Applications 2023-10-17 - 2024-02-18
COURSE DESCRIPTION
Målet med den här kursen är att ge dig som deltagare ökad kunskap om och förståelse för hur affärsmodeller kan användas för att analysera problem och utmaningar med fokus på värdeskapande i företag och andra organisationer. Kunskap som kan användas för att utveckla verksamheter, få ökad lönsamhet och stärkt konkurrenskraft.
I den här kursen får du lära dig mer om affärsmodeller och du kan använda affärsmodeller för att skapa värde för dina kunder. Kursen består av följande moduler: 1) Affärsmodeller – vad är det? 2) Affärsmodeller och innovationer, och 3) Hållbara affärsmodeller.
Kursen behandlar begrepp, teorier och modeller med fokus på värdeskapande och med koppling till digitalisering, innovationer och hållbarhet. Konkreta vertyg och utmaningar med koppling till området kommer att presenteras.
Efter genomgången kurs kommer deltagarna ha en tydligare förståelse för hur den egna organisationen affärsmodeller kan stärkas och utvecklas.
GENOMFÖRANDE
Kursen är uppbyggd av moduler där du tar del av forskningsartiklar och filmer samt deltar i föreläsningar och diskussionsseminarier. Kursen förutsätter självständigt arbete, textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande. En central del i kursen är att deltagarna tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna problem och delar erfarenheter med varandra. Diskussionsinnehållet i kursen bestäms delvis av deltagarna och utgår från deras erfarenheter, frågor och utmaningar i sitt arbete.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
MÅLGRUPP
Det här är en kurs för dig som är yrkesverksam och som vill öka sina kunskaper om affärsmodeller. Den passar exempelvis dig som är verksam i ledningsgrupp och i din roll som chef, projektledare, försäljare, produktionschefer, marknads- och kundansvarig samt medarbetare inom produkt- och tjänsteutveckling.
ÖVRIGT
Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat.
Anmäl ditt intresse via kursens webbplats.
Välkommen!
The aim of this course is that students will learn about the analysis, design, and programming of deep learning algorithms. The course is part of the programme MAISTR (hh.se/maistr) where participants can take the entire programme or individual courses. The course is for professionals and is held online in English. Application is open as long as there is a possibility of admission. The courses qualify for credits and are free of charge for participants who are citizens of any EU or EEA country, or Switzerland, or are permanent residents in Sweden. More information can be found at antagning.se. About the course Applied Deep Learning with PyTorch, 5 credits Who is this course for?This course provides the theoretical and practical aspects of deep neural networks. It is intended for students with a background in computer science and engineering. What will you learn from this course?Students will learn about the analysis, design, and programming of deep learning algorithms. The course has two modules: theory and practice. The theoretical content covers basic principles of multi-layer perceptions, spatio-temporal feature extraction with convolutional neural networks (CNNs), and recurrent neural networks (RNNs), classification and regression of big data, and generating novel data samples using generative models. The practical sessions cover the basics of programming with PyTorch. For instance, image classification and semantic segmentation using CNNs, future image frame prediction with RNNs, and image generation with generative adversarial networks. What is the format for this course?Instruction type: Teaching is in English and fully online. It consists of lectures, computer exercises, and project work. In the computer exercises, the student solves small problems using deep learning models. After programming various exercises, the participants will develop an advanced deep learning project. Participants will be encouraged to bring their own data. High-end GPU machines can be provided for the exercises and project.
I den här kursen får du en ökad förståelse för vad digitalisering och digital transformation innebär. Du lär dig mer om varför digitalisering kan vara ett bra sätt att utveckla en verksamhet samt hur du kan arbeta systematiskt med den förändringsprocess som digitalisering innebär. Detta kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten och innovationsförmågan i din organisation samt bidrar till att utveckla din kompetens. Vad innebär digitalisering och digital transformation och hur kan företag och organisationer arbeta med digitalisering? Det är frågor som du kommer lära dig mer om här. Kursens tar utgångspunkt i digitalisering som tillämpning av digital teknik i företag och organisationer och behandlar samspelet mellan tillämpning av digital teknik och organisationsförändring. Kursen består av följande moduler: Introduction to digitalisation and digital transformation sätter fokus på digitalisering och digital transformation och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation. Business development through digitalisation introducerar olika modeller för digitalisering och digital transformation där deltagarna ges möjlighet att praktisera några av dessa i sin verksamhet, till exempel modeller för kartläggning av digital mognad och verksamhets- och förändringsanalys. Data driven organizations and data use berör data som resurs vid utvecklingsarbete, till exempel verksamhets-, produkt-, tjänsteutveckling). Deltagarna introduceras i hur data kan utgöra resurs för olika användningsområden, i olika kontext och vilka nyttor och värden som kan förväntas och realiseras med hjälp av data. Leadership and organization in the age of digital transformation fokuserar på ledning och organisering av digital transformation och hur agila arbetssätt, perspektiv och värderingar kan stötta den pågående förändringsprocess som digitalisering medför. Diskussionsinnehållet i kursen tas delvis fram av och samskapas av deltagarna själva genom att de tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna erfarenheter. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande i undervisningen. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill utveckla din kompetens inom digitalisering och digital transformation, förändringsledning och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation i företag och organisationer. Den passar exempelvis dig som är chef, projekt- eller processledare eller som arbetar med affärs- och verksamhetsutveckling samt IT-frågor. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är kostnadsfri. Antal platser är begränsat. Läs mer och anmäl ditt intresse till nästa kursomgång hösten 2024: https://www.kau.se/ctf/ise/digitalisering-och-digital-transformation
Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla och stärka förmågan att arbeta strategiskt med utveckling och planering - för att öka dina chanser att uppnå verksamhetsmål och skapa resultat. Här får du träna förmågan att arbeta med verktyg för strategiutveckling som skapar engagemang. Vi går igenom strategiforskningens utveckling med tyngdpunkt på vad som kännetecknar dagens forskning. Du får diskutera och analysera centrala begrepp, modeller och verktyg samt hur dessa används inom praktik och forskning. En stor del av kursen handlar om att pröva och analysera verktyg som adresserar frågor som: Hur kan vi kan förstå företagets omvärld och invärld? Hur kan vi staka ut en strategisk inriktning som håller över tid och hur kan vi i nästa steg få saker och ting att hända? En annan viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte och därför kommer kursinnehållet också delvis att anpassas utifrån kursens deltagare utifrån deras behov, önskemål och tidigare erfarenheter. Vår förhoppning är att deltagarna, efter avslutad kurs, har fått nya perspektiv på strategisk utveckling och fler verktyg i sin verktygslåda. Denna kurs hjälper dig att stärka din kompetens kring strategiskt tänkande och därtill knutna arbetssätt vilket också stärker möjligheterna att ta ledande roller knutna till strategiarbete. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och passar dig som är ledare, projektledare, affärsutvecklare och innovationsledare och vill bli bättre på att arbeta strategiskt med utveckling och planering. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. Nästa kursomgång hösten 2024, besök kursens webbplats för mer information: https://www.kau.se/ctf/ise/verktyg-strategisk-utveckling-och-planering
This course looks at where important materials in products we use every day come from and how these materials can be used more efficiently, longer, and in closed loops. This is the aim of the Circular Economy, but it doesn’t happen on its own. It is the result of choices and strategies by suppliers, designers, businesses, policymakers and all of us as consumers. In addition to providing many cases of managing materials for sustainability, the course also teaches skills and tools for analyzing circular business models and promotes development of your own ideas to become more involved in the transition to a Circular Economy. You will learn from expert researchers and practitioners from around Europe as they explain core elements and challenges in the transition to a circular economy over the course of 5 modules: Module 1: Materials. This module explores where materials come from, and builds a rationale for why society needs more circularity. Module 2: Circular Business Models. In this module circular business models are explored in-depth and a range of ways for business to create economic and social value are discussed. Module 3: Circular Design, Innovation and Assessment. This module presents topics like functional materials and eco-design as well as methods to assess environmental impacts. Module 4: Policies and Networks. This module explores the role of governments and networks and how policies and sharing best practices can enable the circular economy. Module 5: Circular Societies. This module examines new norms, forms of engagement, social systems, and institutions, needed by the circular economy and how we, as individuals, can help society become more circular.
In this course, participants are introduced to key notions and concepts evolving in sustainability science that are relevant to all, independent to one's work or field of interest. After having completed the course, participants will have a better understanding of the vocabulary used today and should demonstrate the ability to reflect critically to integrate different perspectives of environmental, social, and economic sustainability to their specific area of interest or research. Throughout the course, links are made to the Agenda 2030 for Sustainable Development, as our current global road map towards sustainability, and how new approaches and solutions are emerging to describe, understand and address key sustainability challenges. Put simply, the overall aim is to give participants the knowledge and confidence needed to present and discuss ideas with others by applying methods, concepts and the vocabulary exemplified in the course with a more holistic view on the sustainability agenda across topics and disciplines. The course is designed as 5 modules: The first module presents essential concepts within sustainability science, and methods used to describe, frame, and communicate aspects of sustainability. We look at key questions such as what we mean with strong or weak sustainability, resilience, tipping points and the notion of planetary boundaries. We also look at some techniques used of envisioning alternative futures and transitions pathways. The second module is all about systems thinking and how systemic approaches are applied today to achieve long-term sustainability goals. Your will see what we mean with systems thinking and how systems thinking, and design is applied in practice to find new solutions. The third module touches upon drivers for a sustainable future, namely links to economy and business with an introduction to notions of a circular economy, and also policy and regulatory frameworks. We introduce the basics of transformative policy frames and how they are designed and applied through several real-case examples. The fourth module discusses the links between innovation and sustainability, highlighting approaches for technological, social, institutional, and financial innovations. Some examples (or cases) aim to show how different actors across society balance in practice the need for innovative approaches for social, environmental, and economic sustainability. The fifth and last module provides general insights on how we work with models to create various scenarios that help us identify solutions and pathways for a more sustainable world. Three main dimensions are addressed namely climate and climate change, nature and biodiversity, and the importance of data and geodata science to support spatial planning and sustainable land use.
How can we live a good life on one planet with over seven billion people? This course will explore greening the economy on four levels – individual, business, city, and nation. We will look at the relationships between these levels and give many practical examples of the complexities and solutions across the levels. Scandinavia, a pioneering place advancing sustainability and combating climate change, is a unique starting point for learning about greening the economy. We will learn from many initiatives attempted in Scandinavia since the 1970s, which are all potentially helpful and useful for other countries and contexts. The International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE) at Lund University is an international centre of excellence on strategies for sustainable solutions. The IIIEE is ideally suited to understand and explain the interdisciplinary issues in green economies utilising the diverse disciplinary backgrounds of its international staff. The IIIEE has been researching and teaching on sustainability and greener economies since the 1990s and it has extensive international networks connecting with a variety of organizations.