Applications 2023-10-17 - 2024-02-08
COURSE DESCRIPTION
Vill du ta din organisation till nästa nivå och skapa mer värde för dina kunder? Vill du fördjupa dina kunskaper om tjänstefiering, tjänsteekosystem och cirkulär omställning? Då är detta en kurs för dig! Denna kurs kan även vara intressant för dig som tidigare läst vår kurs Introduktion till tjänstefiering.
FÖR VEM?
Detta är en vidareutveckling av kursen "Introduktion till tjänstefiering" och vänder sig till dig som är yrkesverksam, främst inom tillverkande företag men även inom tjänsteföretag eller offentlig sektor, och som är intresserade av tjänstefiering och arbetar med tjänste- och verksamhetsutveckling.
INNEHÅLL
Genom den här kursen får du fördjupa dig inom tjänstefiering samt diskutera och dela erfarenheter med forskare och kursdeltagare. Du kommer att lära dig om tjänsteekosystem, värdeskapande och hållbarhet med särskilt fokus på företag inom tillverkningsindustrin, men modeller och teorier som presenteras under kursens gång är även är applicerbara för andra organisationer. Du får tillgång till konkreta modeller, teorier och verktyg som kan underlätta företags eller organisations förändringsprocess mot tjänstefiering.
Efter genomgången kurs kommer du att ha utvecklat en plan för hur den egna organisationen praktiskt kan genomföra den förändringsprocess som tjänstefiering innebär.
DU LÄR DIG ATT:
Förklara, analysera och kritiskt reflektera kring hur företag kan skapa värde för sina kunder, sig själva och andra aktörer i tjänsteekosystemet genom ett utökat tjänsteerbjudande
Utifrån teorier kring cirkulär ekonomi och cirkulära strategier visa hur tjänster kan användas som möjliggörare för den cirkulära omställningen
Diskutera begrepp, modeller, teorier och metoder inom tjänstefiering med stöd i relevant teoribildning planera, bedöma och kritiskt reflektera kring hur tjänstefiering kan gå till i praktiken.
TJÄNSTEFIERING ÄR VIKTIGT INOM OLIKA VERKSAMHETER OCH SKAPAR FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR:
Ökad konkurrenskraft: Tjänstefiering innebär att ett företag fokuserar på att erbjuda tjänster istället för enbart produkter. Detta kan öka företagets konkurrenskraft genom att det kan differentiera sig från sina konkurrenter och erbjuda en mer komplett lösning till kunderna.
Förbättrad kundupplevelse: Genom att fokusera på tjänster kan ett företag skapa en bättre kundupplevelse genom att erbjuda tjänster som stödjer och förbättrar användningen av produkterna. Detta kan leda till mer lojala kunder och ökad kundnöjdhet.
Ökad lönsamhet: Genom att erbjuda tjänster kan ett företag öka sina intäkter och lönsamhet. Tjänster kan ofta säljas till högre priser än produkter och kan också bidra till att bygga relationer med kunderna och generera uppsäljning och förlängning av avtal.
Anpassning till förändrade marknadstrender: Marknaden förändras ständigt och företag som kan anpassa sig till dessa förändringar har större chanser att överleva och växa. Tjänstefiering kan hjälpa företag att anpassa sig till nya marknadstrender och behov hos kunderna.
GENOMFÖRANDE
Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier. En central del i kursen är att deltagarna reflekterar kring tillämpning av begrepp, teorier, modeller och metoder på sina egna organisationer samt delar erfarenheter med varandra. Diskussionerna utgår från deltagarnas frågor och utmaningar i sitt arbete, och därför skapas kursens innehåll till viss del av deltagarna själva. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Kursens mål examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
The course is broken down into: Basic Bayesian concepts Selecting priors, deriving some equations Bayesian inference, Parametric model estimation Sampling based methods Sequential inference (Kalman filters, particle filters) Approximate inference, variational inference Model selection (missing data) Bayesian deep neural networks
Att kunna utveckla och erbjuda en produkt eller tjänst som skapar ett värde för kund är centralt inom verksamheter. För att lyckas med detta behövs kunskap om kunder och deras värdeskapande processer och här kan kundresan vara ett effektivt verktyg. Detta sätter vi fokus på i denna kurs. Kursen behandlar värdeskapande processer hos kunder - hur värde kan skapas och förstärkas hos kunder, klienter och andra som verksamheten riktar sig till - med fokus på kundresor. Kunskap som du kan använda för att utveckla din verksamhet, få ökad konkurrenskraft och lönsamhet och en bättre förståelse för dina kunder. Du kommer att få lära dig vad en kundresa är och hur det kan vara ett verktyg för att utveckla din verksamhet. Du får också lära dig hur du samlar in kunskap och insikter kring kunder och deras upplevelser med hjälp av olika metoder samt hur du kan använda detta för att identifiera förbättringsmöjligheter i din verksamhet. Du får ta del av teorier och praktiska verktyg med koppling till aktuell forskning. Kursinnehållet kommer att kopplas till kursdeltagarnas egna verksamheter där du som deltagarna ges möjlighet att diskutera frågor och utmaningar från din verksamhet. Kursen består digitala föreläsningar, filmer samt digitala workshops med följande tema: observation och intervju som metod, kundresa som verktyg samt värdeskapande processer. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat.
Målet med den här kursen är att ge dig ökad kunskap om och förståelse kring beteendeförändring. En speciell typ av beteendeförändring som kursen fokuserar på handlar om nudging. I dagens samhälle finns det många situationer där människor måste förändra sitt beteende för att bättre kunna nå individuella och samhälleliga mål. Nudging och beteendeförändring är viktiga kunskaper för alla personer som försöker förändra andra människor till mer hållbara beteenden. Kursen kommer att ge dig kunskap som kan användas för att designa förslag till beteendeförändring i samband med exempelvis organisationsförändringar, samhällsförändringar eller andra typer av händelser som kräver att större grupper ändrar sina beteenden i någon utsträckning. Kursen behandlar även motivationsteori och centrala nya modeller för storskalig beteendeförändring. Du får ta del av teoretisk kunskap om psykologiska teorier om vad som förändrar människors beteende samt om därtill relevanta praktiskt utformade modeller. Genom att koppla detta till egna verksamhet kan förståelsen för beteendeförändring underlättas. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill stärka sin teoretiska och praktiska förståelse för nudging och beteendeförändring i relation till vissa specifika utmaningar. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. FÖR VEM?Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill stärka sin teoretiska och praktiska förståelse för nudging och beteendeförändring i relation till vissa specifika utmaningar. Läs mer och anmäl ditt intresse: https://www.kau.se/ctf/ise/nudging
Målet med kursen är att ge lärare fortbildning inom ämnet djurvälfärd och hållbarhet. Kursens mål är också att ge lärare inspiration att designa sin egen undervisning, att ge lärare möjlighet att ta till sig ny forskning och att dela med sig av läraktiviteter som kan användas av fler.
With concerns about climate and global environmental changes, extreme events, and increases in social, economic, and political shocks, the concept of resilience is proving popular across a range of sectors as a way to understand and respond to our surprise-riddled world. This concept is now presented in a course led by the Stockholm Resilience Centre and the Centre for Complex Systems in Transitions and includes the latest research and practice on resilience. Resilience thinking includes the ability to persist in the face of challenges, adapt to new realities, or transform to fundamentally new paths for development. Resilience thinking is more than a theory, more than a set of tools. It is a way of seeing the world, offering a new perspective of how change in the world happens. Resilience thinking provides a new approach for building understanding and taking action in a complex world that is deeply interconnected and ever-changing. A world where controlled, planned approaches, existing knowledge and current solutions are not enough to effectively respond to the challenges in a highly dynamic and uncertain future. Addressing poverty, injustice, and inequality, and advancing human well-being remains a major ambition and challenge for the 21st century, and it now needs to consider that development will happen in a context radically different from the past. This course includes case studies and examples from practitioners who are working with resilience concepts in diverse contexts around the world. It is supported by strong scientific evidence and committed to being a platform to bring together and spark collaboration between individuals and organizations from around the world who are driven to transform development. This course is for: Development practitioners, policymakers and managers within development agencies around the world, as well as those working in the field with an interest in resilience thinking as it relates to development policy and practice.Students who are interested in the intersection of resilience, sustainability and development, and with a general interest in both local and global sustainability challengesAnyone with an interest in development, resilience thinking, and sustainability
Today, many industries face an increase in the design of dependable systems, often with a multitude of challenges including more complex electronics and intensive software. At the same time, most of the engineers graduating from universities do not have skills in designing fault tolerant systems. This online course aims to give engineers and students a toolbox of fail-safe design concepts, addressing both hardware and software techniques, such that they can understand the rationales for suitable mitigation strategies.