Applications 2023-06-09 - 2023-10-22
COURSE DESCRIPTION
Vill du ta din organisation till nästa nivå och skapa mer värde för dina kunder? Vill du fördjupa dina kunskaper om tjänstefiering, tjänsteekosystem och cirkulär omställning? Då är detta en kurs för dig! Denna kurs kan även vara intressant för dig som tidigare läst vår kurs Introduktion till tjänstefiering.
FÖR VEM?
Detta är en vidareutveckling av kursen "Introduktion till tjänstefiering" och vänder sig till dig som är yrkesverksam, främst inom tillverkande företag men även inom tjänsteföretag eller offentlig sektor, och som är intresserade av tjänstefiering och arbetar med tjänste- och verksamhetsutveckling.
INNEHÅLL
Genom den här kursen får du fördjupa dig inom tjänstefiering samt diskutera och dela erfarenheter med forskare och kursdeltagare. Du kommer att lära dig om tjänsteekosystem, värdeskapande och hållbarhet med särskilt fokus på företag inom tillverkningsindustrin, men modeller och teorier som presenteras under kursens gång är även är applicerbara för andra organisationer. Du får tillgång till konkreta modeller, teorier och verktyg som kan underlätta företags eller organisations förändringsprocess mot tjänstefiering.
Efter genomgången kurs kommer du att ha utvecklat en plan för hur den egna organisationen praktiskt kan genomföra den förändringsprocess som tjänstefiering innebär.
DU LÄR DIG ATT:
Förklara, analysera och kritiskt reflektera kring hur företag kan skapa värde för sina kunder, sig själva och andra aktörer i tjänsteekosystemet genom ett utökat tjänsteerbjudande
Utifrån teorier kring cirkulär ekonomi och cirkulära strategier visa hur tjänster kan användas som möjliggörare för den cirkulära omställningen
Diskutera begrepp, modeller, teorier och metoder inom tjänstefiering med stöd i relevant teoribildning planera, bedöma och kritiskt reflektera kring hur tjänstefiering kan gå till i praktiken.
TJÄNSTEFIERING ÄR VIKTIGT INOM OLIKA VERKSAMHETER OCH SKAPAR FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR:
Ökad konkurrenskraft: Tjänstefiering innebär att ett företag fokuserar på att erbjuda tjänster istället för enbart produkter. Detta kan öka företagets konkurrenskraft genom att det kan differentiera sig från sina konkurrenter och erbjuda en mer komplett lösning till kunderna.
Förbättrad kundupplevelse: Genom att fokusera på tjänster kan ett företag skapa en bättre kundupplevelse genom att erbjuda tjänster som stödjer och förbättrar användningen av produkterna. Detta kan leda till mer lojala kunder och ökad kundnöjdhet.
Ökad lönsamhet: Genom att erbjuda tjänster kan ett företag öka sina intäkter och lönsamhet. Tjänster kan ofta säljas till högre priser än produkter och kan också bidra till att bygga relationer med kunderna och generera uppsäljning och förlängning av avtal.
Anpassning till förändrade marknadstrender: Marknaden förändras ständigt och företag som kan anpassa sig till dessa förändringar har större chanser att överleva och växa. Tjänstefiering kan hjälpa företag att anpassa sig till nya marknadstrender och behov hos kunderna.
GENOMFÖRANDE
Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier. En central del i kursen är att deltagarna reflekterar kring tillämpning av begrepp, teorier, modeller och metoder på sina egna organisationer samt delar erfarenheter med varandra. Diskussionerna utgår från deltagarnas frågor och utmaningar i sitt arbete, och därför skapas kursens innehåll till viss del av deltagarna själva. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Kursens mål examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
ZOOMTRÄFFAR
26 oktober kl. 13-14.7 november, kl. 13-15 - Kursintroduktion
14 november kl. 13-15 - Diskussionsseminarium modul 1
28 november kl. 13-16 - Presentationsseminarium modul 1
5 december kl. 13-15 - Introduktion modul 2
12 december kl. 13-15 - Diskussionsseminarium modul 2
19 december kl. 13-16 - Presentationsseminarium modul 2
9 januari kl. 13-15 - Introduktion modul 3
16 januarikl. 13-15 - Diskussionsseminarium modul 3
23 januari kl. 13-16 - Presentationsseminarium modul 3
FÖRELÄSARE
Maria Åkesson, lektor och forskare i företagsekonomi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Nina Löfberg, lektor och forskare i företagsekonomi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Klas Hedvall, forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och projektledare på Chalmers Industriteknik.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
The course is broken down into: Basic Bayesian concepts Selecting priors, deriving some equations Bayesian inference, Parametric model estimation Sampling based methods Sequential inference (Kalman filters, particle filters) Approximate inference, variational inference Model selection (missing data) Bayesian deep neural networks
The course aims to provide knowledge about precision technology for Livestock production (Precision Livestock Farming, PLF) including its principles and frameworks, design and evaluation with a focus on end-user perspective and commercialisation.
Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla och stärka förmågan att arbeta strategiskt med utveckling och planering - för att öka dina chanser att uppnå verksamhetsmål och skapa resultat. Här får du träna förmågan att arbeta med verktyg för strategiutveckling som skapar engagemang. Vi går igenom strategiforskningens utveckling med tyngdpunkt på vad som kännetecknar dagens forskning. Du får diskutera och analysera centrala begrepp, modeller och verktyg samt hur dessa används inom praktik och forskning. En stor del av kursen handlar om att pröva och analysera verktyg som adresserar frågor som: Hur kan vi kan förstå företagets omvärld och invärld? Hur kan vi staka ut en strategisk inriktning som håller över tid och hur kan vi i nästa steg få saker och ting att hända? En annan viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte och därför kommer kursinnehållet också delvis att anpassas utifrån kursens deltagare utifrån deras behov, önskemål och tidigare erfarenheter. Vår förhoppning är att deltagarna, efter avslutad kurs, har fått nya perspektiv på strategisk utveckling och fler verktyg i sin verktygslåda. Denna kurs hjälper dig att stärka din kompetens kring strategiskt tänkande och därtill knutna arbetssätt vilket också stärker möjligheterna att ta ledande roller knutna till strategiarbete. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och passar dig som är ledare, projektledare, affärsutvecklare och innovationsledare och vill bli bättre på att arbeta strategiskt med utveckling och planering. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat.
The Internet of Things (IoT) is a networking paradigm which enables different devices (from thermostats to autonomous vehicles) to collect valuable information and exchange it with other devices using different communications protocols over the Internet. This technology allows to analyse and correlate heterogeneous sources of information, extract valuable insights, and enable better decision processes. Although the IoT has the potential to revolutionise a variety of industries, such as healthcare, agriculture, transportation, and manufacturing, IoT devices also introduce new cybersecurity risks and challenges. In this course, the students will obtain an in-depth understanding of the Internet of Things (IoT) and the associated cybersecurity challenges. The course covers the fundamentals of IoT and its applications, the communication protocols used in IoT systems, the cybersecurity threats to IoT, and the countermeasures that can be deployed. The course is split in four main modules, described as follows: Understand and illustrate the basic concepts of the IoT paradigm and its applications Discern benefits and drawback of the most common IoT communication protocols Identify the cybersecurity threats associated with IoT systems Know and select the appropriate cybersecurity countermeasures Course Plan Module 1: Introduction to IoT Definition and characteristics of IoT IoT architecture and components Applications of IoT Module 2: Communication Protocols for IoT Overview of communication protocols used in IoT MQTT, CoAP, and HTTP protocols Advantages and disadvantages of each protocol Module 3: Security Threats to IoT Overview of cybersecurity threats associated with IoT Understanding the risks associated with IoT Malware, DDoS, and phishing attacks Specific vulnerabilities in IoT devices and networks Module 4: Securing IoT Devices and Networks Overview of security measures for IoT systems Network segmentation, access control, and encryption Best practices for securing IoT devices and networks Organisation and Examination Credits and time table: 3 ECTS distributed over 10 weeks Scehduled online seminars: December 4th 2023, January 12th 2024 and February 9th 2024 Examination, one of the following: Analysis and presentation of relevant manuscripts in the literature Bring your own problem (BYOP) and solution. For example, analyse the cybersecurity of the IoT network of your company and propose improvements The number of participants in the course is limited, so please hurry with your application!
Your abilities in development work gain more and more importance in professional life. This course gives you the opportunity to develop knowledge and skills in product, production and business development as well as the relationship between these. You are introduced to systematic working methods for product, production and business development with a focus on innovation and creativity in practical contexts. The overall aim of the course is an in-depth understanding of the application of various processes for development work of various kinds. The goal is that the students increase their ability to understand and apply development processes and increase their insight into how the processes relate to organizations’ innovation and business strategies to obtain circular flows, resilience and sustainability in the manufacturing industry. The teaching consists of self-study of course literature, films and other material via an internet-based course platform, scheduled webinars and written reflections. No physical gatherings. Scehduled online seminars: December 4th 2023, January 8th 2024, January 22nd 2024 and February 5th 2024 The number of participants in the course is limited, so please hurry with your application!
This course provides a glimpse into the world of batteries. We all use batteries every day, but do you really know how a battery works, what’s inside it, what it’s useful for, and how scientists are trying to improve them for the future? In this introductory course, we will tell you everything from battery basics, through the development of the lithium-ion battery, their applications and requirements, what kinds of materials are used to build batteries, to what happens to a battery when it’s finished its life and how batteries are being developed for the future. As a participant in this course, you ideally have some form of technical background, probably studied sciences at college or even in higher education, or have experience in a technical profession. It is hoped that after the course you will be much more aware of the battery world, the requirements, applications and components of a battery, as well as having a wider perspective of how this important technology will develop over the coming decade. It is expected that this course should take about 10-15 hours in total to complete. The course will be available from 30th of December 2022.