COURSE DESCRIPTION
Den här kursen ger dig som jobbar med teknik inom det medicintekniska området de kunskaper och färdigheter som krävs för att hantera risker och säkerställa hållbarhet inom medicintekniska system. Medicinteknisk utrustning omgärdas av en speciell lagstiftning för att säkerställa hög patient- och användarsäkerhet. Hållbarhetskraven ökar inom alla branscher, så också inom life science. För företag och ingenjörer ställer detta stora krav på kunskap kring hantering av risker vid utveckling och handhavande av medicintekniska system.
Kursen tar upp risker och säkerhetsaspekter rörande medicinteknisk utrustning inom områdena el-, gas- och ickejoniserande strålning. Kursen introducerar medicinteknisk riskhantering samt hur medicinteknisk utrustning och elförsörjning ska utformas för att vara säker och hållbar för både patient och vårdpersonal.
Kursen ges på distans och är lärarledd. Kursen har 25% studietakt, och arbetstiden du behöver lägga ner motsvarar cirka 7 arbetsdagar.
Det ingår ett praktiskt moment som utförs under handledning på den egna arbetsplatsen.
Efter avklarad kurs har du en ökad kunskap om säkerhetsaspekter kopplade till medicinsk teknik. Du har även kunskap om säkerhet, lagar och bestämmelser för medicinteknisk utrustning.
Kursen riktar sig till medicintekniska ingenjörer eller andra yrkesgrupper verksamma på sjukhuset eller inom sjukvården.
This course provides an introduction into network security and covers core security concepts such as, e.g., firewalls, authentication, certificate management, encryption, "stateful packet inspection", VPN and others. During the course you are provided with slide and video materials as well as a set of practical assignments and thus gain both theoretical and practical knowledge and skills needed for the installation, troubleshooting, and monitoring of network devices to maintain the integrity, confidentiality, and availability of data and devices.
You will learn how to assess industrial Augmented Reality threats, their potential impact on the facilities and employees, and how to mitigate these threats. The course will also provide opportunities to apply new knowledge in use-cases of industrial relevance.
Den här kursen ger dig verktyg och kunskaper för att kunna identifiera och analysera miljörisker. Vi diskuterar möjligheter och behov av att kunna förebygga miljörisker, sannolikheten för att de inträffar och vilka konsekvenser de kan ha för människor, samhället och miljön, både på kort och lång sikt. Kursens mål är att ge dig förståelse för riskanalys och riskhantering. Den ger en teoretisk bakgrund till hur man identifierar, analyserar, bedömer och redovisar miljörisker, från enklare till mer komplexa incidenter. Kursens upplägg Kursen ges på distans, med 25% studietakt. Undervisningen bedrivs i form av obligatoriska zoomföreläsningar, seminarier och projektarbete. Examinationen sker både löpande via aktivt deltagande på föreläsningar, och genom skriftlig och muntlig redovisning av projektarbeten. Mål med kursen Efter avklarad kurs kan du: Identifiera, analysera och värdera risker och riskhanteringssystem inom miljöområdet. Använda och kritiskt utvärdera verktyg som används för att identifiera och bedöma risker. Presentera, diskutera och integrera sina kunskaper, argument och slutsatser inom ämnesområdet för kursen. Målgrupp Kursen passar för personal inom kommun, näringsliv och myndigheter som ska genomföra riskanalyser med fokus på miljöperspektiv för att identifiera, utvärdera och hantera potentiella miljörisker kopplade till verksamheter, projekt eller beslut.
About the courseRenewable hydrogen stands out as a highly promising solution to decarbonize heavy industries and transportation sector, helping to achieve the climate goals of Sweden- reaching net zero emissions by 2045. The terms renewable hydrogen, clean hydrogen or green hydrogen refers to hydrogen produced from renewable energy or raw material. The utilization of renewable hydrogen for industrial applications necessitates the development of the entire value chain, from generation and storage to transport and final applications. Unlocking the potential of hydrogen economy in Sweden involves not only technological advancements and infrastructure development but also a skilled workforce. This course offers an introduction of renewable hydrogen as a pivotal component for industrial applications, focusing on its generation, storage, transport, and utilization within industrial contexts. Participants will gain a comprehensive understanding of the technical, economic, and environmental aspects of renewable hydrogen technologies, such as electrolysis, fuel cell, and hydrogen storage and distribution solutions, preparing them with essential knowledge and foundational insights for advancing the decarbonization of industrial processes through the adoption of hydrogen-based energy solutions. Aim and Learning OutcomesThe goal of this course is to develop a basic understanding of renewable hydrogen as a pivotal component for industrial applications, focusing on its generation, storage, transport, and utilization within industrial contexts.The learning outcomes of the course are to be able to: Explain the fundamental knowledge and theories behind electrolysis and fuel cell technologies. Compare and describe the differences of existing renewable hydrogen generation technologies (PEM, AE, AEM, SOE, etc.), and existing fuel cell technologies (PEMFC, MSFC, SOFC, etc.. Describe the principles of hydrogen storage, including gas phase, liquid phase, and material-based storage and thermal management of storage systems. Identify the challenges of hydrogen transportation and be able to describe relevant solutions. Examples of professional roles that will benefit from this course are energy and chemical engineers, renewable and energy transition specialists, policy makers and energy analysts. This course will also support the decarbonization of hard-to-abate industries, such as metallurgical industry and oil refinery industry, by using renewable hydrogen. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Scheduled online seminars April 22nd, 2025May 19th, 2025 Study effort: 80 hours
The course High-performance Computer Vision in the Cloud provides participants with the necessary tools and skills to navigate large-scale computing infrastructures, emphasizing scalability and performance optimization. Large computing infrastructures can be the key to driving the industry’s green transition. The course recognizes the instrumental role of large computing infrastructures in facilitating a green industry transition, enabling industrial actors to reduce environmental impact and optimize resource utilization, aiming to minimize energy consumption. The course covers concepts such as enabling technologies (e.g., CUDA), distributed computing, multi-core architectures, hardware versus software acceleration, container solutions(e.g., Docker and Kubernetes), as well as metrics and tools for monitoring performance and memory management, providing participants with a comprehensive skill set to lead environmentally responsible solutions in the digital era. Scheduled online seminars January 27th, 14:00-15:30 February 7th, 14:00-15:30 February 17th, 14:00-15:30 February 28th, 14:00-16:00 Entry requirements At least 180 credits including 15 credits programming as well as qualifications corresponding to the course "English 5"/"English A" from the Swedish Upper Secondary School.
The course Leadership for Societal Change 1: Building Change Mindsets and Reflective Competencies is a course for you who want to actively participate in the industrial and societal change towards sustainability. The course aims to develop your reflective competence, make you aware of the learning that exists in your experiences, and master your further personal development as a transformative agent and leader. The course is structured around six delimited assignments that are completed separately. The tasks are taken from an assignment bank where you choose which tasks you do and in what order. The course ends with a summarizing assignment where you capture what you have learned through the six assignments completed. All courses within the Leadership for Sustainable Change course package are designed to be flexible and assume that it may be difficult to leave work and come to campus at specific dates and times. As a student, you can therefore complete the course assignments in your own order and at your own pace using a digital platform. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Study effort: 80 hours