COURSE DESCRIPTION
You as a project manager are the one who can decide whether a project succeeds or not. In this course we explore different perspectives how to plan for project success.
Leading projects is about delivering results within the set time and according to given resources. It is also about being responsive, flexible and being able to handle change. This course gives you basic knowledge to plan and organize successful projects, specifically in the hospitality industry.
What is and how to succeed with projects?
You will be introduced to concepts and principles behind project management and learn to create a plan that works for small and large projects. Project plans are a common and effective way to organize work, no matter what your job is. When you work on a project, it is about meeting the goals on time and according to budget. It may sound simple, but uncertainty and the often complex work tasks makes project management a challenging journey.
Project management for small and medium-sized companies
With the help of case studies and examples from small and medium-sized companies (SMEs), you will learn more about planning projects especially in the hospitality industry.
What are you learning?
You will get to know about concepts and principles regarding project and project management
Be able to explain different concepts related to project planning and successful projects
Analyze different scenarios and suggest solutions especially for small and medium-sized enterprises (SMEs)
Who is the course for?
The course is designed for anyone who is interested in learning more about project management and how to plan for successful project. However, the cases are especially designed for you in the hospitality industry.
The course will be given in english.
Vill du utveckla ditt ledarskap och samtidigt bli mer effektiv i din kommunikation? KI erbjuder nu utbildningen Motiverande ledarskap på 7,5 högskolepoäng. Kursen har fokus på ledarskap som identifierar och förstärker de beteenden inom en organisation som bidrar till verksamhetens mål. Då kommunikation är en central del i allt ledarskap ger kursen även praktisk träning i hur man genom kommunikation kan väcka medarbetarnas motivation. Om kursen Chefer och ledare har ett särskilt ansvar för att leda och utveckla organisationer, team och individer. Motiverande ledarskap (ML) baseras på den beteendeanalytiska organisationsteorin Organizational Behavior Management (OBM) och samtalsmetoden Motiverande samtal (MI). OBM bygger på forskning om vad som påverkar människors beteenden. MI är en samtalsmetod som syftar till att skapa motivation för att underlätta förändringsprocesser. Tillsammans ger metoderna chefer och ledare verktyg för att kunna styra och motivera sina medarbetares beteenden med direkt påverkan på organisationens prestationer och resultat. Syfte Kursen ger grundläggande kunskap och träning i att tillämpa ett motiverande ledarskap, med fokus på att initiera, facilitera och utvärdera utveckling och förändring utifrån teorierna MI och OBM. Ur kursinnehållet Kursen ger dig kunskaper och träning i hur du: Identifierar och utvecklar förändringsbara nyckelbeteenden inom den egna organisationen Planerar och genomför en organisatorisk förändringsprocess utifrån OBM Informerar och kommunicerar på ett effektivt och anpassat sätt utifrån MI Ger och tar emot lärande feedback Genomför utvecklingssamtal och krävande samtal, enskilt och i grupp Reflekterar över etiska frågor kopplat till ledarskap och motivation/beteendeförändring
Starting a business? Learn how to create a business model that ensures your new entrepreneurial venture is successful. Discover and analyse successful business models before developing your own Discover business management tools for building a business model Build essential skills for starting a business This course is designed for anyone who wants to boost their business development skills and learn how to create a successful business model. It will be particularly useful if you are about to start your own business, you’re struggling with your business model, or you need to reinvent your current business model. The course will be given in English.
Målet med den här kursen är att ge dig som deltagare ökad kunskap om och förståelse för hur affärsmodeller kan användas för att analysera problem och utmaningar med fokus på värdeskapande i företag och andra organisationer. Kunskap som kan användas för att utveckla verksamheter, få ökad lönsamhet och stärkt konkurrenskraft. I den här kursen får du lära dig mer om affärsmodeller och du kan använda affärsmodeller för att skapa värde för dina kunder. Kursen består av följande moduler: 1) Affärsmodeller – vad är det? 2) Affärsmodeller och innovationer, och 3) Hållbara affärsmodeller. Kursen behandlar begrepp, teorier och modeller med fokus på värdeskapande och med koppling till digitalisering, innovationer och hållbarhet. Konkreta vertyg och utmaningar med koppling till området kommer att presenteras. Efter genomgången kurs kommer deltagarna ha en tydligare förståelse för hur den egna organisationen affärsmodeller kan stärkas och utvecklas. GENOMFÖRANDEKursen är uppbyggd av moduler där du tar del av forskningsartiklar och filmer samt deltar i föreläsningar och diskussionsseminarier. Kursen förutsätter självständigt arbete, textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande. En central del i kursen är att deltagarna tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna problem och delar erfarenheter med varandra. Diskussionsinnehållet i kursen bestäms delvis av deltagarna och utgår från deras erfarenheter, frågor och utmaningar i sitt arbete. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. MÅLGRUPPDet här är en kurs för dig som är yrkesverksam och som vill öka sina kunskaper om affärsmodeller. Den passar exempelvis dig som är verksam i ledningsgrupp och i din roll som chef, projektledare, försäljare, produktionschefer, marknads- och kundansvarig samt medarbetare inom produkt- och tjänsteutveckling. ÖVRIGT Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. Anmäl ditt intresse via kursens webbplats. Välkommen!
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.
KursinnehållKursen syftar till att ge en introduktion och överblick av artificiell intelligens. Fokus ligger på att förstå begreppet och några viktiga tekniker som hur sökning och maskininlärning fungerar samt konsekvenser av AI på samhället. Börja läsa när du vill Du kan börja läsa kursen i stort sett när du vill då kursen är en online-kurs med flexibel antagning. Du gör ansökan till den termin du tänker börja läsa kursen. Vill du börja direkt så ansöker du till innevarande termin, eller så väljer du den termin du tänker börja. Termin väljer du här ovan, så kommer du till rätt ansökningstillfälle. KursformatKursen är en distanskurs som görs i egen takt och hanteras i sin helhet i en web-baserad kursmiljö. Kursen baseras på självstudier av kursmaterialet och examineras med självrättande tester och inlämningar. Du som har gjort Elements of AI kan anmäla dig till den här kursen för att få dina resultat validerade. Det gäller både den svenska och den engelska versionen av kursen. Du måste inte göra om kursen, däremot måste du ladda upp certifikatet från Elements of AI och göra ett valideringstest med frågor motsvarande de som finns i Elements of AI för att säkerställa att det verkligen är du som gått igenom kursen. För mer information se denna länk. Kursen handleds över internet. Information om behörighetObservera att du vid ansökan till kursen måste kunna styrka att du har grundläggande behörighet. Om dina gymnasiemeriter inte redan finns på dina sidor på antagning.se så behöver du ladda upp gymnasieexamen, eller motsvarande, på antagning.se i samband med din ansökan.
Big data and the algorithms used in data science, together with the corresponding process and its technology tools, have important implications for addressing climate change. From machine learning algorithms to data visualization, data science methods are used to investigate and better understand climate change and its various effects on land, sea, food, etc.Data science is a powerful approach which is capable of helping practitioners, and policy-makers understand the uncertainties and ambiguities inherent in data, to identify interventions, strategies, and solutions that realize the benefits for humanity and the environment, and to evaluate the multiple– and sometimes conflicting–goals of decision-makers. In this MOOC course, we introduce methods pertaining to the growing field of data science and apply them to issues relevant to climate change. Topics Data science Analytics as a process Data-driven decisions Climate change Applications of data science in climate change Course content Understand data science Learn about the sources of big data Understand the basics of climate change, its impacts and sustainable development goals Get to know data-driven decisions and how they are made Highlight some climate change challenges that are directly or indirectly related to data science Apply data science knowledge and skills to make climate change related decisions Learn how others have used data science in association with addressing climate change problems You will learnBy the end of the course, you will be able to: obtain and analyze datasets; make data-driven decisions; identify and address climate change challenges using data science Who is the course for?This course is designed for those who want to improve their analytics and data-driven decision-making skills, with an emphasis on utilizing such skills for addressing climate change challenges. The course will also be useful for practitioners and policy-makers as they can benefit from understanding the uncertainties and ambiguities inherent in data and using it to identify interventions, strategies, and solutions that realize benefits for humanity and the environment.