COURSE DESCRIPTION
Klimatförändringarna är inte bara en miljöfråga – de är en av vår tids största utmaningar för folkhälsan. Hälso- och sjukvårdssektorn arbetar för att förebygga ohälsa och ge en god vård, men bidrar samtidigt till stora klimatpåverkande utsläpp som hotar människors hälsa på sikt. I denna kurs får du kunskap om klimatets påverkan på hälsa, policyprocesser och konkreta strategier för att integrera klimatarbete i vårdsektorn – en nödvändig kompetens i arbetet för framtidens hälsa. Kursen riktar sig till vårdpersonal, hälsoplanerare, folkhälsostrateger och beslutsfattare som vill förstå hur klimatförändringar påverkar folkhälsan och hur vården kan bidra till en hållbar utveckling.
Kursen ges på distans och genomförs online under två kursveckor.
Undervisningen bygger främst på föreläsningar och grupparbeten med inslag av självstudier. Deltagarna får möjlighet att diskutera, analysera och problematisera klimatförändringarnas hälsopåverkan samt strategier och policyprocesser för hållbar omställning inom hälso- och sjukvården.
Efter genomgången kurs ska deltagarna ha:
Kursen riktar sig till verksamma inom hälso- och sjukvården som vill fördjupa sin kunskap om klimat och hälsa, inklusive:
Kursen ger en plattform för yrkesverksamma att utbyta erfarenheter och utveckla strategier för att integrera klimathänsyn i hälsosektorns verksamhet.
För frågor om anmälan kontakta maria.nilsson@umu.se
Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem. Hur ska du som arbetar med människor ställa frågor om våld, hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna distanskurs på 3 högskolepoäng är framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare. Den kan även vara en utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Bakgrund Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem där de våldsutsattas mänskliga rättigheter upprepat kränks. Varje år utsätts ett stort antal människor för våld från en närstående. Ofta sker våldet på den plats där man ska kunna känna sig som tryggast, hemma. Våldet och förtrycket tar sig många olika uttryck, från verbala kränkningar, kontroll och isolering till grovt fysiskt och sexuellt våld. Karolinska Institutet tog först fram denna kurs på uppdrag av Stockholms stad och utbildningen gavs till över 3 000 medarbetare under tre år. Kursen har nu uppdaterats med nya inspelade föreläsningar och omarbetats så att den är helt webbaserad. Syfte och mål Kursens syfte är att ge dig en fördjupad bild av kunskapsläget vad gäller våld i nära relation med utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Målgrupp Den riktar sig till dig som möter människor i ditt arbete, exempelvis du som arbetar inom hälso- och sjukvården, äldrevården, socialtjänst, psykiatri eller inom skolväsendet. Hur ska du ställa frågor om våld? Hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna kurs kan vara utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen från dag ett. Upplägg Kursen omfattar 3 högskolepoäng och består av två moduler med 15 inspelade föreläsningar av 8 olika experter inom området, samt tre delar med instuderingsmaterial och avslutas med en webbaserad examination. Kursen är helt webbaserad och framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare.
Magisterutbildningen i demensvård är utvecklad för dig som är läkare och som önskar fördjupa dina kunskaper om demenssjukdomar och handläggningen i processen. Den vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på din arbetsplats. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för läkare låter deltagarna på ett kreativt sätt söka evidens och ta fram egna riktlinjer för hur den egna verksamheten ska hantera patienter med demens. Utbildningen har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Utbildningen ges på engelska. Vem är utbildningen för? Detta är en praktiskt användbar utbildning för läkare som vill: Utveckla din kompetens kring hjärnan och demens Hantera ditt arbete med större djup och trygghet Ha kunskap att möta patientens behov i tid Bättre förstå samhällsaspekter kring demens Öka patientens trygghet och arbeta patientsäkert Utbildningen vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på den egna arbetsplatsen. Du kan till exempel vara kliniskt ansvarig läkare för patienter med demensproblematik, primärvårdsläkare, geriatriker, psykiatriker eller neurolog. Tid och plats Studierna bedrivs på distans via webben på halvfart under fyra terminer: HT 2023 t.o.m. HT 2025 med start den 21 september 2023.
En unik webbaserad magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter som tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter är helt webbaserad. Den har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Upplägget ger dig möjlighet att evidensbasera ditt kliniska arbete och att bättre möta personer med demens och deras behov. Undervisningen sker på engelska. Utbildningen har tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Silviahemmet arbetar med vård och utbildning samt främjande av forskning inom demensområdet - för högsta möjliga livskvalitet oavsett sjukdomsgrad. Innehåll Under utbildningen kommer arbetsterapeuter och fysioterapeuter att läsa vissa moment tillsammans, medan andra moment är professionsspecifika. Utbildningen leder fram till en magisterexamen i arbetsterapi respektive fysioterapi.
Kursperiod 1/11 till 19/12 2025 Innehåll Batterivärdekedjan: från processer uppströms till nedströms Åldrande batterier: Hur batterier förändras över tiden och vilka risker det är med. Toxicitet: Fokus på material och deras påverkan på miljö och hälsa. Säkerhetsaspekter: Riskbedömning och hantering av batterier i olika skeden av deras livscykel. Livscykelanalys: Miljö- och hållbarhetsperspektiv. Kursens upplägg Kursen kommer att ske som en synkron onlinekurs (fjärrundervisning) för maximal flexibilitet för deltagarna. Kursen kommer att innehålla onlineföreläsningar, diskussionstillfällen, ett kort individuellt projekt, skriftliga reflektioner. För att slutföra kursen krävs en arbetsinsats på ca 40 h. Du kommer att få kunskap om Kursdeltagaren kommer att lära sig följande: Grunderna för batterisäkerhetsfrågor och toxicitet längs batterivärdekedjan En introduktion till livscykelanalys Kunskaper för hantering av åldrande batterier Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till personer inom logistik, automation, energiproduktion och byggsektorn. Främst de som hanterar batterier i fordonsflottor, arbetar med säkerhets- och hållbarhetsfrågor inom fordonsindustrin, arbetar med integration av batterier i lokala och nationella energisystem/infrastruktur. Helst har deltagarna en utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Deltagare bör ha vissa förkunskaper om batterier, genom teknisk/naturvetenskaplig universitetsutbildning, eller genom en grundläggande öppen kurs.
Understanding and optimizing battery performance is crucial for advancing electrification, sustainable mobility, and renewable energy systems. This course provides a comprehensive overview of battery performance, ageing processes, and modelling techniques to improve efficiency, reliability, and service life. Participants will explore battery operation from a whole-system perspective, including its integration in electric vehicles (EVs), charging infrastructure, and energy grids. The course covers both physics-based and data-driven modelling approaches at the cell, module, and pack levels, equipping learners with tools to monitor, predict, and optimize battery performance in real-world applications. Through this course, you will gain the ability to assess battery health, model degradation, and evaluate second-life applications from both technical and economic standpoints. Course content Battery fundamentals and degradation mechanisms Battery modelling Battery monitoring and diagnostics Operational strategies for battery systems Techno-economic performance assessment Battery second-life applications You will learn to: Explain the principles of battery operation and degradation mechanisms. Develop battery performance models using both physics-based and data-driven approaches. Apply methods for State of Health (SOH) estimation and Remaining Useful Life (RUL) prediction. Analyze key factors influencing battery lifespan economics in different applications. Evaluate battery second-life potential and identify suitable applications. Target group: Professionals in energy, automotive, R&D, or sustainability roles Engineers and data scientists transitioning into battery technologies Technical specialists working with electrification, battery management systems, or energy storage
Do you want to deepen your understanding of hydrogen gas behavior in various scenarios—and at the same time strengthen your role in the green transition? This course provides knowledge of both controlled and uncontrolled reactions in hydrogen systems, with a focus on safety, efficiency, and practical application. The course content is: · Unignited releasesExpanded and under-expanded jets · Ignition of hydrogen mixturesPiloted and spontaneous ignition · Deflagrations and detonationsVented and non-vented deflagrationsVented and non-vented detonationsDDT, deflagration to detonation transition · Jet flamesFroude-based correlationsBlow-off phenomenonJet flame characteristics Study hours40 hours distributed over 5 weeks SeminarsNovember, 14th at 11:00-12:30November, 28th at 11:00-12:30December, 12th at 11:00-12:30 Dates and times can be discussed online among participants once the course starts. It is ok to eat lunch during the seminars. Target groupThis course is aimed at professionals working in or entering fields related to safety of hydrogen handling and hydrogen infrastructure. Specifically, it is relevant for engineers and technical professionals in all fields where hydrogen is used. Entry requirementsBachelor's degree of at least 180 ECTS, or equivalent, which includes courses of at least 60 ECTS in engineering and/or natural sciences. Alternatively other courses and practical experience. The latter can be validated through an interview or written test. ExaminationIn order to pass the course the student must:- Attend the three compulsory online meetings.- Write an essay which is reviewed by other students and approved by the teacher.- Pass four compulsory quizzes. Education providerLuleå University of TechnologyTeacher: Michael Först