Applications 2025-01-28
COURSE DESCRIPTION
Små och medelstora företag (SME) med färre än 250 anställda utgör 99,9% av företagen i Sverige. De anställer över 2 miljoner personer och är viktiga underleverantörer till större företag och offentlig sektor. Ofta är miljöarbetet i SME mindre utvecklat än i stora företag, men krav och förväntningar på ett systematiskt hållbarhetsarbete ökar, främst i klimatfrågor. Genom att gå kursen kommer din kunskap att öka om de möjligheter och utmaningar som klimatförändringen och klimatarbetet innebär för företagen och samhället i stort. Du kommer att lära dig om strategier för klimatomställning, och hur du och ditt företag också kan bidra i arbetet.
Orsaker till och effekter av miljöproblem, främst rörande klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och spridning av föroreningar:
Kursen består av förinspelade föreläsningar och samtal med interaktiva frågemoment (quiz) som släpps veckovis under tre veckor. Några träffar ges också på Zoom på lunch- och kvällstid några gångar per år där deltagare har möjlighet att ställa frågor (datum meddelas löpande på den interna kurssidan). I slutet av kursen skriver varje deltagare en kortare redovisning (ca 1 sida) av en praktisk orienterad uppgift där kursinnehållet tillämpas i en beskrivning av klimatomställning i ett företag.
Kurscertifikat erhålls vid minst 80% rätt i varje quiz och inlämnad slutuppgift.
Efter avslutad kurs kommer du att kunna beskriva grunderna för klimatförändringar, deras orsaker och effekter på miljön, samhället och företag. Du kan även beskriva klimatstrategier och klimatåtgärder inom näringslivet, samt reflektera över möjligheter och utmaningar med företagets klimatarbete. Du får även kunskap om redskap och ansatser för att undersöka klimatarbetet på företag.
Kursen vänder sig till yrkesverksamma personer inom små och medelstora företag som är intresserade av de möjligheter och utmaningar som klimatomställningen kan innebära för svenska företag och samhället i stort. Målgruppen är anställda, ägare, fackliga ombud och andra intresserade i företag, inklusive personer som söker nya jobb eller startar företag.
This is a course for professionals and PhD students seeking a wider understanding of our current global predicaments, how to make sense of them, and how to respond. The first module introduces the Anthropocene, The Great Acceleration, Planetary Boundaries along with causal relationships between energy, technology, economy, values and the human and more-than-human experience. The second module explores how our own cognition, values, norms and emotions guide our responses to the crises of our time, and how we can formulate coherent responses based on our experiences. The third introduces a way of reasoning about the world in terms of interconnected systems instead of independent problems, and explores what such a view means for us. The course is run online with 2h highly interactive seminars connected to each module along with recorded material, readings and exercises.
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.
Miljö, klimat och hälsa Kursen ger en fördjupad förståelse för hur hälsa samspelar med globalisering och miljö- och klimatförändringar, och hur hållbara lösningar kan utvecklas på lokal och global nivå för att möta framtidens utmaningar. Kursens innehåll Globala processer såsom miljö- och klimatförändringarDe globala hållbarhetsmålen / Agenda 2030HälsokonsekvensanalysKlimatanpassningRamverk inom miljö- och klimatpolitik. Vidare behandlar kursen specifikt klimatförändringar och deras effekter på hälsa i vårt nordeuropeiska klimatområde. I det sammanhanget behandlas också särskilt utsatta miljöer respektive känsliga patientgrupper och individer. Även värmens effekter vid arbete samt klimatanpassning och förebyggande av väderrelaterade risker för boende och inom hälso- och sjukvård ingår. Larmkedjor, handlingsplaner och beredskapsfrågor inom vård- och omsorg tas upp, och effektiviteten av förebyggande åtgärder inom vård- och omsorg. Omfattning Kursen är uppdelad i tre delar, med totalt 15 filmade föreläsningar. Medverkande Christofer Åström (Medicine doktor, Folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet) Maria Nilsson (Professor, Epidemiologi och global hälsa, Umeå universitet) Chris Ebi (Professor, Center for Health and the Global Environment, University of Washington) Eva-Lotta Glader (Docent, överläkare, Folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet) Gustav Strandberg (Filosofie doktor, SMHI)
This course has an English version. Look for course with title "Why choose wood for the next high rise building?" KursbeskrivningOlika typer av biomaterial (t.ex. trä) är mycket viktiga i utmaningen att avkarbonisera byggmiljön och minska koldioxidavtrycket för byggnader och infrastruktur genom att ersätta material som stål och cement som har höga koldioxidutsläpp. Samtidigt får vi inte glömma bort att biologisk mångfald, natur och sociala värden i våra skogar är viktigt att behålla samtidigt som skogsbruk bedrivs. I kursens 13 moduler tas skogsbrukets kretslopp upp inklusive avverkningsmetoder, biologisk mångfald, skogsskötsel, logistik, skogens roll i klimatomställningen, kolinlagring, miljöfördelar med att bygga flervåningshus i trä mm. Syftet är att ni som deltar i kursen ska få en gemensam förståelse av det svenska skogsbruket för att ni sen ska kunna fatta välgrundade beslut om materialval vid nästa byggprojekt. KursperiodKursen kommer att vara aktiv under 3 år. InnehållSkogshistoria: Skogens nyttjande i Sverige genom historienSkogsbruksmetoder och skogsskötselSkogsföryngringVirkets egenskaperMätning av skog och virkeSkogsträdsförädling: nutid och framtidSkogens kolbalans och klimatetAffärsmodeller och marknadsutveckling: Fokus flervåningshus med trästommarNaturvård och biologisk mångfald i skogen Kursens uppläggKursen är helt digital med förinspelade föreläsningar. Du kan delta i kursen i din egen takt. Modulerna avslutas med quiz där du kan testa hur mycket du har lärt dig. Du kommer få kunskap omEfter avslutad kurs kommer du att ha lärt dig mer om olika skogliga begrepp, förvärvat kunskap om skogens nyttjande i Sverige genom historien, ökat dina kunskaper om skogsskötsel och hur olika skogsskötselmetoder påverkar den biologiska mångfalden i skogen, lärt dig om skogsbrukets kretslopp – från föryngring till slutavverkning mm. Vem vänder sig kursen till?Den här kursen är tänkt för dig som är yrkesverksam arkiktekt, anställd på kommun som arbetar med stadsplanering och byggande, verksam i bygg- och anläggningsbranschen samt verksam i andra relaterade yrken. Detta är en introduktionskurs och kommer att bidra till en kompetenshöjning i hela byggsektorns ekosystem vilket ökar branschens internationella konkurrenskraft, samtidigt som det ger viktiga förutsättningar för utvecklingen av framtidens hållbara, vackra och inkluderande städer. Eftersom kursen är öppen för alla hoppas vi att fler grupper, exempelvis studenter, doktorander, skogsägare och andra med skogsintresse tar kursen, tar del av inspirerande föreläsningar där vetenskaplig kunskap som producerats huvudsakligen inom SLU presenteras.För mer information kontakta kurskoordinator dimitris.athanassiadis@slu.se
Improve work environments using RAMP (Risk management Assessment tool for Manual handling Proactively)! In this course, you will get an overview of the entire RAMP tool and learn to identify and assess musculoskeletal disorder (MSD) risks using the RAMP tool’s first module, RAMP I. MSDs are one of the most common reasons for absence from work today. It leads to reduced productivity and quality losses at companies, as well as increased medical costs. This course is part one of a RAMP program. The other courses are Risk Management of Work-Related Injuries using RAMP II and Proficiency in using RAMP for Risk Management of Work-Related Injuries.
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.