COURSE DESCRIPTION
Denna tvådagarskurs ger möjlighet till lärande avseende bedömning av gång- och förflyttningsfunktion utifrån olika funktionsnedsättningars specifika påverkan. Det ger också kunskaper i att kunna motivera behandlingsförslag. Kursen erbjuds som skräddarsydd utbildning, vilket innebär att kursupplägg och omfattning kan anpassas efter organisationens behov och önskemål.
Foto: Unsplash.com.
Syftet med kursen är att öka deltagarnas kunskap rörande bedömning av gångfunktion hos barn och vuxna med funktionsnedsättning. Kursen ger möjlighet till lärande avseende olika funktionsnedsättningars specifika påverkan på rörelse och gång. Det ger även kunskaper i att kunna motivera behandlingsförslag på nivåerna kroppsfunktion, aktivitet och delaktighet.
Målet är även att öka deltagarens självständighet i bedömning av patienters behov av relevanta behandlingsinsatser.
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, självstudier och grupparbete. Innehåll och format kan modifieras efter olika uppdragsgivares behov och önskemål.
Lärarna för denna utbildning har sin bas i Motoriklab med tillgång till ett tre-dimensionellt rörelseanalyssystem, vilket skapar möjlighet att med ett objektivt instrument som grund överföra bedömningskriterier som är relevanta för deltagaren i den kliniska vardagen. Undervisande lärare är aktiva både i kliniskt arbete och i forskning kring personer med funktionsnedsättning.
Välkommen att kontakta oss för mer information och prisförslag.
Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem. Hur ska du som arbetar med människor ställa frågor om våld, hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna distanskurs på 3 högskolepoäng är framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare. Den kan även vara en utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Bakgrund Våld i nära relationer är ett stort och allvarligt samhällsproblem där de våldsutsattas mänskliga rättigheter upprepat kränks. Varje år utsätts ett stort antal människor för våld från en närstående. Ofta sker våldet på den plats där man ska kunna känna sig som tryggast, hemma. Våldet och förtrycket tar sig många olika uttryck, från verbala kränkningar, kontroll och isolering till grovt fysiskt och sexuellt våld. Karolinska Institutet tog först fram denna kurs på uppdrag av Stockholms stad och utbildningen gavs till över 3 000 medarbetare under tre år. Kursen har nu uppdaterats med nya inspelade föreläsningar och omarbetats så att den är helt webbaserad. Syfte och mål Kursens syfte är att ge dig en fördjupad bild av kunskapsläget vad gäller våld i nära relation med utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Målgrupp Den riktar sig till dig som möter människor i ditt arbete, exempelvis du som arbetar inom hälso- och sjukvården, äldrevården, socialtjänst, psykiatri eller inom skolväsendet. Hur ska du ställa frågor om våld? Hur kan du bemöta, vilken hjälp finns att få? Denna kurs kan vara utgångspunkt för att skapa bättre rutiner på arbetsplatsen från dag ett. Upplägg Kursen omfattar 3 högskolepoäng och består av två moduler med 15 inspelade föreläsningar av 8 olika experter inom området, samt tre delar med instuderingsmaterial och avslutas med en webbaserad examination. Kursen är helt webbaserad och framtagen i syfte att fungera flexibelt för dig som deltagare.
Magisterutbildningen i demensvård är utvecklad för dig som är läkare och som önskar fördjupa dina kunskaper om demenssjukdomar och handläggningen i processen. Den vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på din arbetsplats. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för läkare låter deltagarna på ett kreativt sätt söka evidens och ta fram egna riktlinjer för hur den egna verksamheten ska hantera patienter med demens. Utbildningen har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Utbildningen ges på engelska. Vem är utbildningen för? Detta är en praktiskt användbar utbildning för läkare som vill: Utveckla din kompetens kring hjärnan och demens Hantera ditt arbete med större djup och trygghet Ha kunskap att möta patientens behov i tid Bättre förstå samhällsaspekter kring demens Öka patientens trygghet och arbeta patientsäkert Utbildningen vänder sig också till dig som vill få stöd i förändrings- och utvecklingsarbetet inom demensområdet på den egna arbetsplatsen. Du kan till exempel vara kliniskt ansvarig läkare för patienter med demensproblematik, primärvårdsläkare, geriatriker, psykiatriker eller neurolog. Tid och plats Studierna bedrivs på distans via webben på halvfart under fyra terminer: HT 2023 t.o.m. HT 2025 med start den 21 september 2023.
En unik webbaserad magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter som tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Foto: Getty Images Om utbildningen Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter är helt webbaserad. Den har en unik pedagogik som på ett spännande och kreativt sätt ger en bas och praktiska verktyg att arbeta med. Detta gör att utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år. Uppgifter och ämnesfördjupningar kopplas till ditt eget kliniska arbete och resultatet kan användas på arbetsplatsen. Upplägget ger dig möjlighet att evidensbasera ditt kliniska arbete och att bättre möta personer med demens och deras behov. Undervisningen sker på engelska. Utbildningen har tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Silviahemmet arbetar med vård och utbildning samt främjande av forskning inom demensområdet - för högsta möjliga livskvalitet oavsett sjukdomsgrad. Innehåll Under utbildningen kommer arbetsterapeuter och fysioterapeuter att läsa vissa moment tillsammans, medan andra moment är professionsspecifika. Utbildningen leder fram till en magisterexamen i arbetsterapi respektive fysioterapi.
Utforska teknikerna bakom den gröna omställningen och lär dig om förnybar energi, energiomvandling och kritiska råmaterial för att kunna värdera energiteknologier och deras miljöpåverkan. Det här är för dig som vill förstå tekniker inom den gröna omställningen. Du lär dig om förnybar energi, energiomvandling och de kritiska råmaterial som driver utvecklingen. Efter kursen kan du beskriva och värdera energiteknologier och deras miljöpåverkan. Kursen går igenom olika energiteknologier inom den gröna omställningen, med fokus på tekniker som kopplar till förnybar energi och de processer som rör energiomvandling. Kursen utgår från ett materialperspektiv och syftar till att ge dig en förståelse för tillämpningar som energiomvandling i bränsleceller och batterier, vätgasproduktion genom elektrolys, artificiell fotosyntes, omvandling av solenergi till värme eller elektrisk energi i solfångare och solceller.Kursen ger också en överblick till andra förnybara energisystem såsom vindkraft, biomassa och vattenkraft, och hur dessa kan samverka i ett systemperspektiv i ett hållbart samhälle. Kritiska råmaterial är viktiga för den gröna omställningen, men de kan vara svåra att få tag på eller farliga för människor och miljö vid utvinning eller användning. Kursen tar upp problematiken kring dessa material och belyser sätt att minska beroendet genom alternativ eller effektivare användning. Kursens upplägg Kursen kan läsas både som MOOC-kurs och poänggivande kurs. MOOC-kursen är öppen att söka för alla oavsett bakgrund eller yrkeskategori och kräver inga förkunskaper. MOOC-kursen är en fortbildningskurs och ger inga högskolepoäng. Anmälan till MOOC-kursen görs genom att skicka ett mejl med ditt namn till mooc.fysik@umu.se. För de som är intresserade finns möjlighet att läsa kursen som en poänggivande kurs (3 högskolepoäng) och då gör man en avslutande tentamen. Anmälan till den poänggivande kursen görs genom att klicka på ”Apply here” nedan. Ingen kurslitteratur krävs, men hänvisning till material på webben eller artiklar kan förekomma. Kursen består av 10 föreläsningar (7 är förinspelade och 3 ges ”live”) på vardera 2 x 45 minuter, följt av diskussioner: Introduktion till den gröna samhällsomställningen Energi och energiomvandlingar Vindkraft Solceller och solvärme Batterier Vätgas - elektrolysörer och bränsleceller Det framtida energisystemets utformning Kritiska råvaror PFAS och miljöaspekter kring den gröna omställningen Resursanvändning, återvinning och återbruk Mål med kursen Efter avklarad kurs kan du: Förstå grundläggande begrepp kring den gröna omställningen, såsom land- och havsbaserad vindkraft, solceller, solvärme, vätgas, elektrolysörer, bränsleceller, Li-jon batterier, kritiska råmaterial och PFAS. Förstå grundläggande begrepp inom energi och energiomvandling såsom energi, effekt, energidensitet och verkningsgrad. Översiktligt beskriva processer som rör bränsleceller, batterier, solfångare, solceller och elektrolysörer.Förstå effektiviteten för olika processer vad gäller omvandling från en energiform till en annan, såsom värme till mekanisk energi, solljus till kemisk energi och kemisk energi till elektrisk energi. Beskriva materialspecifika egenskaper som är viktiga för funktionen för tillämpningar inom olika förnybara energisystem. Förklara grundläggande begrepp såsom global uppvärmning, energibalans och miljömässig hållbarhetFörstå grundläggande begrepp såsom kritiska råmaterial och vilka metoder och strategier som finns för att minska samhällets behov av dessa. Målgrupp Kursen riktar sig till dig som vill få en bättre förståelse kring de tekniker som diskuteras flitigt i samband med den gröna omställningen. Kursen passar både studenter på eftergymnasial nivå och yrkesverksamma så som till exempel politiker, journalister, ingenjörer och lärare. Anmälan För anmälan till MOOC-kursen skickar du ett mejl med ditt namn till mooc.fysik@umu.se. Då kommer du att få tillgång till kursmaterialet på lärplattformen Canvas (från och med 10 mars 2025). För anmälan till den poänggivande kursen klickar du på ”Apply here” nedan.
Opens in May 2025. The Swedish version of the course, namely ”Varför välja trä vid nästa byggprojekt?” is already open. For more iformation contact course coordinator dimitris.athanassiadis@slu.seCourse DescriptionDifferent types of biomaterials (e.g., wood) are crucial in the challenge of decarbonizing the built environment and reducing the carbon footprint of buildings and infrastructure by replacing materials like steel and cement, which have high carbon dioxide emissions. At the same time, we must not forget that it is important to preserve biodiversity and the social values of our forests. The 13 modules of the course cover many forestry related subjects, including harvesting methods, biodiversity, forest management, logistics, the role of forests in the climate transition, carbon storage, environmental benefits of multi-story buildings with wood, and more. The goal is that participants will gain a shared understanding of Swedish forestry so that they can make well-informed decisions about material choices for their next construction project. Course PeriodThe course will be active for 3 years. Content Forest history: The utilization of forests in Sweden throughout the past years Forestry methods and forest management Forest regeneration Wood properties Forest mensuration Forest tree breeding The forest's carbon balance Business models and market development: Focus on wood high rises Nature conservation and biodiversity in the forest Course StructureThe course is fully digital with pre-recorded lectures. You can participate in the course at your own pace. Modules conclude with quizzes where you can test how much you have learned. You will learn aboutUpon completion of the course, you will have learned more about various forest-related concepts, acquired knowledge of forest utilization in Sweden throughout the past years, increased your understanding of forest management and how different management methods affect biodiversity in the forest, and learned about the forestry cycle—from regeneration to final harvesting, etc. Who is this course for?This course is designed for professionals such as architects, municipal employees working with urban planning and construction, individuals in the construction and civil engineering sector, and those in other related fields. This is an introductory course and will contribute to upskilling of the entire construction sector, thereby increasing the industry's international competitiveness while also providing important prerequisites for the development of future sustainable, beautiful, and inclusive cities. Since the course is open to everyone, we hope that more groups, such as students, doctoral candidates, forest owners, and others with an interest in forestry, will take the course and engage with inspiring lectures where scientific knowledge primarily produced within SLU (Swedish University of Agricultural Sciences) is presented.
Batteries and battery technology are vital for achieving sustainable transportation and climate-neutral goals. As concerns over retired batteries are growing and companies in the battery or electric vehicle ecosystem need appropriate business strategies and framework to work with.This course aims to help participants with a deep understanding of battery circularity within the context of circular business models. You will gain the knowledge and skills necessary to design and implement circular business models and strategies in the battery and electric vehicle industry, considering both individual company specific and ecosystem-wide perspectives. You will also gain the ability to navigate the complexities of transitioning towards circularity and green transition in the industry.The course includes a project work to develop a digitally enabled circular business model based on real-world problems. Course content Battery second life and circularity Barriers and enablers of battery circularity Circular business models Ecosystem management Pathways for circular transformation Design principles for battery circularity Role of advanced digital technologies Learning outcomes After completing the course, you will be able to: Describe the concept of battery circularity and its importance in achieving sustainability goals. Examine and explain the characteristics and differences of different types of circular business models and required collaboration forms in the battery- and electric vehicle- industry. Analyze key factors that are influencing design and implement circular business models based on specific individual company and its ecosystem contexts. Analyze key stakeholders and develop ecosystem management strategies for designing and implementing circular business models. Explain the role of digitalization, design, and policies to design and implement circular business models. Plan and design a digitally enabled circular business model that is suitable for a given battery circularity problem. Examples of professional roles that will benefit from this course are sustainability managers, battery technology engineers, business development managers, circular developers, product developers, environmental engineers, material engineers, supply chain engineers or managers, battery specialists, circular economy specialists, etc. This course is given by Mälardalen university in cooperation with Luleå University of Technology. Scheduled online seminars April 11 2025 at 8:30 - 10:30 (course start) June 17th 2025 at 9:00 - 12:00 (project presentations and course ending) Study effort: 80 hours