Applications 2024-09-16 - 2025-01-05
COURSE DESCRIPTION
The purpose of this course is to introduce security practices within the Software Development Lifecycle (SDLC) at the requirements, design, implementation, verification, and after release stages of software development.
This course is the guide to the cybersecurity issues arising throughout the entire development process. We consider the development from the security perspective from the beginning stage until the final release and beyond. The course is adapted to give a solid introduction to non-security-experts mainly and addresses both how professionals (developers, managers, decision-makers) can utilize security to improve (software-based) products/services, and how they are affected by security issues and challenges.
Whether you are a software developer in a bank or telecom company, or you are a product manager in a gaming company, this course will be relevant for you.
The aim of this course is to give students insight about certification and about what it means to certify/self-assess safety- critical systems with focus on software system and to create a safety case, including a multi-concern perspective when needed and reuse opportunities, when appropriate.
This course provides an understanding of the fundamental problems in software testing, as well as solid foundation in the practical methods and tools for a systematic state-of-the-art approach to testing of software.
I den här kursen får du en ökad förståelse för vad digitalisering och digital transformation innebär. Du lär dig mer om varför digitalisering kan vara ett bra sätt att utveckla en verksamhet samt hur du kan arbeta systematiskt med den förändringsprocess som digitalisering innebär. Detta kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten och innovationsförmågan i din organisation samt bidrar till att utveckla din kompetens. Vad innebär digitalisering och digital transformation och hur kan företag och organisationer arbeta med digitalisering? Det är frågor som du kommer lära dig mer om här. Kursens tar utgångspunkt i digitalisering som tillämpning av digital teknik i företag och organisationer och behandlar samspelet mellan tillämpning av digital teknik och organisationsförändring. Kursen består av följande moduler: Introduction to digitalisation and digital transformation sätter fokus på digitalisering och digital transformation och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation. Business development through digitalisation introducerar olika modeller för digitalisering och digital transformation där deltagarna ges möjlighet att praktisera några av dessa i sin verksamhet, till exempel modeller för kartläggning av digital mognad och verksamhets- och förändringsanalys. Data driven organizations and data use berör data som resurs vid utvecklingsarbete, till exempel verksamhets-, produkt-, tjänsteutveckling). Deltagarna introduceras i hur data kan utgöra resurs för olika användningsområden, i olika kontext och vilka nyttor och värden som kan förväntas och realiseras med hjälp av data. Leadership and organization in the age of digital transformation fokuserar på ledning och organisering av digital transformation och hur agila arbetssätt, perspektiv och värderingar kan stötta den pågående förändringsprocess som digitalisering medför. Diskussionsinnehållet i kursen tas delvis fram av och samskapas av deltagarna själva genom att de tillämpar teorier, begrepp och modeller på egna erfarenheter. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande i undervisningen. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill utveckla din kompetens inom digitalisering och digital transformation, förändringsledning och hur digitalisering kan användas för effektivisering och innovation i företag och organisationer. Den passar exempelvis dig som är chef, projekt- eller processledare eller som arbetar med affärs- och verksamhetsutveckling samt IT-frågor. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är kostnadsfri. Antal platser är begränsat. Läs mer och anmäl ditt intresse till nästa kursomgång hösten 2024: https://www.kau.se/ctf/ise/digitalisering-och-digital-transformation
Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla och stärka förmågan att arbeta strategiskt med utveckling och planering - för att öka dina chanser att uppnå verksamhetsmål och skapa resultat. Här får du träna förmågan att arbeta med verktyg för strategiutveckling som skapar engagemang. Vi går igenom strategiforskningens utveckling med tyngdpunkt på vad som kännetecknar dagens forskning. Du får diskutera och analysera centrala begrepp, modeller och verktyg samt hur dessa används inom praktik och forskning. En stor del av kursen handlar om att pröva och analysera verktyg som adresserar frågor som: Hur kan vi kan förstå företagets omvärld och invärld? Hur kan vi staka ut en strategisk inriktning som håller över tid och hur kan vi i nästa steg få saker och ting att hända? En annan viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte och därför kommer kursinnehållet också delvis att anpassas utifrån kursens deltagare utifrån deras behov, önskemål och tidigare erfarenheter. Vår förhoppning är att deltagarna, efter avslutad kurs, har fått nya perspektiv på strategisk utveckling och fler verktyg i sin verktygslåda. Denna kurs hjälper dig att stärka din kompetens kring strategiskt tänkande och därtill knutna arbetssätt vilket också stärker möjligheterna att ta ledande roller knutna till strategiarbete. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och passar dig som är ledare, projektledare, affärsutvecklare och innovationsledare och vill bli bättre på att arbeta strategiskt med utveckling och planering. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. Nästa kursomgång hösten 2024, besök kursens webbplats för mer information: https://www.kau.se/ctf/ise/verktyg-strategisk-utveckling-och-planering
This course looks at where important materials in products we use every day come from and how these materials can be used more efficiently, longer, and in closed loops. This is the aim of the Circular Economy, but it doesn’t happen on its own. It is the result of choices and strategies by suppliers, designers, businesses, policymakers and all of us as consumers. In addition to providing many cases of managing materials for sustainability, the course also teaches skills and tools for analyzing circular business models and promotes development of your own ideas to become more involved in the transition to a Circular Economy. You will learn from expert researchers and practitioners from around Europe as they explain core elements and challenges in the transition to a circular economy over the course of 5 modules: Module 1: Materials. This module explores where materials come from, and builds a rationale for why society needs more circularity. Module 2: Circular Business Models. In this module circular business models are explored in-depth and a range of ways for business to create economic and social value are discussed. Module 3: Circular Design, Innovation and Assessment. This module presents topics like functional materials and eco-design as well as methods to assess environmental impacts. Module 4: Policies and Networks. This module explores the role of governments and networks and how policies and sharing best practices can enable the circular economy. Module 5: Circular Societies. This module examines new norms, forms of engagement, social systems, and institutions, needed by the circular economy and how we, as individuals, can help society become more circular.
In this course, participants are introduced to key notions and concepts evolving in sustainability science that are relevant to all, independent to one's work or field of interest. After having completed the course, participants will have a better understanding of the vocabulary used today and should demonstrate the ability to reflect critically to integrate different perspectives of environmental, social, and economic sustainability to their specific area of interest or research. Throughout the course, links are made to the Agenda 2030 for Sustainable Development, as our current global road map towards sustainability, and how new approaches and solutions are emerging to describe, understand and address key sustainability challenges. Put simply, the overall aim is to give participants the knowledge and confidence needed to present and discuss ideas with others by applying methods, concepts and the vocabulary exemplified in the course with a more holistic view on the sustainability agenda across topics and disciplines. The course is designed as 5 modules: The first module presents essential concepts within sustainability science, and methods used to describe, frame, and communicate aspects of sustainability. We look at key questions such as what we mean with strong or weak sustainability, resilience, tipping points and the notion of planetary boundaries. We also look at some techniques used of envisioning alternative futures and transitions pathways. The second module is all about systems thinking and how systemic approaches are applied today to achieve long-term sustainability goals. Your will see what we mean with systems thinking and how systems thinking, and design is applied in practice to find new solutions. The third module touches upon drivers for a sustainable future, namely links to economy and business with an introduction to notions of a circular economy, and also policy and regulatory frameworks. We introduce the basics of transformative policy frames and how they are designed and applied through several real-case examples. The fourth module discusses the links between innovation and sustainability, highlighting approaches for technological, social, institutional, and financial innovations. Some examples (or cases) aim to show how different actors across society balance in practice the need for innovative approaches for social, environmental, and economic sustainability. The fifth and last module provides general insights on how we work with models to create various scenarios that help us identify solutions and pathways for a more sustainable world. Three main dimensions are addressed namely climate and climate change, nature and biodiversity, and the importance of data and geodata science to support spatial planning and sustainable land use.