Search

Open for the Climate

A government mission to create open online education for climate change. Nine higher education institutions in collaboration to create a wide range of education in dialogue with relevant organizations in business and the surrounding society. The assignment is coordinated by Uppsala University. The aim is to enable shorter further education in relevant areas, such as engineering, science, procurement law, computer science and urban social planning etc. The courses developed are presented here.

Cybersäkerhet i samhällskritiska system, med fokus på elsystem

Digital säkerhet, cybersäkerhet, är en nödvändighet för en fungerande samhällskritisk infrastruktur, såsom elsystem, vattenrening, trafik och sjukvård. Detta blir speciellt tydligt då vi går mot en grön omställning av vårt samhälle, då just samhällskritiska funktioner måste fungera och digitalisering av samhällskritiska funktioner ökar, för att vi ska kunna effektivisera olika verksamheter. Och med det följer att cybersäkra lösningar är ett måste, så att samhället och dess medborgare inte drabbas av digitala intrång. I denna kurs kommer exempel tas upp från olika samhällskritiska funktioner, med fokus på elsystemet. Digitala lösningar kommer att behandlas, samt metoder och modeller för cybersäkra system. Innehåll Samhällskritiska system Sveriges och Nordens elsystem Styrning och övervakning av elsystem Analys av digitala lösningar för elsystem Informationssäkerhetsbegrepp: konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet; spårbarhet. Internationell ISO/IEC standardisering Omvärldsanalys Kursens upplägg Allt sker digital på distans, genom Zoom/motsvarande. Föreläsningar – kommer inte att spelas in – varvas med seminarier där olika frågeställningar behandlas i dialog med deltagarna. Kursen startar tisdag 9 sept på eftermiddag och pågår under sex eftermiddagar, där varje tillfälle är 4*45 min. Du kommer få kunskap om Efter kursen ska du ha fått en ökad förståelse för behovet av säkra digitala lösningar samt en bättre medvetenhet (”awareness”) om digitala sårbarheter. Kursen behandlar metoder och verktyg för att stärka en cybersäker miljö, med fokus på samhällskritiska elinfrastrukturer. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till dig som arbetar inom någon samhällskritisk funktion, såsom elbolag, trafikverk, vattenreningsverk eller sjukvårdssystem. Du ska ha en teknisk bakgrund, med kunskap om ditt område där du är verksam. 

Elektronikens roll inom elektrifiering, AI och energieffektiva beräkningar HT25

Elektronik spelar en allt större roll i mycket av den senaste tekniken, ofta ganska osynlig del i mycket stora system, men kritisk för energiöverföring och energikonvertering (t.ex. i elektriska fordon), eller i energieffektiva system för datorberäkningar, som för AI, mobilnätens infrastruktur, datacenter, m.m. Detta gör elektronik (halvledare) och kunskap inom området till möjliggörare för många delar av ett fossilfritt energisystem. Innehåll Halvledare: grunden för all elektronik, tillverkning, leveranskedjorna som del av världsekonomin. Krafthalvledare i energisystem och för energikonvertering i t.ex. elektriska fordon. Hårdvarulösningar för energieffektiva datorberäkningar, neuromorf teknik. Kursens upplägg Kursen har tre delar (se innehålll), 2-4 föreläsningar per del samt material att läsa in för varje del samt en avslutande inlämningsuppgift (essä). Förinspelade föreläsningar. Diskussionsseminarium online efter varje del (kvällstid, ej obligatoriskt), Inlämningsuppgift (obligatorisk för godkänd kurs). Det krävs en arbetsinsats på cirka 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Användning av halvledare och deras roll i system för fossilfri energi, elektronik för elektriska fordon, tillverkning av halvledare och leveranskedjor, metoder för högre energieffektivitet i hårdvara för beräkningar och AI. Vem vänder sig kursen till? Yrkesverksamma på företag och myndigheter som deltar i eller påverkas av den gröna omställningen till ett fossilfritt energisystem, elektronikens roll och användning i moderna system

Exploration, mining and extraction of critical raw materials: basic and practical knowledge

Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se

Förnybar energi och hållbarhet för högstadie- och gymnasielärare

För att främja den gröna omställning från fossila bränslen pågår det intensiv forskning inom många områden kring energilagring och energiomvandling, inklusive till exempel batterier, solceller och mikrobiologiska system för att skapa förnybara bränslen. Utöver de tekniska utmaningarna finns det även bredare frågeställningar om hållbar utveckling, grön kemi och systemtänkande som också är viktiga att beakta. Det är centralt att öka intresse och förståelse för naturvetenskap och teknik redan i skolan för att tillgodose det stora kompentsbehov som existerar redan nu, och fortbildning av lärare är en viktig nyckel för detta.  Denna kurs riktar sig till högstadie- och gymnasielärare, med fokus på fortbildning inom aktuell forskning inom energi‐ och miljöteknik samt frågeställningar kring hållbar utveckling. En central del av kursen består av att deltagarna själva utvecklar egna undervisningsmaterial som är anpassade för användning i sin undervisning på skolan. I samband med detta kommer även ämnesdidaktiska perspektiv att presenteras och diskuteras. Innehåll Energilagring och energiomvandling Solceller och konstgjord fotosyntes Mikrobiologiska system för förnybara bränslen Batterier Hållbarutveckling, grön kemi, systemtänkande Ämnesdidaktiska perspektiv för undervisning Framtagning av undervisningsmaterial anpassade för egen undervisning Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade material för självstudier online, som kompletteras av online-seminarier via Zoom. Deltagarna kommer även att arbeta i smågrupper under sitt projekt för att ta fram egna undervisningsmaterial. Flexibel studietakt, anmälan krävs till online-seminarier.  Du kommer få kunskap om Du kommer få en överblick över aktuella frågor kring energilagring och energiomvandling för att möjliga den gröna omställningen och hållbarhetsarbetet i samhället. Specifikt fokus ligger på ett antal tekniker för att utnyttja förnybara energikällor samt lagring i batterier. Du kommer även att omsätta dessa kunskaper i samband med ett projekt som leder till ett undervisningsmaterial som du kan använda i din egen undervisning. I projektet ingår diskussioner om ämnesdidaktiska perspektiv kring undervisning och design av läromedel.  Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma högstadie- och gymnasielärare som undervisar kemi, naturkunskap och/eller teknik, som vill fortbilda sig inom aktuell forskning relaterad till förnybar energi och energiomställning, för att kunna inkludera dessa perspektiv i sin undervisning i skolan. Minst 30 hp i kemi rekommenderas. 

Klimat och fysik - för nyfikna 2025

Kursperiod: 15 september till 30 november 2025 För att vi som samhälle ska acceptera nödvändigheten i att ställa om till ett fossilfritt energisystem behöver vi först förstå och acceptera mekanismerna bakom växthuseffekten. Många missförstånd och pseudovetenskapliga teorier florerar i debatten, och det är viktigt att dessa inte får stå oemotsagda. Det är också viktigt att de som argumenterar för en grön omställning har korrekta och vetenskapligt underbyggda argument. Lika viktigt som att förstå växthuseffektens orsaker är det att ha en korrekt och nyanserad bild av de tekniker som kan hjälpa oss att realisera ett fossilfritt energisystem. Vilka för och nackdelar finns med olika tekniker och hur kan vi bygga ett hållbart system med hjälp av dessa? Vilka risker finns och hur kan vi mitigera dessa? Innehåll Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Kursens upplägg Kursen bygger i huvudsak på synkrona onlineföreläsningar och diskussioner. Dessa kompletteras med inspelade föreläsningar och instuderingsmaterial. Det krävs en arbetsinsats på ca 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig främst till personer med yrken där energisystemet, den grön omställningen och fossilfri energiproduktion kommuniceras och/eller diskuteras, som till exempel beslutsfattare, samhällsdebatörer, kommunikatörer, utbildare, lärare och influensers. Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om dessa frågor.