Search

Uppsala University

Uppsala University was founded in 1477 and is today a strong and broad research university which is ranked among the best in the world. Here you will find 50,000 students and close to 5,000 researchers. Our ultimate goal is to conduct education and research of the highest quality and relevance to make a long-term difference in society. At the heart of this mission is the endeavor to advance sustainable development, engage with the wider community, and promote openness and respect. Our most important asset are all the individuals whose curiosity and commitment make Uppsala University one of Sweden’s most exciting workplaces.

Batterisystem

Kursperiod 3/11 2025 till 18/1 2026 Batterier har en viktig roll i den gröna energiomställningen både som energilager på nätet och framförallt i elektrifieringen av transportsektorn. Elektrifierande vägtransporter är idag helt beroende av batterier som energilager och batterierna och hur de används har påverkan på fordonens räckvidd. Den här kursen har som mål att ge ökad förståelse av laddning, urladdning och smart kontroll av batterier. Bättre kunskap om batterier, batteristyrningssystem och laddningsoptimering leder till bättre batterianvändning vilket i sin tur leder till mer hållbar användning av både energi och resurser. Innehåll Kursen ska ge en grundkunskap om batterier, batterianvändning och speciellt batteristyrningssystem (BMS). Innehåll: Grundläggande kunskap om batterier och dess användning som energilager. Estimering av state-of-health (SoH) och state-of-charge (SoC). Batteristyrningssystem. Algoritmer för batteristyrning. Anpassning till olika användningsområden och användningsscenarier. Optimering av laddning. Datorsimulering av batteristyrningssystem och analys av resultaten. Kursens upplägg Helt på distans. Förinspelade föreläsningar, digitala föreläsningar (live), hemuppgifter (datorsimuleringar + quiz). Kursen ges på engelska. Det krävs en arbetsinsats på ca 80h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna: Översiktligt beskriva batteriers uppbyggnad och deras användning som energilager inom transportsektorn och på elnätet, planera och analysera kompletta system för elektrokemisk energilagring där batterier integreras med elektronisk styrning och andra hjälpsystem för avsett användningsområde, diskutera och motivera användningen av olika algoritmer samt tillämpa tekniker för kontroll och styrning av batterisystem för optimal prestanda och livslängd, Genomföra simuleringar av ett kontrollsystem för, och användning av, batterier (batteristyrningssystem (BMS)) och analysera och dra slutsatser från simuleringsresultat. Vem vänder sig kursen till? Yrkesgrupp: Ingenjörer som börjat arbeta med batterier och/eller vill lära sig mer om batterier och batteristyrningssystem. Utbildningsbakgrund: Gärna ingenjörsutbildning. Lämplig bakgrundskunskap: Gärna grundläggande elektroteknik men inget krav.

Elektronikens roll inom elektrifiering, AI och energieffektiva beräkningar HT25

Elektronik spelar en allt större roll i mycket av den senaste tekniken, ofta ganska osynlig del i mycket stora system, men kritisk för energiöverföring och energikonvertering (t.ex. i elektriska fordon), eller i energieffektiva system för datorberäkningar, som för AI, mobilnätens infrastruktur, datacenter, m.m. Detta gör elektronik (halvledare) och kunskap inom området till möjliggörare för många delar av ett fossilfritt energisystem. Innehåll Halvledare: grunden för all elektronik, tillverkning, leveranskedjorna som del av världsekonomin. Krafthalvledare i energisystem och för energikonvertering i t.ex. elektriska fordon. Hårdvarulösningar för energieffektiva datorberäkningar, neuromorf teknik. Kursens upplägg Kursen har tre delar (se innehålll), 2-4 föreläsningar per del samt material att läsa in för varje del samt en avslutande inlämningsuppgift (essä). Förinspelade föreläsningar. Diskussionsseminarium online efter varje del (kvällstid, ej obligatoriskt), Inlämningsuppgift (obligatorisk för godkänd kurs). Det krävs en arbetsinsats på cirka 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Användning av halvledare och deras roll i system för fossilfri energi, elektronik för elektriska fordon, tillverkning av halvledare och leveranskedjor, metoder för högre energieffektivitet i hårdvara för beräkningar och AI. Vem vänder sig kursen till? Yrkesverksamma på företag och myndigheter som deltar i eller påverkas av den gröna omställningen till ett fossilfritt energisystem, elektronikens roll och användning i moderna system

Klimat och fysik - för nyfikna 2025

Kursperiod: 15 september till 30 november 2025 För att vi som samhälle ska acceptera nödvändigheten i att ställa om till ett fossilfritt energisystem behöver vi först förstå och acceptera mekanismerna bakom växthuseffekten. Många missförstånd och pseudovetenskapliga teorier florerar i debatten, och det är viktigt att dessa inte får stå oemotsagda. Det är också viktigt att de som argumenterar för en grön omställning har korrekta och vetenskapligt underbyggda argument. Lika viktigt som att förstå växthuseffektens orsaker är det att ha en korrekt och nyanserad bild av de tekniker som kan hjälpa oss att realisera ett fossilfritt energisystem. Vilka för och nackdelar finns med olika tekniker och hur kan vi bygga ett hållbart system med hjälp av dessa? Vilka risker finns och hur kan vi mitigera dessa? Innehåll Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Kursens upplägg Kursen bygger i huvudsak på synkrona onlineföreläsningar och diskussioner. Dessa kompletteras med inspelade föreläsningar och instuderingsmaterial. Det krävs en arbetsinsats på ca 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig främst till personer med yrken där energisystemet, den grön omställningen och fossilfri energiproduktion kommuniceras och/eller diskuteras, som till exempel beslutsfattare, samhällsdebatörer, kommunikatörer, utbildare, lärare och influensers. Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om dessa frågor.