Applications 2025-08-01
COURSE DESCRIPTION
Kursperiod 1/11 till 19/12 2025
Kursen kommer att ske som en synkron onlinekurs (fjärrundervisning) för maximal flexibilitet för deltagarna. Kursen kommer att innehålla onlineföreläsningar, diskussionstillfällen, ett kort individuellt projekt, skriftliga reflektioner.
För att slutföra kursen krävs en arbetsinsats på ca 40 h.
Kursen vänder sig till personer inom logistik, automation, energiproduktion och byggsektorn. Främst de som hanterar batterier i fordonsflottor, arbetar med säkerhets- och hållbarhetsfrågor inom fordonsindustrin, arbetar med integration av batterier i lokala och nationella energisystem/infrastruktur.
Helst har deltagarna en utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Deltagare bör ha vissa förkunskaper om batterier, genom teknisk/naturvetenskaplig universitetsutbildning, eller genom en grundläggande öppen kurs.
Lär dig mer om vindkraft, dess miljöpåverkan och tillståndsärenden på Vindkraftkurs.se Syftet med kursen är att öka kunskapen om vindkraft och specifikt om frågeställningar som är aktuella vid tillståndsärenden. Innehåll Kursen är uppbyggd av fyra moduler: 1. Vindkraftens förutsättningar 2. Miljöpåverkan 3. Prövning och tillsyn 4. Idébank & lokal nytta Kursupplägg Du väljer själv när samt i vilken takt du vill genomföra momenten. Samtliga delar av kursen är avgiftsfria. Att gå igenom hela kursen tar ca 3–5 dagar beroende på hur intensivt/extensivt du läser. Du kan även välja att läsa delar av kursen. Inne i modulerna finns både sökfunktion och kursöversikt, så att du lätt kan orientera dig genom kursens innehåll. Skapar du ett konto och genomför testerna så erhåller du ett diplom. Vem vänder sig kursen till? Vindkraftskurs.se riktar sig till handläggare i kommuner och länsstyrelser samt till alla som vill lära sig mer om vindkraft.
Society is transitioning from oil dependency to metal dependency as we are turning to fossil-free alternatives in the energy and transport sectors. Today, many more metals in the periodic table are used in our daily lives compared to only a few decades ago and many metals that previously had marginal applications are today central to achieving the climate goals. But where do these metals come from and how are they linked to geology?In this course, you will explore the basics of geology and understand how geology controls where critical metals are in the earth’s crust. You will gain insight into what it takes to mine an ore body and broaden your perspective on what risks and challenges we are facing when it comes to the raw material supply that drives the fossil-free energy transition. This course covers the role of ore geology in the transition to fossil-free energy and transport systems, which means that we are moving from oil dependency to metal dependency. Geological processes throughout the earth’s history are responsible for the current distribution of ore deposits. By understanding how these ore forming processes work, we can better explain why certain metals occur in extractable amounts in one place while being almost absent in another. To meet the global demand of metals needed in, for example, solar panels, wind turbines, and batteries, a thorough understanding of how geological processes work is fundamental. In this course, you will be introduced to the fantastic world of the subsurface that made all the technology you take for granted possible. You will explore: What critical metals are, where they are produced today, and what risks and challenges are involved in the supply of raw materials that drives the fossil-free energy transition. Basic geology – minerals, rock types, geological structures and why they matter. What an ore is and the natural processes that accumulate metals in the earth’s crust. This course is designed for people that would like to gain knowledge about the role of geology in the transition to fossil-free energy systems. The course is for those who want to know more about what critical metals are, how an ore is formed, and about risks and challenges coupled to the supply of raw materials that drive the energy transition. This may include politicians and other authorities, teachers and students in elementary and high school that want to know more about subjects critical to the energy transition. It may also include university students within the social sciences, and many more. The course will also be useful for anyone who is employed and wishes to upskill within the area of societal challenges coupled to the supply of raw materials and the need for metals in modern society. The course will be given in english.
Hydrogen is a clean fuel, a versatile energy carrier, and seems to be the answer to the climate change challenge. Why is everyone talking about it, and how is it going to replace traditional fuels? This modularized course provides a comprehensive overview on hydrogen as an energy carrier, with focus on fuel cell as hydrogen conversion technology. Hydrogen production and storage and their role in decarbonization will be covered. Different fuel cell technologies will be analyzed and discussed to present benefits and challenges in the use of hydrogen for power production, urban mobility, aviation, transportation, residential sector and much more. The learners will be able to combine the available modules to create their personalized education based on their needs and get insights on where and when hydrogen can play a role in a carbon-free society.
Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se
Vatten är den i särklass vanligaste miljön på jorden och vad som sker i haven påverkar allt liv på jorden. Även om människan inte bor i eller på vatten så nyttjar vi många ekosystemtjänster från vatten som matproduktion, transporter, elförsörjning och rekreation, och därmed påverkar eller förstör ekosystemen. För att kunna fortsätt nyttja resurser från hav och vatten eller utveckla nya värdekedjor krävs en omställning mot resursutnyttjande utan att riskera viktiga ekosystemtjänster. I denna kurs kommer du lära dig mer om akvatiska ekosystem och hur vi nyttjar och påverkar dem, men också hur resursutnyttjandet kan bli hållbart. Innehåll Grundläggande vattencykel & akvatisk ekologi Ekosystemtjänster från hav och vatten Livsmedelsproduktion, fiske & vattenbruk Havs och vattenplanering "Nature-based solutions", nya råvaror och tjänster Klimatförändringar och framtidens vatten och hav Kursens uppläggKursen ges som förinspelade lektioner och läses i egen takt. Kursen innehåller självrättande quiz för att du ska kunna kolla att du har uppnått inlärningsmålen. För att komma vidare i kursen, och kunna skriva ut ett kursintyg när du är färdig, måste du bli godkänd på quizzarna. Du kommer få kunskap omKursen ger grundläggande kunskaper om akvatiska ekosystem, ekosystemtjänster och hot. Kursen ger även kunskaper och färdigheter för att förstå vad som krävs och kan bidra till en blå omställning av resurser i vatten. Efter genomgången kurs kommer du kunna: redogöra för biologiska samband och olika ekosystemtjänster från akvatiska miljöer och dess betydelse för mänskliga samhällen, analysera hot och målkonflikter mellan olika nyttjanden av akvatiska resurser, förstå hur framtida diversifiering av vatten- och havsanvändning kan skapa en hållbar bioekonomi. Vem vänder sig kursen till?I första hand yrkesverksamma eller personer intresserade av att bli verksamma inom blå näringarna, som fiskare, vattenodlare, turistnäring, eller andra företagare inom den blå sektorn. men även vatten- och fiskerättsägare. Kursen är även relevant för tjänstemän i offentlig förvaltning (kommun-myndigheter) och journalister eller intresserad allmänhet.Kursen ges i huvudsak på svenska.
Fiber-optic sensing technologies are fast evolving and have entered in a large domain of our industry. Today all geothermal fields, water dams, railroads and to some lesser extent mines are equipped with fiber-optic cables to allow not only digital data transmission but also to interrogate fiber cables for information such as temperature changes or values (leakage issues or fractured rocks) but also strain measurements that can be indicators of soil failure or movements. When conducted in a controlled manner, artificial signals can be generated to help image the subsurface for mineral exploration, mine tailing characterization and for geothermal field development work by mapping faults and thermal fluids. There are other applications such as traffic monitoring that can also be done using this technology. Given its vast applications in the green transition, fiber-optic sensing is one of the most advanced technologies to be implemented in a wide range of fossil-free energy systems, hence, of a great importance to learn about their pros and cons and possibilities. Course content The course will have the following content: Introduction to DAS DAS Interrogators for temperature and strain measurements Fiber optic cables and their health conditions (hands-on with fiber-cable microscopes and fusion splicers) Design of a fiber-optic survey (surface and borehole) Parameter testing such as gauge length, laser pulse and width Field trials at a mine tailing test site or a mineral exploration borehole Work with the data and reporting Course design Hybrid and blended including hands-on practices. This course takes about 30 hours of study to complete. You will learn By taking the course the participants are intended to learn about: Fiber-optic cables and their specifications including how to check their health and splice them DAS interrogators and their interior designs for fiber-optic sensing applications Design surface and borehole experiments Read and work with the data (hands-on) Who is the course for? The course will be given to a broad range of participants from engineering to geoscience backgrounds including university students but also participants from the industry. Participants can be from construction industry, road administration, energy sector (e.g., water dams), mining and defence workers. The course will be run within the newly established Smart Exploration Research Center involving tech companies such as BitSimNow Part of Prevas who are also expert in PFGA and fiber-related technologies. A prerequisite to the course is prior knowledge on different problems in the energy sector but some knowledge with Matlab and/or Python programming. The course can continue as an industry offer through the SERC-center as a multidisciplinary course at Uppsala University and for industry participants.