Applications 2023-03-08 - 2023-09-10
COURSE DESCRIPTION
Företag och organisationer arbetar ständigt med att utveckla nya tjänster eller produkter. En viktig del i detta arbete är idéhantering - att främja idéskapande och kunna hantera idéer på ett effektivt sätt för att i slutändan stärka konkurrenskraften inom företaget. Detta kan du lära dig mer om i denna kurs som vänder sig till dig som är yrkesverksam.
Idéhantering handlar om att kunna strukturera kreativa innovationsprocesser och möjliggöra en systematisk generering, vidareutveckling och utvärdering av idéer vid innovationsarbete. Genom effektiva idéhanteringsprocesser kan företag och organisationer förbättra sitt innovationsarbete och på så sätt lättare kunna fånga upp kreativitet och nya idéer. I denna kurs får du ökad kunskap och förståelse för teorier, centrala koncept och modeller som kan användas för att på ett systematiskt och hållbart sätt hantera och arbeta med idéskapande, idéutveckling och idéutvärdering. Kunskap som kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten och innovationsarbetet inom din organisation och som bidrar till att utveckla din egen kompetens.
Kursen behandlar idéhantering utifrån fyra delområden:
Målsättningen är att du efter avslutad kurs ska kunna redogöra för teorier kring idéhantering, redogöra och tillämpa metoder för idégenerering, idéutveckling och idéutvärdering. Du ska kunna kritiskt reflektera över idéhanteringsprocessen och dess olika delmoment utifrån ett tjänsteperspektiv och analysera organisationens idéhanteringsprocess samt bedöma möjliga förbättringsområden.
För vem?
Kursen vänder sig till dig som arbetar med innovation, tjänsteutveckling, produktutveckling affärsutveckling, innovationsprocesser med mera, och som vill få mer kunskap om idéskapande, idéutveckling och idéutvärderingsmetoder.
Övrigt
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen är avgiftsfri och antal platser är begränsat.
Studieperiod
Hösten 2023: vecka 39-50
Hösten 2024
Läs mer och anmäl ditt intresse via kursens webbplats.
Välkommen!
Vill du utveckla ditt ledarskap och samtidigt bli mer effektiv i din kommunikation? KI erbjuder nu utbildningen Motiverande ledarskap på 7,5 högskolepoäng. Kursen har fokus på ledarskap som identifierar och förstärker de beteenden inom en organisation som bidrar till verksamhetens mål. Då kommunikation är en central del i allt ledarskap ger kursen även praktisk träning i hur man genom kommunikation kan väcka medarbetarnas motivation. Om kursen Chefer och ledare har ett särskilt ansvar för att leda och utveckla organisationer, team och individer. Motiverande ledarskap (ML) baseras på den beteendeanalytiska organisationsteorin Organizational Behavior Management (OBM) och samtalsmetoden Motiverande samtal (MI). OBM bygger på forskning om vad som påverkar människors beteenden. MI är en samtalsmetod som syftar till att skapa motivation för att underlätta förändringsprocesser. Tillsammans ger metoderna chefer och ledare verktyg för att kunna styra och motivera sina medarbetares beteenden med direkt påverkan på organisationens prestationer och resultat. Syfte Kursen ger grundläggande kunskap och träning i att tillämpa ett motiverande ledarskap, med fokus på att initiera, facilitera och utvärdera utveckling och förändring utifrån teorierna MI och OBM. Ur kursinnehållet Kursen ger dig kunskaper och träning i hur du: Identifierar och utvecklar förändringsbara nyckelbeteenden inom den egna organisationen Planerar och genomför en organisatorisk förändringsprocess utifrån OBM Informerar och kommunicerar på ett effektivt och anpassat sätt utifrån MI Ger och tar emot lärande feedback Genomför utvecklingssamtal och krävande samtal, enskilt och i grupp Reflekterar över etiska frågor kopplat till ledarskap och motivation/beteendeförändring
The course is part of the programme MAISTR (hh.se/maistr) where participants can take the entire programme or individual courses. The course is for professionals and is held online in English. Application is open as long as there is a possibility of admission. The courses qualify for credits and are free of charge for participants who are citizens of any EU or EEA country, or Switzerland, or are permanent residents in Sweden. More information can be found at antagning.se. About the course Smart Healthcare with Applications, 4 credits Who is this course for?The course suits you with any Bachelor’s degree (equivalent of 180 Swedish credit points / ECTS credits at an accredited university) who have an interest in applying Artificial Intelligence (specifically Machine Learning) to healthcare. Leadership/management experience in health-related organization/industry OR a Bachelor degree in computer science is advantageous. What will you learn from this course?Healthcare as a sector together with other health-related sources of data (municipalities, home sensors, etc.), is now in a place and can take advantage of what data science, Artificial Intelligence (AI), and machine learning (ML) have to offer. Information-driven care has the potential to build smart solutions based on the collected health data in order to achieve a holistic fact-based picture of healthcare, from an individual to system perspective. This course aims to provide a general introduction to information-driven care, challenges, applications, and opportunities. Students will get introduced to artificial intelligence and machine learning in specific, as well as some use cases of information-driven care, and gain practice on how a real-world evidence project within information-driven care is investigated. What is the format for this course?Instruction type: The lectures, announcements, and assignments of this course will be fully online via a learning management system and presented in English. Each lecture is delivered through a video conference tool with a set of presentation slides displayed online during each class session. Online practical labs (pre-written Python notebooks) are also provided in the lectures.
I den här kursen får du en ökad förståelse för vad digitalisering och digital transformation innebär. Du lär dig mer om varför digitalisering kan vara ett bra sätt att utveckla en verksamhet samt hur du kan arbeta systematiskt med den förändringsprocess som digitalisering innebär. Detta kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten och innovationsförmågan i din organisation samt bidrar till att utveckla din kompetens. Vad innebär digitalisering och digital transformation och hur kan företag och organisationer arbeta med digitalisering? Det är frågor som du kommer lära dig mer om här. Kursens tar utgångspunkt i digitalisering som tillämpning av digital teknik i företag och organisationer och behandlar samspelet mellan tillämpning av digital teknik och organisationsförändring. Kursen består av följande moduler: Introduction to digitalisation and digital transformation sätter fokus på digitalisering och digital transformation och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation. Business development through digitalisation introducerar olika modeller för digitalisering och digital transformation där deltagarna ges möjlighet att praktisera några av dessa i sin verksamhet, till exempel modeller för kartläggning av digital mognad och verksamhets- och förändringsanalys. Data driven organizations and data use berör data som resurs vid utvecklingsarbete, till exempel verksamhets-, produkt-, tjänsteutveckling). Deltagarna introduceras i hur data kan utgöra resurs för olika användningsområden, i olika kontext och vilka nyttor och värden som kan förväntas och realiseras med hjälp av data. Leadership and organization in the age of digital transformation fokuserar på ledning och organisering av digital transformation och hur agila arbetssätt, perspektiv och värderingar kan stötta den pågående förändringsprocess som digitalisering medför. Diskussionsinnehållet i kursen tas delvis fram av och samskapas av deltagarna själva genom att de tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna erfarenheter. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande i undervisningen. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill utveckla din kompetens inom digitalisering och digital transformation, förändringsledning och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation i företag och organisationer. Den passar exempelvis dig som är chef, projekt- eller processledare eller som arbetar med affärs- och verksamhetsutveckling samt IT-frågor. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är kostnadsfri. Antal platser är begränsat. Läs mer och anmäl ditt intresse till nästa kursomgång hösten 2024: https://www.kau.se/ctf/ise/digitalisering-och-digital-transformation
This course looks at where important materials in products we use every day come from and how these materials can be used more efficiently, longer, and in closed loops. This is the aim of the Circular Economy, but it doesn’t happen on its own. It is the result of choices and strategies by suppliers, designers, businesses, policymakers and all of us as consumers. In addition to providing many cases of managing materials for sustainability, the course also teaches skills and tools for analyzing circular business models and promotes development of your own ideas to become more involved in the transition to a Circular Economy. You will learn from expert researchers and practitioners from around Europe as they explain core elements and challenges in the transition to a circular economy over the course of 5 modules: Module 1: Materials. This module explores where materials come from, and builds a rationale for why society needs more circularity. Module 2: Circular Business Models. In this module circular business models are explored in-depth and a range of ways for business to create economic and social value are discussed. Module 3: Circular Design, Innovation and Assessment. This module presents topics like functional materials and eco-design as well as methods to assess environmental impacts. Module 4: Policies and Networks. This module explores the role of governments and networks and how policies and sharing best practices can enable the circular economy. Module 5: Circular Societies. This module examines new norms, forms of engagement, social systems, and institutions, needed by the circular economy and how we, as individuals, can help society become more circular.
In this course, participants are introduced to key notions and concepts evolving in sustainability science that are relevant to all, independent to one's work or field of interest. After having completed the course, participants will have a better understanding of the vocabulary used today and should demonstrate the ability to reflect critically to integrate different perspectives of environmental, social, and economic sustainability to their specific area of interest or research. Throughout the course, links are made to the Agenda 2030 for Sustainable Development, as our current global road map towards sustainability, and how new approaches and solutions are emerging to describe, understand and address key sustainability challenges. Put simply, the overall aim is to give participants the knowledge and confidence needed to present and discuss ideas with others by applying methods, concepts and the vocabulary exemplified in the course with a more holistic view on the sustainability agenda across topics and disciplines. The course is designed as 5 modules: The first module presents essential concepts within sustainability science, and methods used to describe, frame, and communicate aspects of sustainability. We look at key questions such as what we mean with strong or weak sustainability, resilience, tipping points and the notion of planetary boundaries. We also look at some techniques used of envisioning alternative futures and transitions pathways. The second module is all about systems thinking and how systemic approaches are applied today to achieve long-term sustainability goals. Your will see what we mean with systems thinking and how systems thinking, and design is applied in practice to find new solutions. The third module touches upon drivers for a sustainable future, namely links to economy and business with an introduction to notions of a circular economy, and also policy and regulatory frameworks. We introduce the basics of transformative policy frames and how they are designed and applied through several real-case examples. The fourth module discusses the links between innovation and sustainability, highlighting approaches for technological, social, institutional, and financial innovations. Some examples (or cases) aim to show how different actors across society balance in practice the need for innovative approaches for social, environmental, and economic sustainability. The fifth and last module provides general insights on how we work with models to create various scenarios that help us identify solutions and pathways for a more sustainable world. Three main dimensions are addressed namely climate and climate change, nature and biodiversity, and the importance of data and geodata science to support spatial planning and sustainable land use.
How can we work with nature to design and build our cities? This course explores urban nature and nature-based solutions in cities in Europe and around the world. We connect together the key themes of cities, nature, sustainability and innovation. We discuss how to assess what nature-based solutions can achieve in cities. We examine how innovation is taking place in cities in relation to nature. And we analyse the potential of nature-based solutions to help respond to climate change and sustainability challenges. This course was launched in January 2020, and it was updated in September 2021 with new podcasts, films and publications. The course is produced by Lund University in cooperation with partners from Naturvation – a collaborative project on finding synergies between cities, nature, sustainability and innovation. The course features researchers, practitioners and entrepreneurs from a range organisations.