COURSE DESCRIPTION
Denna tvådagarskurs ger möjlighet till lärande avseende bedömning av gång- och förflyttningsfunktion utifrån olika funktionsnedsättningars specifika påverkan. Det ger också kunskaper i att kunna motivera behandlingsförslag. Kursen erbjuds som skräddarsydd utbildning, vilket innebär att kursupplägg och omfattning kan anpassas efter organisationens behov och önskemål.
Foto: Unsplash.com.
Syftet med kursen är att öka deltagarnas kunskap rörande bedömning av gångfunktion hos barn och vuxna med funktionsnedsättning. Kursen ger möjlighet till lärande avseende olika funktionsnedsättningars specifika påverkan på rörelse och gång. Det ger även kunskaper i att kunna motivera behandlingsförslag på nivåerna kroppsfunktion, aktivitet och delaktighet.
Målet är även att öka deltagarens självständighet i bedömning av patienters behov av relevanta behandlingsinsatser.
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, självstudier och grupparbete. Innehåll och format kan modifieras efter olika uppdragsgivares behov och önskemål.
Lärarna för denna utbildning har sin bas i Motoriklab med tillgång till ett tre-dimensionellt rörelseanalyssystem, vilket skapar möjlighet att med ett objektivt instrument som grund överföra bedömningskriterier som är relevanta för deltagaren i den kliniska vardagen. Undervisande lärare är aktiva både i kliniskt arbete och i forskning kring personer med funktionsnedsättning.
Välkommen att kontakta oss för mer information och prisförslag.
Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem. Hur ska du som arbetar med människor ställa frågor om våld, hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna distanskurs på 3 högskolepoäng är framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare. Den kan även vara en utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Bakgrund Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem där de våldsutsattas mänskliga rättigheter upprepat kränks. Varje år utsätts ett stort antal människor för våld från en närstående. Ofta sker våldet på den plats där man ska kunna känna sig som tryggast, hemma. Våldet och förtrycket tar sig många olika uttryck, från verbala kränkningar, kontroll och isolering till grovt fysiskt och sexuellt våld. Karolinska Institutet tog först fram denna kurs på uppdrag av Stockholms stad och utbildningen gavs till över 3 000 medarbetare under tre år. Kursen har nu uppdaterats med nya inspelade föreläsningar och omarbetats så att den är helt webbaserad. Syfte och mål Kursens syfte är att ge dig en fördjupad bild av kunskapsläget vad gäller våld i nära relation med utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Målgrupp Den riktar sig till dig som möter människor i ditt arbete, exempelvis du som arbetar inom hälso- och sjukvården, äldrevården, socialtjänst, psykiatri eller inom skolväsendet. Hur ska du ställa frågor om våld? Hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna kurs kan vara utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen från dag ett. Upplägg Kursen omfattar 3 högskolepoäng och består av två moduler med 15 inspelade föreläsningar av 8 olika experter inom området, samt tre delar med instuderingsmaterial och avslutas med en webbaserad examination. Kursen är helt webbaserad och framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare.
Magisterutbildningen i demensvård är utvecklad för dig som är läkare och som önskar fördjupa dina kunskaper om demenssjukdomar och handläggningen i processen. Den vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på din arbetsplats. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för läkare låter deltagarna på ett kreativt sätt söka evidens och ta fram egna riktlinjer för hur den egna verksamheten ska hantera patienter med demens. Utbildningen har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Utbildningen ges på engelska. Vem är utbildningen för? Detta är en praktiskt användbar utbildning för läkare som vill: Utveckla din kompetens kring hjärnan och demens Hantera ditt arbete med större djup och trygghet Ha kunskap att möta patientens behov i tid Bättre förstå samhällsaspekter kring demens Öka patientens trygghet och arbeta patientsäkert Utbildningen vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på den egna arbetsplatsen. Du kan till exempel vara kliniskt ansvarig läkare för patienter med demensproblematik, primärvårdsläkare, geriatriker, psykiatriker eller neurolog. Tid och plats Studierna bedrivs på distans via webben på halvfart under fyra terminer: HT 2023 t.o.m. HT 2025 med start den 21 september 2023.
En unik webbaserad magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter som tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter är helt webbaserad. Den har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Upplägget ger dig möjlighet att evidensbasera ditt kliniska arbete och att bättre möta personer med demens och deras behov. Undervisningen sker på engelska. Utbildningen har tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Silviahemmet arbetar med vård och utbildning samt främjande av forskning inom demensområdet - för högsta möjliga livskvalitet oavsett sjukdomsgrad. Innehåll Under utbildningen kommer arbetsterapeuter och fysioterapeuter att läsa vissa moment tillsammans, medan andra moment är professionsspecifika. Utbildningen leder fram till en magisterexamen i arbetsterapi respektive fysioterapi.
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.
With concerns about climate and global environmental changes, extreme events, and increases in social, economic, and political shocks, the concept of resilience is proving popular across a range of sectors as a way to understand and respond to our surprise-riddled world. This concept is now presented in a course led by the Stockholm Resilience Centre and the Centre for Complex Systems in Transitions and includes the latest research and practice on resilience. Resilience thinking includes the ability to persist in the face of challenges, adapt to new realities, or transform to fundamentally new paths for development. Resilience thinking is more than a theory, more than a set of tools. It is a way of seeing the world, offering a new perspective of how change in the world happens. Resilience thinking provides a new approach for building understanding and taking action in a complex world that is deeply interconnected and ever-changing. A world where controlled, planned approaches, existing knowledge and current solutions are not enough to effectively respond to the challenges in a highly dynamic and uncertain future. Addressing poverty, injustice, and inequality, and advancing human well-being remains a major ambition and challenge for the 21st century, and it now needs to consider that development will happen in a context radically different from the past. This course includes case studies and examples from practitioners who are working with resilience concepts in diverse contexts around the world. It is supported by strong scientific evidence and committed to being a platform to bring together and spark collaboration between individuals and organizations from around the world who are driven to transform development. This course is for: Development practitioners, policymakers and managers within development agencies around the world, as well as those working in the field with an interest in resilience thinking as it relates to development policy and practice.Students who are interested in the intersection of resilience, sustainability and development, and with a general interest in both local and global sustainability challengesAnyone with an interest in development, resilience thinking, and sustainability
Today, many industries face an increase in the design of dependable systems, often with a multitude of challenges including more complex electronics and intensive software. At the same time, most of the engineers graduating from universities do not have skills in designing fault tolerant systems. This online course aims to give engineers and students a toolbox of fail-safe design concepts, addressing both hardware and software techniques, such that they can understand the rationales for suitable mitigation strategies.