describe, frame, and communicate aspects of sustainability. We look at key questions such as what we mean with strong or weak sustainability, resilience, tipping points and the notion of planetary boundaries. We also look at some techniques used of envisioning alternative futures and transitions pathways. The second module is all about systems thinking and how systemic approaches are applied today to achieve long-term sustainability goals. Your will see what we mean with systems thinking and how systems thinking, and design is applied in practice to find new solutions. The third module touches upon drivers for a sustainable future, namely links to economy and business with an introduction to notions of a circular economy, and also policy and regulatory frameworks. We introduce the basics of transformative policy frames and how they are designed and applied through several real-case examples. The fourth module discusses the links between innovation and sustainability, highlighting approaches for technological, social, institutional, and financial innovations. Some examples (or cases) aim to show how different actors across society balance in practice the need for innovative approaches for social, environmental, and economic sustainability. The fifth and last module provides general insights on how we work with models to create various scenarios that help us identify solutions and pathways for a more sustainable world. Three main dimensions are addressed namely climate and climate change, nature and biodiversity, and the importance of data and geodata science to support spatial planning and sustainable land use.