COURSE DESCRIPTION
Vill du vara med och forma framtidens hållbara arbetsliv? Kursen Hållbar omställning i arbetslivet – kritiska pedagogiska perspektiv ger dig verktygen att navigera och leda i en värld i förändring. Genom att kombinera hållbarhetsprinciper med kritiska pedagogiska perspektiv lär du dig analysera, planera och implementera omställningsprocesser som är både socialt rättvisa och långsiktigt hållbara. Kursen vänder sig till dig som arbetar med förändringsarbete, utbildning eller ledarskap inom företag eller organisationer och vill stärka din kompetens att leda gröna omställningsprocesser. Ta chansen att utveckla din kompetens och bli en förändringskraft i en hållbar framtid!
Kursen kan genomgås när som helst. Deltagaren väljer själv när hen vill genomgå kursens olika delar. Kursen är tillgänglig från 19 maj 2025.
Genom kursen utvecklar du kunskaper i hållbar utveckling, förändringsledning och kritiska pedagogiska perspektiv. Du får färdigheter att analysera komplexa omställningsprocesser och att koppla teori till praktik. Kursen stärker din förmåga att leda förändringsarbete och bidra till ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
Kursen riktar sig till ledare, chefer, utbildare och andra yrkesverksamma som arbetar inom HR/personalfrågor, ledning och styrning av verksamheter inom företag, organisationer eller offentlig sektor. Kursen passar särskilt för dig som vill stärka din kompetens att driva och leda gröna omställningsprocesser, oavsett om du verkar inom näringsliv, offentlig förvaltning, ideella organisationer eller akademin. Ingen fördjupad teknisk kunskap krävs, men intresse för hållbarhetsfrågor är fördelaktigt.
An introduction to the challenges that both public leadership and governance face in an increasingly digital and globalized world. The content is based on theories and models with global applicability, and uses examples on how Swedish public leadership and governance have met real crises. About the course This course is an accessible introduction to the challenges that both public leadership and governance face in an increasingly digital and globalized world. The content is based on theories and models with global applicability, and uses examples on how Swedish public leadership and governance have met real crises such as climate change, COVID-19, migration crisis, ageing population. The course provides an understanding of how public leadership and governance can address digitalization in sustainable ways building on Swedish illustrations. Topic covered by the course You will get an comprehensive introduction to the challenges that public leadership and governance structure will face through digitalization process.Engage with the topic through your own work and reflection and practice on peer-review on a particular topic.Engage with a selection of relevant and up-to date literature that will be accessible through the course.Who can take the course?The course is open to everyone and free. There are no requirements for prior knowledge or special qualifications to participate in the course. Course structure The course is web-based and is conducted entirely remotely via a web-based course platform. It is divided into four modules: First module will give an overarching introduction to the overall concepts of sustainability, digitalization and democracy. We will be staying mostly conceptual and theoretical in the first week. At the end of the week there will be a digital quiz and an scrapbook assignment. Second module there will be a discussion around institutions and what digitalization has meant looking at practical examples such as Transportation agency and the Linköping Municipality. At the end of the week there will be a digital quiz and an scrapbook assignment. Third week will delve more into the practical implications of diglitalisation for areas such as E-government, social services and health care. At the end of the week there will be a digital quiz and an scrapbook assignment. The last module will be based around self-study and the compilation of a scrapbook that will be uploaded to Lisam and then discussed and reviewed in an online forum setting. Each participant will produce one scrapbook and review three different scrapbooks during the last module.
Learn more about climate change’s impact on society and how you can lead a wide range of transition processes and practically work with climate transitions within different areas. Ongoing and future climate impacts on different parts of society, the attempts to try to build sustainability within planetary boundaries and interconnected international crises’ have created a unique situation concerning the issues’ urgency, complexity and uncertainty. Within this shifting landscape knowledgeable, creative and brave leaders and citizens are necessary to being able to fundamentally change how businesses, regions, municipalities and different organizations work and achieve results. This online course introduces climate science, climate change’s impact on society, different perspectives on the causes and possible solutions to the climate dilemma, climate justice and international agreements, carbon budgets and different climate scenarios, leadership within different contexts on different levels, key areas for successful transitions and different good examples of climate transitions, the individual’s and the collective’s possibilities and responsibilities, and concrete first steps towards transitions work within your work and local context.
What can we do to address the sustainability challenges we face? In this course, you will gain insight into how individuals, organisations and societies approach sustainability challenges in different ways. In various parts of the world different challenges are prioritized and thereby, various approaches and solutions are needed. You will learn about the considerations needed to make decisions of how to prioritize sustainable development. You will also be introduced to different strategies for changing values, attitudes and behaviours. The course introduces enforcements that are applied to influence individuals within companies and in the society at large, including different incentives and instruments to ensure more sustainable behaviours. This course is relevant to professionals working in industry, policymakers, or students in engineering. What you'll learn Identify and prioritize solutions based on different perspectives About how the values, attitudes and behaviours for sustainable development are connected About different environmental management tools How to implement organizational learning, incentives and instruments to change behaviours for sustainable development Concepts used in the current sustainability debate See all free online courses that KTH offers
This course has an English version. Look for course with title "Why choose wood for the next high rise building?" KursbeskrivningOlika typer av biomaterial (t.ex. trä) är mycket viktiga i utmaningen att avkarbonisera byggmiljön och minska koldioxidavtrycket för byggnader och infrastruktur genom att ersätta material som stål och cement som har höga koldioxidutsläpp. Samtidigt får vi inte glömma bort att biologisk mångfald, natur och sociala värden i våra skogar är viktigt att behålla samtidigt som skogsbruk bedrivs. I kursens 13 moduler tas skogsbrukets kretslopp upp inklusive avverkningsmetoder, biologisk mångfald, skogsskötsel, logistik, skogens roll i klimatomställningen, kolinlagring, miljöfördelar med att bygga flervåningshus i trä mm. Syftet är att ni som deltar i kursen ska få en gemensam förståelse av det svenska skogsbruket för att ni sen ska kunna fatta välgrundade beslut om materialval vid nästa byggprojekt. KursperiodKursen kommer att vara aktiv under 3 år. InnehållSkogshistoria: Skogens nyttjande i Sverige genom historienSkogsbruksmetoder och skogsskötselSkogsföryngringVirkets egenskaperMätning av skog och virkeSkogsträdsförädling: nutid och framtidSkogens kolbalans och klimatetAffärsmodeller och marknadsutveckling: Fokus flervåningshus med trästommarNaturvård och biologisk mångfald i skogen Kursens uppläggKursen är helt digital med förinspelade föreläsningar. Du kan delta i kursen i din egen takt. Modulerna avslutas med quiz där du kan testa hur mycket du har lärt dig. Du kommer få kunskap omEfter avslutad kurs kommer du att ha lärt dig mer om olika skogliga begrepp, förvärvat kunskap om skogens nyttjande i Sverige genom historien, ökat dina kunskaper om skogsskötsel och hur olika skogsskötselmetoder påverkar den biologiska mångfalden i skogen, lärt dig om skogsbrukets kretslopp – från föryngring till slutavverkning mm. Vem vänder sig kursen till?Den här kursen är tänkt för dig som är yrkesverksam arkiktekt, anställd på kommun som arbetar med stadsplanering och byggande, verksam i bygg- och anläggningsbranschen samt verksam i andra relaterade yrken. Detta är en introduktionskurs och kommer att bidra till en kompetenshöjning i hela byggsektorns ekosystem vilket ökar branschens internationella konkurrenskraft, samtidigt som det ger viktiga förutsättningar för utvecklingen av framtidens hållbara, vackra och inkluderande städer. Eftersom kursen är öppen för alla hoppas vi att fler grupper, exempelvis studenter, doktorander, skogsägare och andra med skogsintresse tar kursen, tar del av inspirerande föreläsningar där vetenskaplig kunskap som producerats huvudsakligen inom SLU presenteras.För mer information kontakta kurskoordinator dimitris.athanassiadis@slu.se
Improve work environments using RAMP (Risk management Assessment tool for Manual handling Proactively)! In this course, you will get an overview of the entire RAMP tool and learn to identify and assess musculoskeletal disorder (MSD) risks using the RAMP tool’s first module, RAMP I. MSDs are one of the most common reasons for absence from work today. It leads to reduced productivity and quality losses at companies, as well as increased medical costs. This course is part one of a RAMP program. The other courses are Risk Management of Work-Related Injuries using RAMP II and Proficiency in using RAMP for Risk Management of Work-Related Injuries.
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.