The purpose of the platform is to contribute to the continued development of industry's skills development through courses specifically aimed at industry professionals, and by making the course offerings from universities easier to find. The platform is developed as a part of a project with the following partners Linnaeus University, Mälardalen University, University West, Örebro University, Teknikföretagen and Swedsoft. The project is funded by Vinnova.
För att skydda planetens och människors hälsa har Europeiska kommissionen utvecklat ramverket GreenComp. Den här kursen utgår från ramverket för gröna kompetenser, som syftar till att främja hållbarhet genom lärande och kompetensutveckling. Kursen behandlar de fyra huvudområdena i GreenComp: att värdera hållbarhet, att omfamna komplexitet i hållbara utmaningar, att föreställa sig framtida hållbara scenarier samt att agera för hållbarhet. Gröna kompetenser omfattar kunskaper, färdigheter och attityder som gör det möjligt för individer att leva, arbeta och agera på sätt som främjar en hållbar utveckling. Dessa kompetenser är avgörande för att möta dagens miljömässiga och samhälleliga utmaningar, som klimatförändringar och resursbrist, och är en nyckel till att driva den gröna omställningen inom utbildning, arbetsliv och samhällsutveckling. Kursen utspelar sig i en universitetskontext. Innehåll En översikt av GreenComp-ramverkets fyra delar: 1) hållbarhetsvärderingar 2) hållbarhetsutmaningar 3) framtidsvisioner och scenarier 4) agerande för hållbarhet Kursen kontextualiseras i en universitetsmiljö, där ledningens strategiska perspektiv, tjänstepersoners lagstadgade uppdrag, forskares expertis och studenternas utbildningsfokus visar på olika sidor av hållbarhetsfrågan och vad det betyder i olika roller. Kursupplägg Kursens material tar ca en timme att gå igenom. Materialet kan med fördel användas som en start på dialoger i lednings- och arbetsgrupper för att fördjupa sin kompetens om ramverket och om hur nästa steg i ett hållbart agerande kan ta form i den egna organisationen. Kursen består av inspelat material. Det talade språket är både svenska och engelska med engelsk text. Kursen lanseras i maj Du kommer få kunskap om Målet med kursen är att du ska känna till ramverket GreenComp och de delar som ingår i ramverket. Det innebär att du kommer att kunna: utforska värderingar som rör hållbarhet förstå och hantera hållbarhetsutmaningar utgå från framtidsvisioner och scenarier agera hållbart, individuellt och tillsammans med andra Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till alla som har ett intresse för hållbarhetsfrågan, de som vill lära sig mer om ramverket GreenComp och för ledningsgrupper och arbetsgrupper på universitet som vill hitta nya vägar framåt i sitt praktiska hållbarhetsarbete.
Hur kan grön omställning göras så att resultatet är socialt önskvärt, miljömässigt -, samhälleligt - och ekonomiskt hållbart, samt etiskt acceptabelt? Själva uttrycket grön omställning leder lätt till ett snävt fokus på teknik och miljö. Det glöms att hållbar omställning syftar till att säkra framtida generationers möjligheter att leva sina liv inte bara i en god miljö, utan också i rättvisa och inkluderande samhällen och under hållbara ekonomiska förutsättningar. I den här kursen utforskar vi begreppet ansvarsfullhet och experimenterar praktiskt utifrån tankesätt och metoder som kommer ifrån EUs Responsible Research and Innovation (RRI) och innovationsforskningens Responsible Innovation (RI). Innehåll Ansvarsfull innovation och grön omställning EUs ansvarsfull forskning och innovation (RRI), ingående delar och verktygslåda Hållbar utveckling och grön omställning Ansvarsfullhet och aktörer, intressenter samt användare Missions, framtider och grön omställning Du kommer få kunskap om Efter kursen kan du kartlägga området där den gröna omställningen skall ske, identifiera de intressenter som bör involveras den ansvarsfulla grön omställningsprocessen. Du kommer också att kunna identifiera arbetssätt som behöver förändras och kunna delta i utvecklandet av nya arbetssätt. Vem vänder sig kursen till? Den här kursen angår oss alla, oavsett yrkesroll och även som privatpersoner. Du bör vara nyfiken på samhällsutveckling mot hållbara samhällen i alla tre dimensioner. Du behöver inte ha några speciella förkunskaper förutom att du behöver vara beredd på att läsa engelska texter. Några som denna kurs kan vara särskilt lämpad för är strateger vid kommuner och regioner, utvecklare av teknik, organisationer eller samhällen, samt personer med ett samhällsengagemang som vill vara med och påverka utvecklingen. Kursupplägg Kursen lanseras i maj och är en öppen kurs som kan genomföras online när som helst och inte kräver några förkunskaper. Kursen bygger på förinspelade filmer och poddar som vägleder och inspirerar inom varje kursområde. Dessa är kopplade till uppgifter och övningar du genomför och dokumenterar för ditt eget lärande. Språk Svenska
Upptäck framtidens arbetsliv – kurs i utekontorsarbete! Att arbeta utomhus regelbundet förbättrar både hälsa och välmående samtidigt som det bidrar till en grön omställning av arbetslivet. Naturen erbjuder en unik arbetsmiljö som kan stärka kreativitet och produktivitet. Arbetslivet går igenom stora förändringar. Kontorsarbete sker inte längre bara på traditionella arbetsplatser. Med nya digitala lösningar kan vi arbeta var som helst – från hemmet, på tåget eller ute i naturen. Flexibla kontor och delade arbetsytor har blivit allt vanligare, men varför stanna där? Vill du veta hur utekontorsarbete kan skapa hållbara och inspirerande arbetssätt och arbetsmiljöer? Då är det här kursen för dig! Innehåll Arbetsliv i förändring och naturkontaktens betydelse Kontorsarbetets möjliga former och rum – utomhus Utekontoret och det flexibla arbetslivets förutsättningar Outdoor Office Work – Utmaningar och potentialer för en hållbar utveckling Du kommer få kunskap om Hur du kan ta med dig kontorsarbetet utomhus och organisera ditt arbete både enskilt och i grupp. Identifiera fördelarna och utmaningarna med utekontorsarbete för hälsa, kreativitet och välmående. Analysera hur naturen som arbetsmiljö kan bidra till hållbar utveckling och grön omställning i arbetslivet. Implementera praktiska metoder för att integrera utemiljöer i din arbetsdag och skapa flexibla, inspirerande arbetsrutiner. Vem vänder sig kursen till? Kursen är relevant för alla som arbetar på kontor och vill utforska nya sätt att organisera sitt arbete i utemiljöer. Den riktar sig särskilt till chefer och HR-specialister som vill stärka hälsa, kreativitet och produktivitet genom att integrera naturen som en del av arbetsplatsen. Kursen är också anpassad för enskilda medarbetare och arbetsgrupper som söker hållbara och inspirerande arbetsmetoder i utemiljöer. Kursupplägg Kursen lanseras i maj och är en öppen kurs inte kräver några förkunskaper och som kan genomföras online när som helst. Språk Svenska
Kursen ger dig verktyg både i att identifiera vilken typ av beteendeförändring som ger stor effekt på hållbarhetsarbetet och denna beteendeförändring på effektivast sätt kan uppnås. Klimatpsykologin ger kunskap om de mänskliga reaktionerna till klimatkrisen och arbetssätt för att få med sig fler, skapa engagemang och hållbar förändring. Efter kursen kommer du att kunna gå från ord till handling och från pappersprodukter till verklig förändring. Innehåll • Inlärningspsykologi • Prioritera beteenden och strategier • Förändring i organisationer: • Samskapande, samarbete och involvering • Implementering Du kommer få kunskap om Kursen ger dig verktyg både i att identifiera vilken typ av beteendeförändring som ger stor effekt på hållbarhetsarbetet och hur denna beteendeförändring på effektivast sätt kan uppnås. Efter kursen kommer du kunna arbeta målinriktat i ditt hållbarhetsarbete, identifiera nyckelbeteenden för förändring, analysera och prioritera beteenden som blir centrala för ökad påverkanskraft. Du kommer kunna använda kunskap om klimatpsykologi för att välja rätt projekt och göra rätt saker. Vem vänder sig kursen till? Kursen riktar sig till dig som jobbar med hållbarhet på olika sätt i din yrkesutövning och som vill vässa din förmåga att få bättre genomslag för hållbarhetsarbetet. Du kan till exempel vara hållbarhetschef, hållbarhetssamordnare, processledare, klimatstrateg eller miljöpedagog, men kursen lämpar sig för alla som vill eller ska driva organisationens miljö- och/ eller klimatarbete. Kursupplägg Kursen är en öppen kurs som ges online med förinspelat material och den kan genomföras i egen takt. Kursen lanseras i mars-april. Språk Svenska
Opens in May 2025. The Swedish version of the course, namely ”Varför välja trä vid nästa byggprojekt?” is already open. For more iformation contact course coordinator dimitris.athanassiadis@slu.seCourse DescriptionDifferent types of biomaterials (e.g., wood) are crucial in the challenge of decarbonizing the built environment and reducing the carbon footprint of buildings and infrastructure by replacing materials like steel and cement, which have high carbon dioxide emissions. At the same time, we must not forget that it is important to preserve biodiversity and the social values of our forests. The 13 modules of the course cover many forestry related subjects, including harvesting methods, biodiversity, forest management, logistics, the role of forests in the climate transition, carbon storage, environmental benefits of multi-story buildings with wood, and more. The goal is that participants will gain a shared understanding of Swedish forestry so that they can make well-informed decisions about material choices for their next construction project. Course PeriodThe course will be active for 3 years. Content Forest history: The utilization of forests in Sweden throughout the past years Forestry methods and forest management Forest regeneration Wood properties Forest mensuration Forest tree breeding The forest's carbon balance Business models and market development: Focus on wood high rises Nature conservation and biodiversity in the forest Course StructureThe course is fully digital with pre-recorded lectures. You can participate in the course at your own pace. Modules conclude with quizzes where you can test how much you have learned. You will learn aboutUpon completion of the course, you will have learned more about various forest-related concepts, acquired knowledge of forest utilization in Sweden throughout the past years, increased your understanding of forest management and how different management methods affect biodiversity in the forest, and learned about the forestry cycle—from regeneration to final harvesting, etc. Who is this course for?This course is designed for professionals such as architects, municipal employees working with urban planning and construction, individuals in the construction and civil engineering sector, and those in other related fields. This is an introductory course and will contribute to upskilling of the entire construction sector, thereby increasing the industry's international competitiveness while also providing important prerequisites for the development of future sustainable, beautiful, and inclusive cities. Since the course is open to everyone, we hope that more groups, such as students, doctoral candidates, forest owners, and others with an interest in forestry, will take the course and engage with inspiring lectures where scientific knowledge primarily produced within SLU (Swedish University of Agricultural Sciences) is presented.
Samhällets hållbarhetsutmaning handlar bland annat om hur vi hanterar våra resurser. Kan vi använda våra material- och energiresurser på ett mer effektivt sätt? Kan vi rent av skapa ekonomisk, miljömässig och social nytta genom smarta samarbeten mellan olika aktörer i samhället? Detta är frågor i fokus inom urban och industriell symbios (UIS). I den här kursen får du grunderna för att effektivt arbeta med UIS som koncept, för att optimera användningen av resurser och skapa värde och nytta i affärssammanhang och/eller regionala utvecklingssammanhang. KursperiodKursen ges under vårens första och andra läsperiod (vecka 11 till vecka 21). Kursens innehållKursen ger dig en översiktlig introduktion till UIS och centrala begrepp och koncept inom området. Du kommer att studera verkliga industriella och urbana symbiosfall med utgångspunkt från ditt eget sammanhang. Kursen täcker också sådant som kritiska faktorer, aktiviteter och aktörer för att möjliggöra och utveckla UIS. Detta med fokus på teknofysiska, organisatoriska, policy/politiska och sociala dimensioner. Kursens uppläggDu kan följa och delta i kursen helt digitalt. Kursen består främst av föreläsningar, litteraturstudier och projektarbete med tillhörande seminarier. För den som vill finns det möjlighet att delta på plats på campus i Linköping vid det inledande kurstillfället samt vid den avslutande projektredovisningen som genomförs i hybrid-form. Kursen har cirka 18 timmar schemalagd tid och rekommenderad tid för självstudier är cirka 90 timmar. Du kommer få kunskap omNär du har genomfört kursen kommer du ha kunskap om de grundläggande koncepten inom UIP. Du kommer också att ha en stärkt kompetens och förmåga att: identifiera, kartlägga och analysera existerande och potentiella (materiella) synergier inom ett sammanhang ta fram och använda strategier för att etablera, utveckla eller möjliggöra UIS inom ett sammanhang Vem vänder sig kursen tillKursen vänder sig till dig som är yrkesverksamma inom ett företag, en kommun eller en region och vill lära dig med om ämnet eller stärka din förmåga att utveckla IUS. När du ansöker till kursen måste du visa att du har grundläggande behörighet. Om dina gymnasiebetyg inte redan finns på antagning.se, behöver du ladda upp din gymnasieexamen eller motsvarande där när du ansöker. På kursens sida på liu.se kan du se vilka behörighetskrav som gäller för kursen.
Kursperiod: sept - nov 2025 I den pågående gröna omställningen spelar vätgas en allt viktigare roll som en hållbar energibärare. För att producera grön vätgas är vindkraft en avgörande faktor. Genom att integrera vätgasproduktion direkt i vindparker kan man på ett kostnadseffektivt sätt dra nytta av volatila elpriser, samtidigt som man bidrar till att balansera det alltmer förnybara elsystemet. Detta möjliggör både flexibel produktion av vätgas och energilagring i form av vätgas, vilket skapar ett robust, långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt energisystem. Kursen behandlar konceptet med ett integrerat vind/vätgas-system, där tekniska, ekonomiska och systemmässiga aspekter av att kombinera vindkraft och vätgasproduktion utforskas. Innehåll Introduktion till utveckling av vindenergi Vindkraftsteknik, vindenergi och anslutning till elnätet Introduktion till vätgas: egenskaper och användningsområden Metoder för vätgasproduktion Lagring av vätgas Vindkraft onshore/offshore – system för vätgasproduktion Tekniska, ekonomiska och regulatoriska möjligheter och utmaningar för integrerade vind-/vätgassystem Kursens upplägg Denna helt digitala kurs inkluderar förinspelade föreläsningar, interaktiva webbinarier, diskussionsforum och uppgifter. Deltagarna kan ta del av materialet i sin egen takt, vilket möjliggör flexibel inlärning. Specifika moment som live-frågestunder eller seminarier kommer att schemaläggas för att främja interaktion och fördjupad förståelse. Du kommer få kunskap om Efter kursen kommer deltagarna att förstå hur vindkraft och vätgas kan integreras i ett sammanhängande energisystem. De får insikt i hur tekniska, ekonomiska och regulatoriska faktorer påverkar möjligheterna att kombinera vindkraft med vätgasproduktion. Deltagarna utvecklar även en ökad förståelse för energilagring, elsystemets flexibilitet samt hur dessa faktorer bidrar till den gröna omställningen. Vem vänder sig kursen till Kursen riktar sig till yrkesverksamma inom energi- och miljösektorn, såsom beslutsfattare, projektledare, ingenjörer och tekniska konsulter med intresse för förnybar energi, vätgas och hållbara energisystem. Även politiker, tjänstemän och strateger som ansvarar för hållbarhetsfrågor och energiplanering har nytta av kursens innehåll. Dessutom kan kursen vara värdefull för forskare, utvecklare av digitala verktyg och mjukvaruingenjörer med fokus på gröna lösningar. Ingen fördjupad teknisk förkunskap krävs, men en grundläggande förståelse för energisystem och hållbarhet är fördelaktig. Detta är en introducerande kurs som visar en väg mot livslångt lärande. Deltagarna kan efter avslutad kurs fördjupa sig i specifika områden för att ytterligare öka sin expertis inom vindkraft, vätgas och integrerade energisystem.
Kursstart höst 2025 Omkring en femtedel av världens totala energiförbrukning sker i form av elektricitet, och mycket tyder på att denna andel kommer växa i takt med att bland annat transporter och industriella processer elektrifieras. I dagsläget produceras denna elektricitet till ca 60 % från fossila källor som genom utsläpp av koldioxid bidrar till den ökande växthuseffekten. I den här kursen tar vi avstamp i FN:s Agenda 2030-mål för hållbar utveckling och diskuterar hur kärnkraften som fossilfri energikälla kan bidra till den gröna omställningen. Med utgångspunkt från dagen lättvattenreaktorteknik går vi igenom ett kärnkraftverks olika delar, hur dessa fungerar, samt hur man på ett säkert sätt kan styra kärnklyvningsprocessen. Denna kunskap är nödvändig för att förstå och kunna diskutera risker och säkerhet kring kärnkraft, samt för att kunna göra ställningstaganden utifrån etiska aspekter. Avslutningsvis tittar vi också på några andra reaktortyper, båda sådana som används internationellt och sådan som är under utveckling. Innehåll Kärnkraftens roll i ett hållbart energisystem Kärnkraftverkets olika delar Kärnklyvningsprocessen och hur den kan användas som energikälla Vad som sker i en reaktor och hur den styrs. Radioaktivitet och joniserande strålning Kärnbränslecykeln från gruvbrytning till hantering av avfallet Risker och säkerhet Etiska aspekter på kärnkraft Andra användningsområden för kärnkraft än elproduktion - små och stora reaktorer Framtida kärnkraftsystem Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade föreläsningar samt uppgifter som lämnas in digitalt. Du kommer få kunskap om Efter avslutad kurs kommer du ha en grundläggande kunskap om ett kärnkraftverks olika delar och hur dessa fungerar tillsammans. Du kommer att ha lärt dig om kärnklyvningsprocessen och hur denna används som energikälla i en reaktor. Du kommer också att ha lärt dig om radioaktivitet och skillnaden mellan joniserande och icke-joniserande strålning.Du kommer vidare att ha fått en förståelse för vilka risker som finns med kärnkraft och hur dessa risker kan minimeras. Du kommer kunna diskutera etiska aspekter kring beslutet att använda eller inte använda kärnkraft. Slutligen kommer du att ha fått en inblick i hur kärnkraft kan användas för andra ändamål än elproduktion, för- och nackdelar med små modulära reaktorer, samt en glimt in kärnkraftens framtid. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till alla som är nyfikna på, och vill lära sig mer om, kärnkraft och dess för- och nackdelar. Det kan till exempel handla om ingenjörer, administratörer, eller andra yrkesgrupper som är intresserade av att arbeta på ett kärnkraftverk, en kärnteknisk anläggning, eller en myndighet som arbetar gentemot kärnkraftindustrin. Det kan också handla om journalister, informatörer och beslutsfattare som behöver få en bättre förståelse av kärnkraften och dess för- och nackdelar.
Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se
Introduktion Små och medelstora företag (SME) med färre än 250 anställda utgör 99,9% av företagen i Sverige. De anställer över 2 miljoner personer och är viktiga underleverantörer till större företag och offentlig sektor. Ofta är miljöarbetet i SME mindre utvecklat än i stora företag, men krav och förväntningar på ett systematiskt hållbarhetsarbete ökar, främst i klimatfrågor. Genom att gå kursen kommer din kunskap att öka om de möjligheter och utmaningar som klimatförändringen och klimatarbetet innebär för företagen och samhället i stort. Du kommer att lära dig om strategier för klimatomställning, och hur du och ditt företag också kan bidra i arbetet. Innehåll Orsaker till och effekter av miljöproblem, främst rörande klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och spridning av föroreningar: Internationell och nationell klimatpolitik Allmänheten, företagen och klimatfrågan Strategier för hållbarhet och klimat i företag Verktyg och praktiska klimatåtgärder i företag, framförallt SME Kursens upplägg Kursen består av förinspelade föreläsningar och samtal med interaktiva frågemoment (quiz) som släpps veckovis under tre veckor. Några träffar ges också på Zoom på lunch- och kvällstid där deltagare har möjlighet att ställa frågor. I slutet av kursen skriver varje deltagare en kortare redovisning (1 sida) av en praktisk orienterad uppgift där kursinnehållet tillämpas i en beskrivning av ett tänkt projekt i ett företag. Uppgiften kamratgranskas. Kurscertifikat erhålls vid minst 80% rätt i varje quiz, inlämnad redovisning samt genomförd kamratgranskning. Du kommer få kunskap om Efter avslutad kurs kommer du att kunna beskriva grunderna för klimatförändringar, deras orsaker och effekter på miljön, samhället och företag. Du kan även beskriva klimatstrategier och klimatåtgärder inom näringslivet, samt reflektera över möjligheter och utmaningar med företagets klimatarbete. Du får även kunskap om redskap och ansatser för att undersöka klimatarbetet på företag. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma personer inom små och medelstora företag som är intresserade av de möjligheter och utmaningar som klimatomställningen kan innebära för svenska företag och samhället i stort. Målgruppen är anställda, ägare, fackliga ombud och andra intresserade i företag, inklusive personer som söker nya jobb eller startar företag.
Vill du vara med och forma framtidens hållbara arbetsliv? Kursen Hållbar omställning i arbetslivet – kritiska pedagogiska perspektiv ger dig verktygen att navigera och leda i en värld i förändring. Genom att kombinera hållbarhetsprinciper med kritiska pedagogiska perspektiv lär du dig analysera, planera och implementera omställningsprocesser som är både socialt rättvisa och långsiktigt hållbara. Kursen vänder sig till dig som arbetar med förändringsarbete, utbildning eller ledarskap inom företag eller organisationer och vill stärka din kompetens att leda gröna omställningsprocesser. Ta chansen att utveckla din kompetens och bli en förändringskraft i en hållbar framtid! Innehåll Introduktion till hållbar utveckling och hållbarhetskompetenser Arbetslivets utmaningar i den gröna omställningen Kritiska pedagogiska perspektiv och förändringsarbete Relationen mellan teori och praktik – en utmaning Kursens upplägg Du kommer få kunskap om Genom kursen utvecklar du kunskaper i hållbar utveckling, förändringsledning och kritiska pedagogiska perspektiv. Du får färdigheter att analysera komplexa omställningsprocesser och att koppla teori till praktik. Kursen stärker din förmåga att leda förändringsarbete och bidra till ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Vem vänder sig kursen till? Kursen riktar sig till ledare, chefer, utbildare och andra yrkesverksamma som arbetar inom HR/personalfrågor, ledning och styrning av verksamheter inom företag, organisationer eller offentlig sektor. Kursen passar särskilt för dig som vill stärka din kompetens att driva och leda gröna omställningsprocesser, oavsett om du verkar inom näringsliv, offentlig förvaltning, ideella organisationer eller akademin. Ingen fördjupad teknisk kunskap krävs, men intresse för hållbarhetsfrågor är fördelaktigt.
Kursstart 1 april 2025 Sverige ligger i framkant av den gröna omställningen och driver innovation inom elektromobilitet, förnybar energi, hållbar industri och grönt byggande. Med ambitionen att övergå till en lågkoldioxidekonomi och att tillämpa cirkulära ekonomiprinciper banar svenska företag väg för lösningar som integrerar miljöansvar och ekonomisk tillväxt. Kärnan i denna omställning är biologisk mångfald – en grundsten för resilienta ekosystem och hållbar utveckling. Den här kursen introducerar biologisk mångfalds avgörande roll för att hantera klimatutmaningar, med fokus på Sveriges ekosystem och globala påverkan. Deltagare kommer att utforska biologisk mångfalds mönster, hot och metoder för naturvård, samtidigt som de får insikter i hur detta stödjer en grönare och mer hållbar framtid för alla. Innehåll Introduktion till biologisk mångfald Biologisk mångfald i Skandinavien Metoder för att kvantifiera biologisk mångfald Hot mot biologisk mångfald Naturvård Kursupplägg Detta är en distanskurs baserad på digitalt material. Varje modul är självstudiebaserad och avslutas med ett kort quiz eller analys av fält-/datamaterial. Vad du kommer att lära dig När du har genomfört kursen kommer du att ha en grundläggande förståelse för biologisk mångfald, lära dig metoder för att identifiera och mäta dess mönster i Skandinavien, förstå hoten mot naturliga ekosystem och utforska moderna strategier för naturvård. Vid kursens slut är deltagarna rustade att möta utmaningar kopplade till biologisk mångfald och bidra till naturvårdsinsatser. Vem vänder sig kursen till? Den här kursen riktar sig till yrkesverksamma inom olika sektorer som behöver en grundläggande förståelse för biologisk mångfald och naturvård för att stödja Sveriges gröna omställning. Den är särskilt relevant för ingenjörer, ekonomer, beslutsfattare, företagsledare och andra vars arbete påverkar eller integrerar miljöhållbarhet. Ingen förkunskap krävs; deltagarna kommer att få den kunskap som behövs för att fatta informerade beslut och bidra till hållbar utveckling.
Companies and their IT systems are affected by advanced intrusions, various ransomware attacks and or thefts of both sensitive and secret information. In case of being compromised companies need to understand their weak points, ways of intrusion and attackers attributes. The course focuses on developing the student’s skills to investigate and analyze complex cyber attacks (Cyber Kill Chain) and to track the threat actor, discover exploited vulnerabilities so that companies can restore data and system integrity. Digital forensic is the process of detecting and investigating hacking attacks via properly extracted and analyzed evidence and artifacts to report the crime and prevent similar attacks in the future. The crime with computers and digital technologies in today’s cyber world is on the rise. Digital forensic techniques are being used by law enforcement agencies, police, government, and corporate entities around the world. The tools and techniques covered in the course will prepare the attendees to conduct digital forensic investigations using ground-breaking technologies.
The course aims to provide students with the skills of real-world threats analysis including phishing attacks, targeted attacks (APTs), cyber weapon, ransomware (cryptolockers) The analysis of such threats requires a special type of education focused on the analysis of modern threats and protection technologies. The course gives knowledge and practical skills in malware analysis for Windows and Android platforms (x86 and ARM). The students will obtain practical skills in reverse engineering, static and dynamic analysis of malware used in the real-life cyber attacks.
Digital säkerhet, cybersäkerhet, är en nödvändighet för en fungerande samhällskritisk infrastruktur, såsom elsystem, vattenrening, trafik och sjukvård. Detta blir speciellt tydligt då vi går mot en grön omställning av vårt samhälle, då just samhällskritiska funktioner måste fungera och digitalisering av samhällskritiska funktioner ökar, för att vi ska kunna effektivisera olika verksamheter. Och med det följer att cybersäkra lösningar är ett måste, så att samhället och dess medborgare inte drabbas av digitala intrång. I denna kurs kommer exempel tas upp från olika samhällskritiska funktioner, med fokus på elsystemet. Digitala lösningar kommer att behandlas, samt metoder och modeller för cybersäkra system. Innehåll - Samhällskritiska system- Sveriges och Nordens elsystem- Styrning och övervakning av elsystem- Analys av digitala lösningar för elsystem- Informationssäkerhetsbegrepp: konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet; spårbarhet.- Internationell ISO/IEC standardisering- Omvärldsanalys Kursens upplägg Allt sker digital på distans, genom Zoom/motsvarande. Föreläsningar – kommer inte att spelas in – varvas med seminarier där olika frågeställningar behandlas i dialog med deltagarna. Du kommer få kunskap om Efter kursen ska du ha fått en ökad förståelse för behovet av säkra digitala lösningar samt en bättre medvetenhet (”awareness”) om digitala sårbarheter. Kursen behandlar metoder och verktyg för att stärka en cybersäker miljö, med fokus på samhällskritiska elinfrastrukturer. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till dig som arbetar inom någon samhällskritisk funktion, såsom elbolag, trafikverk, vattenreningsverk eller sjukvårdssystem. Du ska ha en teknisk bakgrund, med kunskap om ditt område där du är verksam.
Toxic substances in recycled products, “forever chemicals” in batteries, unknown health effects of rare earth elements are all examples of potential risks arising from the development of climate-friendly solutions. The urgency of climate change requests for new solutions at a very fast pace, with the danger of dismissing other threats that can become equally impactful. This reminds of the industrial revolution where thousands of new products were invented in a short time but at high costs for human health and the environment. Integrating today’s knowledge on chemical safety into the green transition can prevent the reiteration of such mistakes. This course examines the health and environmental impacts of chemical toxicants in the environment that have emerged from technological advancements, focusing on both historical and recently developed chemicals. Students will explore the origins, actions, and regulatory frameworks for known toxicants, alongside emerging risks of new chemicals. In parallel, students will be presented with real-life success stories showing how innovative approaches to technology development can address chemical pollution challenges and contribute to building a healthier green transition. Topics Historical perspective on environmental contaminants and their health effects New toxicological challenges emerging from recently developed chemicals Mechanisms of action of specific classes of environmental contaminants Regulatory frameworks and agencies addressing chemical contamination Databases related to detrimental effects, safety, and use of chemicals Good examples of safe transitioning, showing consideration of toxicological aspects in the product development stage Course structure This course is fully digital with pre-recorded lectures. You can take part in the course in your own pace. You will learn By the end of the course, you will be able to: identify major classes of environmental contaminants, describe diseases that are known to be produced by environmental contaminants, formulate questions about chemical safety in relation to chemicals with unknown effects, access and understand information related to health effects of environmental toxicants, broadly describe of regulatory frameworks and agencies related to chemical safety. Who is the course for? This course is designed for any person involved in the development of new technologies, products, or industrial processes, for example engineers from different areas, R&D scientists, or entrepreneurs.
The battery value chain encompasses the extensive range of processes and industries that contribute to the production and post-use phase of rechargeable batteries for electric vehicles and other applications. Familiarity with all parts of the value chain is important in the growth of the individual parts. A stronger value chain and a greater awareness of its entirety also leads to the development of more sustainable and higher performance batteries that are needed for the ongoing green transition. In this course, we will give an overview of the key activities and industries within the battery value chain, from raw materials to use-phase and recycling. A focus will be on scale-up, linking lab-scale research to production, while additionally considering sustainability aspects in all value chain sectors. Topics Battery value chain overview Sourcing raw materials Critical raw materials and sustainable materials Materials synthesis and scale-up of production Electrode fabrication Cell formats, fabrication, and formation Applications and safety Re-use, recycling, and circularity Course structure This course is fully digital with pre-recorded lectures. The recordings are in Swedish with English subtitles. You can take part in the course in your own pace. You will learn By the end of the course, you will be able to: identify the key processes and industries of the battery value chain, describe the important practices in each part, and relate certain aspects to your existing knowledge and/or experiences. You will be able to discuss aspects of sustainability for each part of the value chain, how the concept of circularity is important, and how these relate to the development of next-generation batteries. Who is the course for? This course is designed primarily for those active in the vehicle industry or other technical fields that have limited knowledge of batteries or related topics. Participants ideally have an educational or professional background in the natural sciences or technology, but the course can also be interesting for those in geology, social sciences, or with links to any battery-relevant industry.
För att främja den gröna omställning från fossila bränslen pågår det intensiv forskning inom många områden kring energilagring och energiomvandling, inklusive till exempel batterier, solceller och mikrobiologiska system för att skapa förnybara bränslen. Utöver de tekniska utmaningarna finns det även bredare frågeställningar om hållbar utveckling, grön kemi och systemtänkande som också är viktiga att beakta. Det är centralt att öka intresse och förståelse för naturvetenskap och teknik redan i skolan för att tillgodose det stora kompentsbehov som existerar redan nu, och fortbildning av lärare är en viktig nyckel för detta. Denna kurs riktar sig till högstadie- och gymnasielärare, med fokus på fortbildning inom aktuell forskning inom energi‐ och miljöteknik samt frågeställningar kring hållbar utveckling. En central del av kursen består av att deltagarna själva utvecklar egna undervisningsmaterial som är anpassade för användning i sin undervisning på skolan. I samband med detta kommer även ämnesdidaktiska perspektiv att presenteras och diskuteras. Innehåll Energilagring och energiomvandling Solceller och konstgjord fotosyntes Mikrobiologiska system för förnybara bränslen Batterier Hållbarutveckling, grön kemi, systemtänkande Ämnesdidaktiska perspektiv för undervisning Framtagning av undervisningsmaterial anpassade för egen undervisning Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade material för självstudier online, som kompletteras av online-seminarier via Zoom. Deltagarna kommer även att arbeta i smågrupper under sitt projekt för att ta fram egna undervisningsmaterial. Flexibel studietakt, anmälan krävs till online-seminarier. Du kommer få kunskap om Du kommer få en överblick över aktuella frågor kring energilagring och energiomvandling för att möjliga den gröna omställningen och hållbarhetsarbetet i samhället. Specifikt fokus ligger på ett antal tekniker för att utnyttja förnybara energikällor samt lagring i batterier. Du kommer även att omsätta dessa kunskaper i samband med ett projekt som leder till ett undervisningsmaterial som du kan använda i din egen undervisning. I projektet ingår diskussioner om ämnesdidaktiska perspektiv kring undervisning och design av läromedel. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma högstadie- och gymnasielärare som undervisar kemi, naturkunskap och/eller teknik, som vill fortbilda sig inom aktuell forskning relaterad till förnybar energi och energiomställning, för att kunna inkludera dessa perspektiv i sin undervisning i skolan. Minst 30 hp i kemi rekommenderas.
Batteries are key for electrifying transportation. They store the energy which is used to power the electric vehicles. This technology shift from internal combustion engines offers several advantages: reduced CO2 emissions, increased efficiency, lower operating costs, less noise. While electric vehicles have made significant advancement during the last decade, challenges remain regarding performance, ageing, safety, cost and sustainability. Moreover, the battery integration to the grid provides a new technology area where large gains can be made in terms of balancing power and use of back-up storage. R&D work in these fields are taking large steps forward at present, both in academia and in industry. This course provides an introductory overview of batteries and their applications in electrification. Participants will gain a fundamental understanding of battery chemistry, performance metrics, and various types of batteries commonly used in today's technologies. The course will also explore the role of batteries in the transition to a sustainable energy future, including their applications in electric vehicles, renewable energy storage, and their role in grid stabilization. Course period The course is given Spring 2025. Topics Module I: Energy storage Fundamentals of electrochemical energy storage, including batteries, supercapacitors, and fuel cells. Battery chemistry, materials, cell and pack design, battery aging and safety. Next-generation battery technologies and fuel cell systems, including hydrogen production and storage. Module II: Vehicle-Grid Interaction The Swedish power system. EV charging infrastructure and equipment. Smart charging and V2G. Grid tariffs and balancing services. Course structure The course is organized in two modules: Energy storage and Vehicle-Grid Interaction. Within each module, digital lectures will be offered, with possibility of interaction between lecturer and students, and among students. The students will respond to short quizzes to evaluate their understanding of the lectures. You will learn By the end of this course, students will be able to: Explain the basic principles of battery operation and chemistry. Understand the role of batteries in the electrification of transportation and energy systems. Analyze the challenges and opportunities associated with battery technology development. Understand potential risks and gains with battery interaction with the grid. Who is the course for? This course is primarily designed for industry professionals who target to be involved in the development, manufacturing, or deployment of battery technologies, electric vehicles and power systems. The course is suitable for people with a background from science and technology education, and seeking to specialize in energy storage and electric vehicles. It also targets researchers working in the field of electromobility. Finally, policymakers and regulators interested in understanding the technical and economic aspects of energy storage and electric vehicle integration are also invited to participate. This is an introductory course, and it will show a path for life-long learning to build more in-depth knowledge in each concept introduced in this course.
Kursstart 5 maj 2025 Sveriges yta består till 9% av vatten vilket motsvarar 40 000 km2. Dessa miljöer är starkt påverkade av människan, bl a genom dämmen, fiske, lantbruk och industrier, vilket har lett till stora miljömässiga problem. Våran miljöpåverkan visar tydligt att vi behöver vårda våra vatten genom miljömedvetna metoder. Utrotningshotade arter, övergödning av hav och vattendrag och surt regn är historiskt kända problem som har uppstått genom okunskap och misslyckade direktiv. Idag är vi många som arbetar med att genomföra Sveriges miljömål, men för att nå dessa mål behöver vi en hållbar utveckling inom vattenförvaltning och vattenvård där vi arbetar med forskningsbaserade metoder som gynnar ekosystem såväl som biologisk mångfald. I denna kurs, som du läser i eget tempo, kommer vi att introducera dessa koncept och förklara hur god balans mellan natur och vatten i slutändan även gynnar samhället, inte bara i teorin men även i praktiken. Innehåll Biologi Limnologi Vattenkemi och gifter Övergödning Biologisk mångfald Vattenförvaltning Vattenreglering EU-Vattendirektivet Miljömål Kursens upplägg Kursen sker på distans och har inga obligatoriska träffar. Allt material finns online och baseras på informationsklipp och litteratur med olika uppgifter. Du kan ta del av kursen i ditt eget tempo. Du kommer få kunskap om Du kommer att få kunskap om hur förvaltning av vattendrag sker i praktiken, vattendirektiv, föroreningar, vattenkemi och forskning kring limnologi. Du kommer även få lära dig om vattenreglering i form av dämmen, diken och uttorkning och kunna berätta hur detta påverkar ekosystem. När kursen är avklarad kommer du att kunna beskriva vad biologisk mångfald är och varför det är viktigt för människor och natur. Denna kunskap kan användas för att utöka färdigheter inom hållbar utveckling och förbättra din verksamhets förhållning till miljön. Vem vänder sig kursen till? Denna kurs vänder sig till yrkesverksamma vars yrken påverkar vatten eller de som jobbar med vatten och vill uppdatera sina kunskaper. Du kan vara markägare, fiskare, jordbrukare eller företagare till exempel. I slutändan påverkar vi alla vattendrag och deras ekosystem. Yrkesverksamma från flera olika bakgrunder kommer kunna använda sig av kursens innehåll då detta är en introduktion till området med fokus på att bygga en grund för de som vill arbeta med hållbar utveckling i natur-och vattenfrågor.