COURSE DESCRIPTION
Miljö, klimat och hälsa
Kursen ger en fördjupad förståelse för hur hälsa samspelar med globalisering och miljö- och klimatförändringar, och hur hållbara lösningar kan utvecklas på lokal och global nivå för att möta framtidens utmaningar.
Kursens innehåll
Globala processer såsom miljö- och klimatförändringar
De globala hållbarhetsmålen / Agenda 2030
Hälsokonsekvensanalys
Klimatanpassning
Ramverk inom miljö- och klimatpolitik.
Vidare behandlar kursen specifikt klimatförändringar och deras effekter på hälsa i vårt nordeuropeiska klimatområde. I det sammanhanget behandlas också särskilt utsatta miljöer respektive känsliga patientgrupper och individer. Även värmens effekter vid arbete samt klimatanpassning och förebyggande av väderrelaterade risker för boende och inom hälso- och sjukvård ingår. Larmkedjor, handlingsplaner och beredskapsfrågor inom vård- och omsorg tas upp, och effektiviteten av förebyggande åtgärder inom vård- och omsorg.
Omfattning
Kursen är uppdelad i tre delar, med totalt 15 filmade föreläsningar.
Medverkande
This is a course for professionals and PhD students seeking a wider understanding of our current global predicaments, how to make sense of them, and how to respond. The first module introduces the Anthropocene, The Great Acceleration, Planetary Boundaries along with causal relationships between energy, technology, economy, values and the human and more-than-human experience. The second module explores how our own cognition, values, norms and emotions guide our responses to the crises of our time, and how we can formulate coherent responses based on our experiences. The third introduces a way of reasoning about the world in terms of interconnected systems instead of independent problems, and explores what such a view means for us. The course is run online with 2h highly interactive seminars connected to each module along with recorded material, readings and exercises.
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.
In this course package you will get a basic introduction to the concept of sustainable development. Among other things, we will discuss: The three pillars of sustainability (economic, social and ecological sustainability) Planetary boundaries Resource management You will also learn about key competences for sustainability such as systems thinking and values thinking, and get an overview of the basic mechanisms of Earth’s climate and climate change. See all free online courses that KTH offers
Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se
Fiber-optic sensing technologies are fast evolving and have entered in a large domain of our industry. Today all geothermal fields, water dams, railroads and to some lesser extent mines are equipped with fiber-optic cables to allow not only digital data transmission but also to interrogate fiber cables for information such as temperature changes or values (leakage issues or fractured rocks) but also strain measurements that can be indicators of soil failure or movements. When conducted in a controlled manner, artificial signals can be generated to help image the subsurface for mineral exploration, mine tailing characterization and for geothermal field development work by mapping faults and thermal fluids. There are other applications such as traffic monitoring that can also be done using this technology. Given its vast applications in the green transition, fiber-optic sensing is one of the most advanced technologies to be implemented in a wide range of fossil-free energy systems, hence, of a great importance to learn about their pros and cons and possibilities. Course content The course will have the following content: Introduction to DAS DAS Interrogators for temperature and strain measurements Fiber optic cables and their health conditions (hands-on with fiber-cable microscopes and fusion splicers) Design of a fiber-optic survey (surface and borehole) Parameter testing such as gauge length, laser pulse and width Field trials at a mine tailing test site or a mineral exploration borehole Work with the data and reporting Course design Hybrid and blended including hands-on practices. This course takes about 30 hours of study to complete. You will learn By taking the course the participants are intended to learn about: Fiber-optic cables and their specifications including how to check their health and splice them DAS interrogators and their interior designs for fiber-optic sensing applications Design surface and borehole experiments Read and work with the data (hands-on) Who is the course for? The course will be given to a broad range of participants from engineering to geoscience backgrounds including university students but also participants from the industry. Participants can be from construction industry, road administration, energy sector (e.g., water dams), mining and defence workers. The course will be run within the newly established Smart Exploration Research Center involving tech companies such as BitSimNow Part of Prevas who are also expert in PFGA and fiber-related technologies. A prerequisite to the course is prior knowledge on different problems in the energy sector but some knowledge with Matlab and/or Python programming. The course can continue as an industry offer through the SERC-center as a multidisciplinary course at Uppsala University and for industry participants.
This course has an English version. Look for course with title "Why choose wood for the next high rise building?" KursbeskrivningOlika typer av biomaterial (t.ex. trä) är mycket viktiga i utmaningen att avkarbonisera byggmiljön och minska koldioxidavtrycket för byggnader och infrastruktur genom att ersätta material som stål och cement som har höga koldioxidutsläpp. Samtidigt får vi inte glömma bort att biologisk mångfald, natur och sociala värden i våra skogar är viktigt att behålla samtidigt som skogsbruk bedrivs. I kursens 13 moduler tas skogsbrukets kretslopp upp inklusive avverkningsmetoder, biologisk mångfald, skogsskötsel, logistik, skogens roll i klimatomställningen, kolinlagring, miljöfördelar med att bygga flervåningshus i trä mm. Syftet är att ni som deltar i kursen ska få en gemensam förståelse av det svenska skogsbruket för att ni sen ska kunna fatta välgrundade beslut om materialval vid nästa byggprojekt. KursperiodKursen kommer att vara aktiv under 3 år. InnehållSkogshistoria: Skogens nyttjande i Sverige genom historienSkogsbruksmetoder och skogsskötselSkogsföryngringVirkets egenskaperMätning av skog och virkeSkogsträdsförädling: nutid och framtidSkogens kolbalans och klimatetAffärsmodeller och marknadsutveckling: Fokus flervåningshus med trästommarNaturvård och biologisk mångfald i skogen Kursens uppläggKursen är helt digital med förinspelade föreläsningar. Du kan delta i kursen i din egen takt. Modulerna avslutas med quiz där du kan testa hur mycket du har lärt dig. Du kommer få kunskap omEfter avslutad kurs kommer du att ha lärt dig mer om olika skogliga begrepp, förvärvat kunskap om skogens nyttjande i Sverige genom historien, ökat dina kunskaper om skogsskötsel och hur olika skogsskötselmetoder påverkar den biologiska mångfalden i skogen, lärt dig om skogsbrukets kretslopp – från föryngring till slutavverkning mm. Vem vänder sig kursen till?Den här kursen är tänkt för dig som är yrkesverksam arkiktekt, anställd på kommun som arbetar med stadsplanering och byggande, verksam i bygg- och anläggningsbranschen samt verksam i andra relaterade yrken. Detta är en introduktionskurs och kommer att bidra till en kompetenshöjning i hela byggsektorns ekosystem vilket ökar branschens internationella konkurrenskraft, samtidigt som det ger viktiga förutsättningar för utvecklingen av framtidens hållbara, vackra och inkluderande städer. Eftersom kursen är öppen för alla hoppas vi att fler grupper, exempelvis studenter, doktorander, skogsägare och andra med skogsintresse tar kursen, tar del av inspirerande föreläsningar där vetenskaplig kunskap som producerats huvudsakligen inom SLU presenteras.För mer information kontakta kurskoordinator dimitris.athanassiadis@slu.se