Uppsala University was founded in 1477 and is today a strong and broad research university which is ranked among the best in the world. Here you will find 50,000 students and close to 5,000 researchers. Our ultimate goal is to conduct education and research of the highest quality and relevance to make a long-term difference in society. At the heart of this mission is the endeavor to advance sustainable development, engage with the wider community, and promote openness and respect. Our most important asset are all the individuals whose curiosity and commitment make Uppsala University one of Sweden’s most exciting workplaces.
10 RESULTS
SHOW
SORT BY:
Kursperiod 1/11 till 19/12 2025 Innehåll Batterivärdekedjan: från processer uppströms till nedströms Åldrande batterier: Hur batterier förändras över tiden och vilka risker det är med. Toxicitet: Fokus på material och deras påverkan på miljö och hälsa. Säkerhetsaspekter: Riskbedömning och hantering av batterier i olika skeden av deras livscykel. Livscykelanalys: Miljö- och hållbarhetsperspektiv. Kursens upplägg Kursen kommer att ske som en synkron onlinekurs (fjärrundervisning) för maximal flexibilitet för deltagarna. Kursen kommer att innehålla onlineföreläsningar, diskussionstillfällen, ett kort individuellt projekt, skriftliga reflektioner. För att slutföra kursen krävs en arbetsinsats på ca 40 h. Du kommer att få kunskap om Kursdeltagaren kommer att lära sig följande: Grunderna för batterisäkerhetsfrågor och toxicitet längs batterivärdekedjan En introduktion till livscykelanalys Kunskaper för hantering av åldrande batterier Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till personer inom logistik, automation, energiproduktion och byggsektorn. Främst de som hanterar batterier i fordonsflottor, arbetar med säkerhets- och hållbarhetsfrågor inom fordonsindustrin, arbetar med integration av batterier i lokala och nationella energisystem/infrastruktur. Helst har deltagarna en utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Deltagare bör ha vissa förkunskaper om batterier, genom teknisk/naturvetenskaplig universitetsutbildning, eller genom en grundläggande öppen kurs.
Kursperiod 3/11 2025 till 18/1 2026 Batterier har en viktig roll i den gröna energiomställningen både som energilager på nätet och framförallt i elektrifieringen av transportsektorn. Elektrifierande vägtransporter är idag helt beroende av batterier som energilager och batterierna och hur de används har påverkan på fordonens räckvidd. Den här kursen har som mål att ge ökad förståelse av laddning, urladdning och smart kontroll av batterier. Bättre kunskap om batterier, batteristyrningssystem och laddningsoptimering leder till bättre batterianvändning vilket i sin tur leder till mer hållbar användning av både energi och resurser. Innehåll Kursen ska ge en grundkunskap om batterier, batterianvändning och speciellt batteristyrningssystem (BMS). Innehåll: Grundläggande kunskap om batterier och dess användning som energilager. Estimering av state-of-health (SoH) och state-of-charge (SoC). Batteristyrningssystem. Algoritmer för batteristyrning. Anpassning till olika användningsområden och användningsscenarier. Optimering av laddning. Datorsimulering av batteristyrningssystem och analys av resultaten. Kursens upplägg Helt på distans. Förinspelade föreläsningar, digitala föreläsningar (live), hemuppgifter (datorsimuleringar + quiz). Kursen ges på engelska. Det krävs en arbetsinsats på ca 80h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna: Översiktligt beskriva batteriers uppbyggnad och deras användning som energilager inom transportsektorn och på elnätet, planera och analysera kompletta system för elektrokemisk energilagring där batterier integreras med elektronisk styrning och andra hjälpsystem för avsett användningsområde, diskutera och motivera användningen av olika algoritmer samt tillämpa tekniker för kontroll och styrning av batterisystem för optimal prestanda och livslängd, Genomföra simuleringar av ett kontrollsystem för, och användning av, batterier (batteristyrningssystem (BMS)) och analysera och dra slutsatser från simuleringsresultat. Vem vänder sig kursen till? Yrkesgrupp: Ingenjörer som börjat arbeta med batterier och/eller vill lära sig mer om batterier och batteristyrningssystem. Utbildningsbakgrund: Gärna ingenjörsutbildning. Lämplig bakgrundskunskap: Gärna grundläggande elektroteknik men inget krav.
Digital säkerhet, cybersäkerhet, är en nödvändighet för en fungerande samhällskritisk infrastruktur, såsom elsystem, vattenrening, trafik och sjukvård. Detta blir speciellt tydligt då vi går mot en grön omställning av vårt samhälle, då just samhällskritiska funktioner måste fungera och digitalisering av samhällskritiska funktioner ökar, för att vi ska kunna effektivisera olika verksamheter. Och med det följer att cybersäkra lösningar är ett måste, så att samhället och dess medborgare inte drabbas av digitala intrång. I denna kurs kommer exempel tas upp från olika samhällskritiska funktioner, med fokus på elsystemet. Digitala lösningar kommer att behandlas, samt metoder och modeller för cybersäkra system. Innehåll Samhällskritiska system Sveriges och Nordens elsystem Styrning och övervakning av elsystem Analys av digitala lösningar för elsystem Informationssäkerhetsbegrepp: konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet; spårbarhet. Internationell ISO/IEC standardisering Omvärldsanalys Kursens upplägg Allt sker digital på distans, genom Zoom/motsvarande. Föreläsningar – kommer inte att spelas in – varvas med seminarier där olika frågeställningar behandlas i dialog med deltagarna. Kursen startar tisdag 9 sept på eftermiddag och pågår under sex eftermiddagar, där varje tillfälle är 4*45 min. Du kommer få kunskap om Efter kursen ska du ha fått en ökad förståelse för behovet av säkra digitala lösningar samt en bättre medvetenhet (”awareness”) om digitala sårbarheter. Kursen behandlar metoder och verktyg för att stärka en cybersäker miljö, med fokus på samhällskritiska elinfrastrukturer. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till dig som arbetar inom någon samhällskritisk funktion, såsom elbolag, trafikverk, vattenreningsverk eller sjukvårdssystem. Du ska ha en teknisk bakgrund, med kunskap om ditt område där du är verksam.
Fiber-optic sensing technologies are fast evolving and have entered in a large domain of our industry. Today all geothermal fields, water dams, railroads and to some lesser extent mines are equipped with fiber-optic cables to allow not only digital data transmission but also to interrogate fiber cables for information such as temperature changes or values (leakage issues or fractured rocks) but also strain measurements that can be indicators of soil failure or movements. When conducted in a controlled manner, artificial signals can be generated to help image the subsurface for mineral exploration, mine tailing characterization and for geothermal field development work by mapping faults and thermal fluids. There are other applications such as traffic monitoring that can also be done using this technology. Given its vast applications in the green transition, fiber-optic sensing is one of the most advanced technologies to be implemented in a wide range of fossil-free energy systems, hence, of a great importance to learn about their pros and cons and possibilities. Course content The course will have the following content: Introduction to DAS DAS Interrogators for temperature and strain measurements Fiber optic cables and their health conditions (hands-on with fiber-cable microscopes and fusion splicers) Design of a fiber-optic survey (surface and borehole) Parameter testing such as gauge length, laser pulse and width Field trials at a mine tailing test site or a mineral exploration borehole Work with the data and reporting Course design Hybrid and blended including hands-on practices. This course takes about 30 hours of study to complete. You will learn By taking the course the participants are intended to learn about: Fiber-optic cables and their specifications including how to check their health and splice them DAS interrogators and their interior designs for fiber-optic sensing applications Design surface and borehole experiments Read and work with the data (hands-on) Who is the course for? The course will be given to a broad range of participants from engineering to geoscience backgrounds including university students but also participants from the industry. Participants can be from construction industry, road administration, energy sector (e.g., water dams), mining and defence workers. The course will be run within the newly established Smart Exploration Research Center involving tech companies such as BitSimNow Part of Prevas who are also expert in PFGA and fiber-related technologies. A prerequisite to the course is prior knowledge on different problems in the energy sector but some knowledge with Matlab and/or Python programming. The course can continue as an industry offer through the SERC-center as a multidisciplinary course at Uppsala University and for industry participants.
Elektronik spelar en allt större roll i mycket av den senaste tekniken, ofta ganska osynlig del i mycket stora system, men kritisk för energiöverföring och energikonvertering (t.ex. i elektriska fordon), eller i energieffektiva system för datorberäkningar, som för AI, mobilnätens infrastruktur, datacenter, m.m. Detta gör elektronik (halvledare) och kunskap inom området till möjliggörare för många delar av ett fossilfritt energisystem. Innehåll Halvledare: grunden för all elektronik, tillverkning, leveranskedjorna som del av världsekonomin. Krafthalvledare i energisystem och för energikonvertering i t.ex. elektriska fordon. Hårdvarulösningar för energieffektiva datorberäkningar, neuromorf teknik. Kursens upplägg Kursen har tre delar (se innehålll), 2-4 föreläsningar per del samt material att läsa in för varje del samt en avslutande inlämningsuppgift (essä). Förinspelade föreläsningar. Diskussionsseminarium online efter varje del (kvällstid, ej obligatoriskt), Inlämningsuppgift (obligatorisk för godkänd kurs). Det krävs en arbetsinsats på cirka 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Användning av halvledare och deras roll i system för fossilfri energi, elektronik för elektriska fordon, tillverkning av halvledare och leveranskedjor, metoder för högre energieffektivitet i hårdvara för beräkningar och AI. Vem vänder sig kursen till? Yrkesverksamma på företag och myndigheter som deltar i eller påverkas av den gröna omställningen till ett fossilfritt energisystem, elektronikens roll och användning i moderna system
The course goal is to understand the energy storage units of different batteries and fuel cells when used in electric vehicles. The choice of energy storage system, or the type or generation of battery or fuel cell, will ultimately control the performance. A careful selection of materials and components is necessary to implement optimal functionalities of the electrochemical cells. Of similar importance is the integration of the storage component within the vehicle and how it is monitored during use. Thereby, ageing can be mitigated, energy losses kept at a minimum, safety be assured, and health maintained. Energy Storage for Electrification is a module of the larger course Learning Electromobility developed by the Swedish Electromobility Centre in collaboration with five leading Swedish universities. Designed for engineers and professionals in the transport and energy sectors, the course supports lifelong learning by offering in-depth knowledge of the technologies and systems that underpin the transition to electric mobility. To apply for the full course, click here: https://learning4professionals.se/showCourse/536/Learning_electromobility. You can choose which modules to attend, allowing for a tailored learning experience based on your interests and professional needs. Each module includes preparatory materials, three interactive teaching sessions, and assignments that reinforce learning through real-world applications. When you have completed a module, you will receive a certificate indicating your achievements. Content The course Energy Storage is divided into three parts: Part 1: Principles of electrochemical energy storage.This seminar will focus on operating principles and pros and cons of supercapacitors, batteries and fuel cells. Basic electrochemistry of supercapacitors, batteries and fuel cells. Cell components: anodes, cathodes, electrolytes, separators, current collectors. Summary of basic concepts and relevant properties of electrochemical energy storage devices. Part 2: Batteries.This seminar will focus on the lithium-ion and next generation batteries. Battery components and materials. Cells, modules and packs and cell formats. Cell and pack behaviour during different charge and discharge protocols. Battery ageing, diagnostics and safety. Next-generation batteries, including sodium-ion batteries and solid-state batteries. Battery cooling and auxiliary systems. Battery management systems. Vehicle integration. Part 3: Fuel cells.This seminar will focus on fuel cells. Principles of proton exchange membrane fuel cells (PEMFC). Fuel cell components, including gas diffusion electrodes, and fuel cell systems. Efficiency and thermal management. Ageing of fuel cells. Fuel cell vehicles and vehicle integration. Hydrogen generation and storage. Course structure There are 3 live sessions: Monday and Thursday in week 43, and Wednesday in week 45. You will be invited to an introductory lecture in week 39. Each session will be between 13:00-15:00, except the very first session that will be between 13:00-16:00, since it includes an introduction to the full Learning Electromobility course. This course will take you about 15 hours to complete. You will learn The learning outcomes of the course are: Analyze and differentiate the fundamental operating principles, components, and performance characteristics of various electrochemical energy storage devices, Evaluate and propose appropriate battery and fuel cell technologies for specific electric vehicle requirements. Who is the course for? This course is designed for professionals in the engineering and technology sectors.
Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se
För att främja den gröna omställning från fossila bränslen pågår det intensiv forskning inom många områden kring energilagring och energiomvandling, inklusive till exempel batterier, solceller och mikrobiologiska system för att skapa förnybara bränslen. Utöver de tekniska utmaningarna finns det även bredare frågeställningar om hållbar utveckling, grön kemi och systemtänkande som också är viktiga att beakta. Det är centralt att öka intresse och förståelse för naturvetenskap och teknik redan i skolan för att tillgodose det stora kompentsbehov som existerar redan nu, och fortbildning av lärare är en viktig nyckel för detta. Denna kurs riktar sig till högstadie- och gymnasielärare, med fokus på fortbildning inom aktuell forskning inom energi‐ och miljöteknik samt frågeställningar kring hållbar utveckling. En central del av kursen består av att deltagarna själva utvecklar egna undervisningsmaterial som är anpassade för användning i sin undervisning på skolan. I samband med detta kommer även ämnesdidaktiska perspektiv att presenteras och diskuteras. Innehåll Energilagring och energiomvandling Solceller och konstgjord fotosyntes Mikrobiologiska system för förnybara bränslen Batterier Hållbarutveckling, grön kemi, systemtänkande Ämnesdidaktiska perspektiv för undervisning Framtagning av undervisningsmaterial anpassade för egen undervisning Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade material för självstudier online, som kompletteras av online-seminarier via Zoom. Deltagarna kommer även att arbeta i smågrupper under sitt projekt för att ta fram egna undervisningsmaterial. Flexibel studietakt, anmälan krävs till online-seminarier. Du kommer få kunskap om Du kommer få en överblick över aktuella frågor kring energilagring och energiomvandling för att möjliga den gröna omställningen och hållbarhetsarbetet i samhället. Specifikt fokus ligger på ett antal tekniker för att utnyttja förnybara energikällor samt lagring i batterier. Du kommer även att omsätta dessa kunskaper i samband med ett projekt som leder till ett undervisningsmaterial som du kan använda i din egen undervisning. I projektet ingår diskussioner om ämnesdidaktiska perspektiv kring undervisning och design av läromedel. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma högstadie- och gymnasielärare som undervisar kemi, naturkunskap och/eller teknik, som vill fortbilda sig inom aktuell forskning relaterad till förnybar energi och energiomställning, för att kunna inkludera dessa perspektiv i sin undervisning i skolan. Minst 30 hp i kemi rekommenderas.
Kursperiod: 15 september till 30 november 2025 För att vi som samhälle ska acceptera nödvändigheten i att ställa om till ett fossilfritt energisystem behöver vi först förstå och acceptera mekanismerna bakom växthuseffekten. Många missförstånd och pseudovetenskapliga teorier florerar i debatten, och det är viktigt att dessa inte får stå oemotsagda. Det är också viktigt att de som argumenterar för en grön omställning har korrekta och vetenskapligt underbyggda argument. Lika viktigt som att förstå växthuseffektens orsaker är det att ha en korrekt och nyanserad bild av de tekniker som kan hjälpa oss att realisera ett fossilfritt energisystem. Vilka för och nackdelar finns med olika tekniker och hur kan vi bygga ett hållbart system med hjälp av dessa? Vilka risker finns och hur kan vi mitigera dessa? Innehåll Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Kursens upplägg Kursen bygger i huvudsak på synkrona onlineföreläsningar och diskussioner. Dessa kompletteras med inspelade föreläsningar och instuderingsmaterial. Det krävs en arbetsinsats på ca 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig främst till personer med yrken där energisystemet, den grön omställningen och fossilfri energiproduktion kommuniceras och/eller diskuteras, som till exempel beslutsfattare, samhällsdebatörer, kommunikatörer, utbildare, lärare och influensers. Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om dessa frågor.
Kursperiod: 3 november 2025 till 31 januari 2026 En avgörande svårighet för den omställning som krävs för att motverka den globala uppvärmningen är oenighet om hur kostnader och ansvar ska fördelas. Detta gäller både globalt och lokalt. Kursen ger dig en inblick i de viktigaste argumenten i debatten om klimaträttvisa och deras rötter i mer grundläggande filosofiska perspektiv. Innehåll Olika synsätt på klimaträttvisa Viktiga argument för och emot dessa synsätt Styrkor och svagheter hos dessa argument Kursens upplägg Hela kursen äger rum digitalt. Kombination av förinspelade föreläsningar, liveföreläsningar (kvällstid), övningar och quizzes. Det krävs en arbetsinsats på ca 12 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Kursen ger dig kunskap om de viktigaste argumenten i debatten om klimaträttvisa och om hur dessa anknyter till mer grundläggande filosofiska perspektiv. Vi diskuterar olika styrkor och svagheter hos dessa argument. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder till främst till alla yrkesverksamma inom området grön omställning.