COURSE DESCRIPTION
Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem. Hur ska du som arbetar med människor ställa frågor om våld, hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna distanskurs på 3 högskolepoäng är framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare. Den kan även vara en utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen.
Foto: Getty Images
Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem där de våldsutsattas mänskliga rättigheter upprepat kränks. Varje år utsätts ett stort antal människor för våld från en närstående. Ofta sker våldet på den plats där man ska kunna känna sig som tryggast, hemma. Våldet och förtrycket tar sig många olika uttryck, från verbala kränkningar, kontroll och isolering till grovt fysiskt och sexuellt våld.
Karolinska Institutet tog först fram denna kurs på uppdrag av Stockholms stad och utbildningen gavs till över 3 000 medarbetare under tre år. Kursen har nu uppdaterats med nya inspelade föreläsningar och omarbetats så att den är helt webbaserad.
Kursens syfte är att ge dig en fördjupad bild av kunskapsläget vad gäller våld i nära relation med utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
Den riktar sig till dig som möter människor i ditt arbete, exempelvis du som arbetar inom hälso- och sjukvården, äldrevården, socialtjänst, psykiatri eller inom skolväsendet.
Hur ska du ställa frågor om våld? Hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna kurs kan vara utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen från dag ett.
Kursen omfattar 3 högskolepoäng och består av två moduler med 15 inspelade föreläsningar av 8 olika experter inom området, samt tre delar med instuderingsmaterial och avslutas med en webbaserad examination.
Kursen är helt webbaserad och framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare.
Magisterutbildningen i demensvård är utvecklad för dig som är läkare och som önskar fördjupa dina kunskaper om demenssjukdomar och handläggningen i processen. Den vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på din arbetsplats. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för läkare låter deltagarna på ett kreativt sätt söka evidens och ta fram egna riktlinjer för hur den egna verksamheten ska hantera patienter med demens. Utbildningen har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Utbildningen ges på engelska. Vem är utbildningen för? Detta är en praktiskt användbar utbildning för läkare som vill: Utveckla din kompetens kring hjärnan och demens Hantera ditt arbete med större djup och trygghet Ha kunskap att möta patientens behov i tid Bättre förstå samhällsaspekter kring demens Öka patientens trygghet och arbeta patientsäkert Utbildningen vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på den egna arbetsplatsen. Du kan till exempel vara kliniskt ansvarig läkare för patienter med demensproblematik, primärvårdsläkare, geriatriker, psykiatriker eller neurolog. Tid och plats Studierna bedrivs på distans via webben på halvfart under fyra terminer: HT 2023 t.o.m. HT 2025 med start den 21 september 2023.
En unik webbaserad magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter som tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter är helt webbaserad. Den har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Upplägget ger dig möjlighet att evidensbasera ditt kliniska arbete och att bättre möta personer med demens och deras behov. Undervisningen sker på engelska. Utbildningen har tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Silviahemmet arbetar med vård och utbildning samt främjande av forskning inom demensområdet - för högsta möjliga livskvalitet oavsett sjukdomsgrad. Innehåll Under utbildningen kommer arbetsterapeuter och fysioterapeuter att läsa vissa moment tillsammans, medan andra moment är professionsspecifika. Utbildningen leder fram till en magisterexamen i arbetsterapi respektive fysioterapi.
Kursen Demenssjukdom från cell till samhälle - för tandläkare, tandhygienister, logopeder och audionomer ger 15 hp och ges på distans. Kursen är multiprofessionell vilket ger en större förståelse för hur olika professioner arbetar med demens. Utbildningen är framtagen i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet och ges på engelska. Foto: Getty images. Om kursen Kursen är den första i sitt slag där olika professioner som arbetar inom området demenssjukdom genomför tillsammans. Tandläkare, tandhygienister, logopeder, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och audionomer läser denna kurs tillsammans, vilket ger dig ett unikt multiprofessionellt perspektiv på tillstånden. Kursen ger även möjlighet att bygga nätverk mellan olika professioner och att förstå den orala hälsan och kommunikativa funktionen från olika synvinklar. Efter godkänd kurs erbjuds du, förutom intyg från KI, även Silviahemmets diplom. Godkänd kurs ger dig titeln Tandläkare/tandhygienist/logoped med diplom från Stiftelsen Silviahemmet och en speciellt framtagen pin som utdelas av H.M. Drottningen vid en ceremoni. Syfte och mål Syftet är att du som tandläkare, tandhygienist, logoped eller audionom ska öka din kunskap och förståelse för demenssjukdom. Målet är att du ska få kunskap om demenssjukdomar utifrån ett brett hälsoperspektiv och utifrån ett biopsykosocialt perspektiv. Målet är även att ge dig kunskap om stöd och bemötande av personer med demens och deras anhöriga.
About the courseRenewable hydrogen stands out as a highly promising solution to decarbonize heavy industries and transportation sector, helping to achieve the climate goals of Sweden- reaching net zero emissions by 2045. The terms renewable hydrogen, clean hydrogen or green hydrogen refers to hydrogen produced from renewable energy or raw material. The utilization of renewable hydrogen for industrial applications necessitates the development of the entire value chain, from generation and storage to transport and final applications. Unlocking the potential of hydrogen economy in Sweden involves not only technological advancements and infrastructure development but also a skilled workforce. This course offers an introduction of renewable hydrogen as a pivotal component for industrial applications, focusing on its generation, storage, transport, and utilization within industrial contexts. Participants will gain a comprehensive understanding of the technical, economic, and environmental aspects of renewable hydrogen technologies, such as electrolysis, fuel cell, and hydrogen storage and distribution solutions, preparing them with essential knowledge and foundational insights for advancing the decarbonization of industrial processes through the adoption of hydrogen-based energy solutions. Aim and Learning OutcomesThe goal of this course is to develop a basic understanding of renewable hydrogen as a pivotal component for industrial applications, focusing on its generation, storage, transport, and utilization within industrial contexts.The learning outcomes of the course are to be able to: Explain the fundamental knowledge and theories behind electrolysis and fuel cell technologies. Compare and describe the differences of existing renewable hydrogen generation technologies (PEM, AE, AEM, SOE, etc.), and existing fuel cell technologies (PEMFC, MSFC, SOFC, etc.. Describe the principles of hydrogen storage, including gas phase, liquid phase, and material-based storage and thermal management of storage systems. Identify the challenges of hydrogen transportation and be able to describe relevant solutions. Examples of professional roles that will benefit from this course are energy and chemical engineers, renewable and energy transition specialists, policy makers and energy analysts. This course will also support the decarbonization of hard-to-abate industries, such as metallurgical industry and oil refinery industry, by using renewable hydrogen. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Scheduled online seminars April 22nd, 2025May 19th, 2025 Study effort: 80 hours
The course High-performance Computer Vision in the Cloud provides participants with the necessary tools and skills to navigate large-scale computing infrastructures, emphasizing scalability and performance optimization. Large computing infrastructures can be the key to driving the industry’s green transition. The course recognizes the instrumental role of large computing infrastructures in facilitating a green industry transition, enabling industrial actors to reduce environmental impact and optimize resource utilization, aiming to minimize energy consumption. The course covers concepts such as enabling technologies (e.g., CUDA), distributed computing, multi-core architectures, hardware versus software acceleration, container solutions(e.g., Docker and Kubernetes), as well as metrics and tools for monitoring performance and memory management, providing participants with a comprehensive skill set to lead environmentally responsible solutions in the digital era. Scheduled online seminars January 27th, 14:00-15:30 February 7th, 14:00-15:30 February 17th, 14:00-15:30 February 28th, 14:00-16:00 Entry requirements At least 180 credits including 15 credits programming as well as qualifications corresponding to the course "English 5"/"English A" from the Swedish Upper Secondary School.
The course Leadership for Societal Change 1: Building Change Mindsets and Reflective Competencies is a course for you who want to actively participate in the industrial and societal change towards sustainability. The course aims to develop your reflective competence, make you aware of the learning that exists in your experiences, and master your further personal development as a transformative agent and leader. The course is structured around six delimited assignments that are completed separately. The tasks are taken from an assignment bank where you choose which tasks you do and in what order. The course ends with a summarizing assignment where you capture what you have learned through the six assignments completed. All courses within the Leadership for Sustainable Change course package are designed to be flexible and assume that it may be difficult to leave work and come to campus at specific dates and times. As a student, you can therefore complete the course assignments in your own order and at your own pace using a digital platform. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Study effort: 80 hours