COURSE DESCRIPTION
En unik webbaserad magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter som tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen.
Foto: Getty Images
Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter är helt webbaserad. Den har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Upplägget ger dig möjlighet att evidensbasera ditt kliniska arbete och att bättre möta personer med demens och deras behov. Undervisningen sker på engelska.
Utbildningen har tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Silviahemmet arbetar med vård och utbildning samt främjande av forskning inom demensområdet - för högsta möjliga livskvalitet oavsett sjukdomsgrad.
Under utbildningen kommer arbetsterapeuter och fysioterapeuter att läsa vissa moment tillsammans, medan andra moment är professionsspecifika. Utbildningen leder fram till en magisterexamen i arbetsterapi respektive fysioterapi.
Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem. Hur ska du som arbetar med människor ställa frågor om våld, hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna distanskurs på 3 högskolepoäng är framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare. Den kan även vara en utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Bakgrund Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem där de våldsutsattas mänskliga rättigheter upprepat kränks. Varje år utsätts ett stort antal människor för våld från en närstående. Ofta sker våldet på den plats där man ska kunna känna sig som tryggast, hemma. Våldet och förtrycket tar sig många olika uttryck, från verbala kränkningar, kontroll och isolering till grovt fysiskt och sexuellt våld. Karolinska Institutet tog först fram denna kurs på uppdrag av Stockholms stad och utbildningen gavs till över 3 000 medarbetare under tre år. Kursen har nu uppdaterats med nya inspelade föreläsningar och omarbetats så att den är helt webbaserad. Syfte och mål Kursens syfte är att ge dig en fördjupad bild av kunskapsläget vad gäller våld i nära relation med utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Målgrupp Den riktar sig till dig som möter människor i ditt arbete, exempelvis du som arbetar inom hälso- och sjukvården, äldrevården, socialtjänst, psykiatri eller inom skolväsendet. Hur ska du ställa frågor om våld? Hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna kurs kan vara utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen från dag ett. Upplägg Kursen omfattar 3 högskolepoäng och består av två moduler med 15 inspelade föreläsningar av 8 olika experter inom området, samt tre delar med instuderingsmaterial och avslutas med en webbaserad examination. Kursen är helt webbaserad och framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare.
Magisterutbildningen i demensvård är utvecklad för dig som är läkare och som önskar fördjupa dina kunskaper om demenssjukdomar och handläggningen i processen. Den vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på din arbetsplats. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för läkare låter deltagarna på ett kreativt sätt söka evidens och ta fram egna riktlinjer för hur den egna verksamheten ska hantera patienter med demens. Utbildningen har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Utbildningen ges på engelska. Vem är utbildningen för? Detta är en praktiskt användbar utbildning för läkare som vill: Utveckla din kompetens kring hjärnan och demens Hantera ditt arbete med större djup och trygghet Ha kunskap att möta patientens behov i tid Bättre förstå samhällsaspekter kring demens Öka patientens trygghet och arbeta patientsäkert Utbildningen vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på den egna arbetsplatsen. Du kan till exempel vara kliniskt ansvarig läkare för patienter med demensproblematik, primärvårdsläkare, geriatriker, psykiatriker eller neurolog. Tid och plats Studierna bedrivs på distans via webben på halvfart under fyra terminer: HT 2023 t.o.m. HT 2025 med start den 21 september 2023.
Kursen Demenssjukdom från cell till samhälle - för tandläkare, tandhygienister, logopeder och audionomer ger 15 hp och ges på distans. Kursen är multiprofessionell vilket ger en större förståelse för hur olika professioner arbetar med demens. Utbildningen är framtagen i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet och ges på engelska. Foto: Getty images. Om kursen Kursen är den första i sitt slag där olika professioner som arbetar inom området demenssjukdom genomför tillsammans. Tandläkare, tandhygienister, logopeder, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och audionomer läser denna kurs tillsammans, vilket ger dig ett unikt multiprofessionellt perspektiv på tillstånden. Kursen ger även möjlighet att bygga nätverk mellan olika professioner och att förstå den orala hälsan och kommunikativa funktionen från olika synvinklar. Efter godkänd kurs erbjuds du, förutom intyg från KI, även Silviahemmets diplom. Godkänd kurs ger dig titeln Tandläkare/tandhygienist/logoped med diplom från Stiftelsen Silviahemmet och en speciellt framtagen pin som utdelas av H.M. Drottningen vid en ceremoni. Syfte och mål Syftet är att du som tandläkare, tandhygienist, logoped eller audionom ska öka din kunskap och förståelse för demenssjukdom. Målet är att du ska få kunskap om demenssjukdomar utifrån ett brett hälsoperspektiv och utifrån ett biopsykosocialt perspektiv. Målet är även att ge dig kunskap om stöd och bemötande av personer med demens och deras anhöriga.
Opens in May 2025. The Swedish version of the course, namely ”Varför välja trä vid nästa byggprojekt?” is already open. For more iformation contact course coordinator dimitris.athanassiadis@slu.seCourse DescriptionDifferent types of biomaterials (e.g., wood) are crucial in the challenge of decarbonizing the built environment and reducing the carbon footprint of buildings and infrastructure by replacing materials like steel and cement, which have high carbon dioxide emissions. At the same time, we must not forget that it is important to preserve biodiversity and the social values of our forests. The 13 modules of the course cover many forestry related subjects, including harvesting methods, biodiversity, forest management, logistics, the role of forests in the climate transition, carbon storage, environmental benefits of multi-story buildings with wood, and more. The goal is that participants will gain a shared understanding of Swedish forestry so that they can make well-informed decisions about material choices for their next construction project. Course PeriodThe course will be active for 3 years. Content Forest history: The utilization of forests in Sweden throughout the past years Forestry methods and forest management Forest regeneration Wood properties Forest mensuration Forest tree breeding The forest's carbon balance Business models and market development: Focus on wood high rises Nature conservation and biodiversity in the forest Course StructureThe course is fully digital with pre-recorded lectures. You can participate in the course at your own pace. Modules conclude with quizzes where you can test how much you have learned. You will learn aboutUpon completion of the course, you will have learned more about various forest-related concepts, acquired knowledge of forest utilization in Sweden throughout the past years, increased your understanding of forest management and how different management methods affect biodiversity in the forest, and learned about the forestry cycle—from regeneration to final harvesting, etc. Who is this course for?This course is designed for professionals such as architects, municipal employees working with urban planning and construction, individuals in the construction and civil engineering sector, and those in other related fields. This is an introductory course and will contribute to upskilling of the entire construction sector, thereby increasing the industry's international competitiveness while also providing important prerequisites for the development of future sustainable, beautiful, and inclusive cities. Since the course is open to everyone, we hope that more groups, such as students, doctoral candidates, forest owners, and others with an interest in forestry, will take the course and engage with inspiring lectures where scientific knowledge primarily produced within SLU (Swedish University of Agricultural Sciences) is presented.
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.
This course is offered on-demand, meaning that it will begin as soon as at least 10 participants have registered. Once the threshold is reached, the course will start shortly thereafter. Batteries and battery technology are vital for achieving sustainable transportation and climate-neutral goals. As concerns over retired batteries are growing and companies in the battery or electric vehicle ecosystem need appropriate business strategies and framework to work with.This course aims to help participants with a deep understanding of battery circularity within the context of circular business models. You will gain the knowledge and skills necessary to design and implement circular business models and strategies in the battery and electric vehicle industry, considering both individual company specific and ecosystem-wide perspectives. You will also gain the ability to navigate the complexities of transitioning towards circularity and green transition in the industry.The course includes a project work to develop a digitally enabled circular business model based on real-world problems. Course content Battery second life and circularity Barriers and enablers of battery circularity Circular business models Ecosystem management Pathways for circular transformation Design principles for battery circularity Role of advanced digital technologies Learning outcomes After completing the course, you will be able to: Describe the concept of battery circularity and its importance in achieving sustainability goals. Examine and explain the characteristics and differences of different types of circular business models and required collaboration forms in the battery- and electric vehicle- industry. Analyze key factors that are influencing design and implement circular business models based on specific individual company and its ecosystem contexts. Analyze key stakeholders and develop ecosystem management strategies for designing and implementing circular business models. Explain the role of digitalization, design, and policies to design and implement circular business models. Plan and design a digitally enabled circular business model that is suitable for a given battery circularity problem. Examples of professional roles that will benefit from this course are sustainability managers, battery technology engineers, business development managers, circular developers, product developers, environmental engineers, material engineers, supply chain engineers or managers, battery specialists, circular economy specialists, etc. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Study effort: 80 hours