A government mission to create open online education for climate change. Nine higher education institutions in collaboration to create a wide range of education in dialogue with relevant organizations in business and the surrounding society. The assignment is coordinated by Uppsala University. The aim is to enable shorter further education in relevant areas, such as engineering, science, procurement law, computer science and urban social planning etc. The courses developed are presented here.
4 RESULTS
SHOW
SORT BY:
Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se
För att främja den gröna omställning från fossila bränslen pågår det intensiv forskning inom många områden kring energilagring och energiomvandling, inklusive till exempel batterier, solceller och mikrobiologiska system för att skapa förnybara bränslen. Utöver de tekniska utmaningarna finns det även bredare frågeställningar om hållbar utveckling, grön kemi och systemtänkande som också är viktiga att beakta. Det är centralt att öka intresse och förståelse för naturvetenskap och teknik redan i skolan för att tillgodose det stora kompentsbehov som existerar redan nu, och fortbildning av lärare är en viktig nyckel för detta. Denna kurs riktar sig till högstadie- och gymnasielärare, med fokus på fortbildning inom aktuell forskning inom energi‐ och miljöteknik samt frågeställningar kring hållbar utveckling. En central del av kursen består av att deltagarna själva utvecklar egna undervisningsmaterial som är anpassade för användning i sin undervisning på skolan. I samband med detta kommer även ämnesdidaktiska perspektiv att presenteras och diskuteras. Innehåll Energilagring och energiomvandling Solceller och konstgjord fotosyntes Mikrobiologiska system för förnybara bränslen Batterier Hållbarutveckling, grön kemi, systemtänkande Ämnesdidaktiska perspektiv för undervisning Framtagning av undervisningsmaterial anpassade för egen undervisning Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade material för självstudier online, som kompletteras av online-seminarier via Zoom. Deltagarna kommer även att arbeta i smågrupper under sitt projekt för att ta fram egna undervisningsmaterial. Flexibel studietakt, anmälan krävs till online-seminarier. Du kommer få kunskap om Du kommer få en överblick över aktuella frågor kring energilagring och energiomvandling för att möjliga den gröna omställningen och hållbarhetsarbetet i samhället. Specifikt fokus ligger på ett antal tekniker för att utnyttja förnybara energikällor samt lagring i batterier. Du kommer även att omsätta dessa kunskaper i samband med ett projekt som leder till ett undervisningsmaterial som du kan använda i din egen undervisning. I projektet ingår diskussioner om ämnesdidaktiska perspektiv kring undervisning och design av läromedel. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma högstadie- och gymnasielärare som undervisar kemi, naturkunskap och/eller teknik, som vill fortbilda sig inom aktuell forskning relaterad till förnybar energi och energiomställning, för att kunna inkludera dessa perspektiv i sin undervisning i skolan. Minst 30 hp i kemi rekommenderas.
Den här kursen ger dig som ingenjör eller beslutsfattare de nödvändiga verktygen för att framgångsrikt balansera ekonomiska och miljömässiga mål i arbetet med grön omställning. Du får kunskaper och färdigheter om matematiska och beslutsteoretiska metoder i arbetet med grön omställning. Kursen ges på distans och inkluderar föreläsningar och projektarbete. På kursen går vi igenom metoder inom optimering och industriell ekonomi med tillämpning på hållbar utveckling. Vi tar också upp metoder för scenariogenerering, flermålsoptimering (multi-objective optimization), scenariobaserad optimering, optimering under risk och osäkerhet. Du får även kunskap om metoder för att koppla resultat från optimeringsmodeller till ekonomiska faktorer för beräkning av skuggpriser och för att analysera effekter av skatter, utsläppsrätter, regleringar samt åtgärder mot en mer cirkulär ekonomi. Kursens upplägg Kursen ges på distans, med 25% studietakt. Förkunskapskrav: Ingenjörsutbildning eller motsvarande samt att du har grundläggande kunskaper i optimeringsmetoder. Startdatum: Planerad start vårterminen 2026. Kursen inleds med ett mindre antal föreläsningar som beskriver olika metoder samt ett projektarbete där några av de metoder som lärs ut i kursen tillämpas på verkliga problemområden. Examination sker genom ett projektarbete där du får tillämpa någon eller några av de metoder som du lärt dig på kursen, på ett verkligt problem kopplat till ditt yrkesområde. Mål med kursen Kursen ger dig kunskaper och färdigheter om matematiska och beslutsteoretiska metoder för att stödja företag och organisationer i arbetet med grön omställning. Målgrupp Den här kursen riktar sig till dig som är yrkesverksam ingenjör eller liknande, och som arbetar med eller har ett intresse för miljö och hållbarhetsfrågor. Mer information om kursstart och anmälan publiceras inom kort.
Learn about remanufacturing in this short introduction course. After you have completed this course you will be able to define what remanufacturing is and explain its drivers and challenges. The course also brings up industrial remanufacturing examples from all around the world.About the courseThis course describe what remanufacturing is by defining it and showing existing industrial remanufacturing examples. It also brings up drivers and challenges to remanufacturing and what the economic and environmental aspects that are connected to remanufacturing. Topic covered by the courseWhen you have passed this MOOC you will be able to: - define remanufacturing- give industrial examples of remanufacturing- explain drivers and challenges to remanufacturing- connect economic and environmental aspects to remanufacturingWho can take the course?The course is open to everyone and free. There are no requirements for prior knowledge or special qualifications to participate in the course. Course structureThe course is an online course where teaching is completely by remote methods, using a web-based platform. It consists of several pre-recorded lectures, readings and exercises.