Applications 2025-05-01
COURSE DESCRIPTION
Digital säkerhet, cybersäkerhet, är en nödvändighet för en fungerande samhällskritisk infrastruktur, såsom elsystem, vattenrening, trafik och sjukvård. Detta blir speciellt tydligt då vi går mot en grön omställning av vårt samhälle, då just samhällskritiska funktioner måste fungera och digitalisering av samhällskritiska funktioner ökar, för att vi ska kunna effektivisera olika verksamheter. Och med det följer att cybersäkra lösningar är ett måste, så att samhället och dess medborgare inte drabbas av digitala intrång.
I denna kurs kommer exempel tas upp från olika samhällskritiska funktioner, med fokus på elsystemet. Digitala lösningar kommer att behandlas, samt metoder och modeller för cybersäkra system.
- Samhällskritiska system
- Sveriges och Nordens elsystem
- Styrning och övervakning av elsystem
- Analys av digitala lösningar för elsystem
- Informationssäkerhetsbegrepp: konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet; spårbarhet.
- Internationell ISO/IEC standardisering
- Omvärldsanalys
Allt sker digital på distans, genom Zoom/motsvarande. Föreläsningar – kommer inte att spelas in – varvas med seminarier där olika frågeställningar behandlas i dialog med deltagarna.
Efter kursen ska du ha fått en ökad förståelse för behovet av säkra digitala lösningar samt en bättre medvetenhet (”awareness”) om digitala sårbarheter. Kursen behandlar metoder och verktyg för att stärka en cybersäker miljö, med fokus på samhällskritiska elinfrastrukturer.
Kursen vänder sig till dig som arbetar inom någon samhällskritisk funktion, såsom elbolag, trafikverk, vattenreningsverk eller sjukvårdssystem. Du ska ha en teknisk bakgrund, med kunskap om ditt område där du är verksam.
The course is broken down into: Basic Bayesian concepts Selecting priors, deriving some equations Bayesian inference, Parametric model estimation Sampling based methods Sequential inference (Kalman filters, particle filters) Approximate inference, variational inference Model selection (missing data) Bayesian deep neural networks
Denna kurs i kommunikation handlar om grundläggande principer och modeller för hur vi kommunicerar och agerar i olika situationer. Kursen fokuserar främst på Rådgivning och beteendeförändringar, Socialpsykologi och gruppdynamik, Processledning samt Rådgivningsverktyg och metoder. Fysiska träffar varvas med webbföreläsningar, övningar och reflekterande moment. Detta är en uppdragsutbildning. Om du är intresserad av att gå kursen eller har frågor så kontakta oss via kursens webbsida.
Vad är coacning, egentligen? Hur fungerar det? Och – fungerar det? Kursen ger dig de bärande tankarna och människosynen som hör ihop med ett coachande förhållningssätt och vill inspirera dig att utvecklas vidare tillsammans med dina kunder; hjälpa dig att se nya möjligheter och nya sätt att möta och förstå människor.Detta är en uppdragsutbildning. Om du är intresserad av att gå kursern eller har frågor så kontakta oss via kursens webbsida.
About the courseRenewable hydrogen stands out as a highly promising solution to decarbonize heavy industries and transportation sector, helping to achieve the climate goals of Sweden- reaching net zero emissions by 2045. The terms renewable hydrogen, clean hydrogen or green hydrogen refers to hydrogen produced from renewable energy or raw material. The utilization of renewable hydrogen for industrial applications necessitates the development of the entire value chain, from generation and storage to transport and final applications. Unlocking the potential of hydrogen economy in Sweden involves not only technological advancements and infrastructure development but also a skilled workforce. This course offers an introduction of renewable hydrogen as a pivotal component for industrial applications, focusing on its generation, storage, transport, and utilization within industrial contexts. Participants will gain a comprehensive understanding of the technical, economic, and environmental aspects of renewable hydrogen technologies, such as electrolysis, fuel cell, and hydrogen storage and distribution solutions, preparing them with essential knowledge and foundational insights for advancing the decarbonization of industrial processes through the adoption of hydrogen-based energy solutions. Aim and Learning OutcomesThe goal of this course is to develop a basic understanding of renewable hydrogen as a pivotal component for industrial applications, focusing on its generation, storage, transport, and utilization within industrial contexts.The learning outcomes of the course are to be able to: Explain the fundamental knowledge and theories behind electrolysis and fuel cell technologies. Compare and describe the differences of existing renewable hydrogen generation technologies (PEM, AE, AEM, SOE, etc.), and existing fuel cell technologies (PEMFC, MSFC, SOFC, etc.. Describe the principles of hydrogen storage, including gas phase, liquid phase, and material-based storage and thermal management of storage systems. Identify the challenges of hydrogen transportation and be able to describe relevant solutions. Examples of professional roles that will benefit from this course are energy and chemical engineers, renewable and energy transition specialists, policy makers and energy analysts. This course will also support the decarbonization of hard-to-abate industries, such as metallurgical industry and oil refinery industry, by using renewable hydrogen. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Scheduled online seminars April 22nd, 2025May 19th, 2025 Study effort: 80 hours
The course High-performance Computer Vision in the Cloud provides participants with the necessary tools and skills to navigate large-scale computing infrastructures, emphasizing scalability and performance optimization. Large computing infrastructures can be the key to driving the industry’s green transition. The course recognizes the instrumental role of large computing infrastructures in facilitating a green industry transition, enabling industrial actors to reduce environmental impact and optimize resource utilization, aiming to minimize energy consumption. The course covers concepts such as enabling technologies (e.g., CUDA), distributed computing, multi-core architectures, hardware versus software acceleration, container solutions(e.g., Docker and Kubernetes), as well as metrics and tools for monitoring performance and memory management, providing participants with a comprehensive skill set to lead environmentally responsible solutions in the digital era. Scheduled online seminars January 27th, 14:00-15:30 February 7th, 14:00-15:30 February 17th, 14:00-15:30 February 28th, 14:00-16:00 Entry requirements At least 180 credits including 15 credits programming as well as qualifications corresponding to the course "English 5"/"English A" from the Swedish Upper Secondary School.
The course Leadership for Societal Change 1: Building Change Mindsets and Reflective Competencies is a course for you who want to actively participate in the industrial and societal change towards sustainability. The course aims to develop your reflective competence, make you aware of the learning that exists in your experiences, and master your further personal development as a transformative agent and leader. The course is structured around six delimited assignments that are completed separately. The tasks are taken from an assignment bank where you choose which tasks you do and in what order. The course ends with a summarizing assignment where you capture what you have learned through the six assignments completed. All courses within the Leadership for Sustainable Change course package are designed to be flexible and assume that it may be difficult to leave work and come to campus at specific dates and times. As a student, you can therefore complete the course assignments in your own order and at your own pace using a digital platform. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Study effort: 80 hours