Applications 2023-10-17 - 2024-02-08
COURSE DESCRIPTION
Vill du ta din organisation till nästa nivå och skapa mer värde för dina kunder? Vill du fördjupa dina kunskaper om tjänstefiering, tjänsteekosystem och cirkulär omställning? Då är detta en kurs för dig! Denna kurs kan även vara intressant för dig som tidigare läst vår kurs Introduktion till tjänstefiering.
FÖR VEM?
Detta är en vidareutveckling av kursen "Introduktion till tjänstefiering" och vänder sig till dig som är yrkesverksam, främst inom tillverkande företag men även inom tjänsteföretag eller offentlig sektor, och som är intresserade av tjänstefiering och arbetar med tjänste- och verksamhetsutveckling.
INNEHÅLL
Genom den här kursen får du fördjupa dig inom tjänstefiering samt diskutera och dela erfarenheter med forskare och kursdeltagare. Du kommer att lära dig om tjänsteekosystem, värdeskapande och hållbarhet med särskilt fokus på företag inom tillverkningsindustrin, men modeller och teorier som presenteras under kursens gång är även är applicerbara för andra organisationer. Du får tillgång till konkreta modeller, teorier och verktyg som kan underlätta företags eller organisations förändringsprocess mot tjänstefiering.
Efter genomgången kurs kommer du att ha utvecklat en plan för hur den egna organisationen praktiskt kan genomföra den förändringsprocess som tjänstefiering innebär.
DU LÄR DIG ATT:
Förklara, analysera och kritiskt reflektera kring hur företag kan skapa värde för sina kunder, sig själva och andra aktörer i tjänsteekosystemet genom ett utökat tjänsteerbjudande
Utifrån teorier kring cirkulär ekonomi och cirkulära strategier visa hur tjänster kan användas som möjliggörare för den cirkulära omställningen
Diskutera begrepp, modeller, teorier och metoder inom tjänstefiering med stöd i relevant teoribildning planera, bedöma och kritiskt reflektera kring hur tjänstefiering kan gå till i praktiken.
TJÄNSTEFIERING ÄR VIKTIGT INOM OLIKA VERKSAMHETER OCH SKAPAR FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR:
Ökad konkurrenskraft: Tjänstefiering innebär att ett företag fokuserar på att erbjuda tjänster istället för enbart produkter. Detta kan öka företagets konkurrenskraft genom att det kan differentiera sig från sina konkurrenter och erbjuda en mer komplett lösning till kunderna.
Förbättrad kundupplevelse: Genom att fokusera på tjänster kan ett företag skapa en bättre kundupplevelse genom att erbjuda tjänster som stödjer och förbättrar användningen av produkterna. Detta kan leda till mer lojala kunder och ökad kundnöjdhet.
Ökad lönsamhet: Genom att erbjuda tjänster kan ett företag öka sina intäkter och lönsamhet. Tjänster kan ofta säljas till högre priser än produkter och kan också bidra till att bygga relationer med kunderna och generera uppsäljning och förlängning av avtal.
Anpassning till förändrade marknadstrender: Marknaden förändras ständigt och företag som kan anpassa sig till dessa förändringar har större chanser att överleva och växa. Tjänstefiering kan hjälpa företag att anpassa sig till nya marknadstrender och behov hos kunderna.
GENOMFÖRANDE
Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier. En central del i kursen är att deltagarna reflekterar kring tillämpning av begrepp, teorier, modeller och metoder på sina egna organisationer samt delar erfarenheter med varandra. Diskussionerna utgår från deltagarnas frågor och utmaningar i sitt arbete, och därför skapas kursens innehåll till viss del av deltagarna själva. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Kursens mål examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
The course is broken down into: Basic Bayesian concepts Selecting priors, deriving some equations Bayesian inference, Parametric model estimation Sampling based methods Sequential inference (Kalman filters, particle filters) Approximate inference, variational inference Model selection (missing data) Bayesian deep neural networks
Att kunna utveckla och erbjuda en produkt eller tjänst som skapar ett värde för kund är centralt inom verksamheter. För att lyckas med detta behövs kunskap om kunder och deras värdeskapande processer och här kan kundresan vara ett effektivt verktyg. Detta sätter vi fokus på i denna kurs. Kursen behandlar värdeskapande processer hos kunder - hur värde kan skapas och förstärkas hos kunder, klienter och andra som verksamheten riktar sig till - med fokus på kundresor. Kunskap som du kan använda för att utveckla din verksamhet, få ökad konkurrenskraft och lönsamhet och en bättre förståelse för dina kunder. Du kommer att få lära dig vad en kundresa är och hur det kan vara ett verktyg för att utveckla din verksamhet. Du får också lära dig hur du samlar in kunskap och insikter kring kunder och deras upplevelser med hjälp av olika metoder samt hur du kan använda detta för att identifiera förbättringsmöjligheter i din verksamhet. Du får ta del av teorier och praktiska verktyg med koppling till aktuell forskning. Kursinnehållet kommer att kopplas till kursdeltagarnas egna verksamheter där du som deltagarna ges möjlighet att diskutera frågor och utmaningar från din verksamhet. Kursen består digitala föreläsningar, filmer samt digitala workshops med följande tema: observation och intervju som metod, kundresa som verktyg samt värdeskapande processer. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat.
Målet med den här kursen är att ge dig ökad kunskap om och förståelse kring beteendeförändring. En speciell typ av beteendeförändring som kursen fokuserar på handlar om nudging. I dagens samhälle finns det många situationer där människor måste förändra sitt beteende för att bättre kunna nå individuella och samhälleliga mål. Nudging och beteendeförändring är viktiga kunskaper för alla personer som försöker förändra andra människor till mer hållbara beteenden. Kursen kommer att ge dig kunskap som kan användas för att designa förslag till beteendeförändring i samband med exempelvis organisationsförändringar, samhällsförändringar eller andra typer av händelser som kräver att större grupper ändrar sina beteenden i någon utsträckning. Kursen behandlar även motivationsteori och centrala nya modeller för storskalig beteendeförändring. Du får ta del av teoretisk kunskap om psykologiska teorier om vad som förändrar människors beteende samt om därtill relevanta praktiskt utformade modeller. Genom att koppla detta till egna verksamhet kan förståelsen för beteendeförändring underlättas. Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill stärka sin teoretiska och praktiska förståelse för nudging och beteendeförändring i relation till vissa specifika utmaningar. Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Undervisningen genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform. Kursen är avgiftsfri. Antal platser är begränsat. FÖR VEM?Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill stärka sin teoretiska och praktiska förståelse för nudging och beteendeförändring i relation till vissa specifika utmaningar. Läs mer och anmäl ditt intresse: https://www.kau.se/ctf/ise/nudging
This course has flexible start and you may join until December 8, 2024. The course is designed for you who wants to learn more about functional safety of battery management systems. The course will also cover other aspects of safety such as fire safety in relation to Rechargeable Energy Storage Systems (RESS) and associated battery management systems. In the course you will be able to develop skills in principles of Battery Management Systems, Functional Safety as well as of other aspects of safety such as Fire Safety, hazard identification, hazard analysis and risk assessment in relation to battery management systems. It also aims to provide a broader understanding of the multifaceted nature of safety. The course takes about 80 hours to complete and you can do it at your own pace. There are two scheduled meetings: One after five weeks to resolve any queries and another at the end of the course for the course evaluation. The date and time will be provided within a week of starting of course. Target GroupThis course is primarily intended for engineers that need to ensure that battery management systems are safe, reliable, and compliant with industry standards. The course is suitable for individuals with backgrounds in for example functional safety, battery systems, automotive or risk assessment. Entry requirements120 university credits of which at least 7.5 credits in software engineering and 7.5 credits in safety-critical systems engineering or 60 university credits in engineering/technology and at least 2 years of full-time professional experience from a relevant area within industry or working life experience regarding application of functional safety standards in the automotive domain or in other domains. The experience could be validated via a recommendation letter of a manager stating the involvement of the student in the development of functional safety artefacts. Proficiency in English is also required, equivalent to English Level 6.
In the era of shift towards green transition, industries face unique challenges and generates numerous opportunities. This course, "Intelligent Asset Management and Industrial AI" is designed to equip professionals with the knowledge and tools necessary to support advanced technologies in achieving environmental sustainability. Industries play a major role in contributing to the global economy that is accompanied with a significant share towards environmental degradation. The growing climatic concerns and degradation of natural resources has urged the need to reduce carbon footprints, minimize waste, and optimize resource utilization such that a green transition is achieved. Intelligent Asset Management and Industrial AI are at the forefront of this transformation offering innovative solutions to enhance operational efficiency, reduce environmental impact and support the industry’s commitment to sustainability. Furthermore, the course can help a professional to optimize the usage of resources, look for energy efficient systems, consider environmental changes, develop sustainable solutions, and integrate advanced technologies towards green transition. This is a problem-based course specific to an industrial sector. The problems can be provided by the course supervisor, or the participants can bring their own problems from their work. Common problems include e.g. asset management by balancing cost against performance, identifying, detecting, predicting, and planning for unexpected outages, disruptions or failures, exploring challenges and opportunities with AI and digitisation, monitoring the condition of industrial assets, and achieving sustainability goals. Target groupThe target group includes individuals working in various industries such as railway, mining, transportation, construction, manufacturing, logistics, energy, and other organizations that are or planning to implement asset management systems. This course can be suitable for professionals ranging from asset managers, maintenance and reliability professionals, operation managers, engineers, project managers, and asset management consultants. Online seminarsDecember 10th at 14.00 to 15.00January 14th at 14.00 to 15.00January 31st at 14.00 to 15.00February 13th at 14.00 to 15.00February 28th at 14.00 to 15.00 Entry requirements Bachelor’s degree of at least 180 ECTS or equivalent, which includes courses of at least 60 ECTS in for example one of the following areas: Maintenance Engineering, Mechanical Engineering, Materials Science, Data Science, Computer Engineering, Civil Engineering, Electrical and Electronics Engineering or equivalent. Or professional experience requirements four to five years of experience in relevant industries.
Business models that efficiently contribute to reduction of material use and waste are key to successful transition towards sustainability. This course has a particular focus on the interplay between business models, product innovation and production processes. Through this course, you will explore the critical relationship between sustainable practices and business strategies, preparing you to contribute meaningfully to the circular economy and sustainable development initiatives In this course, you will be introduced to systematic working methods for business development in practical contexts, with a specific focus on innovation and creativity. The goal of the course is to provide a deep understanding of the application of various business model practices in different types of development work. The objective is for course participants to enhance their ability to understand and apply business development processes in the manufacturing industry and gain deeper insights into how these processes relate to organizations' innovation and business strategies in order to achieve circular flows, resilience, and sustainability. The teaching consists of self-study using course literature, films, and other materials through an internet-based course platform, as well as scheduled webinars and written reflections. There are no physical meetings; only digital online seminars are included. Study hours 40 hours distributed from week 3, 2025 to week 8, 2025. Webinar 1: January 13thWebinar 2: January 20thWebinar 3: February 3rdWebinar 4: February 17th The first webinar is Januray 13th, but the course opens a week before, which means that you by then reach the course material and can start your training. Target GroupThis course is primarily intended for engineers in management or middle management positions within industry, whether they are recent graduates or individuals with extensive experience. The course is suitable for individuals with backgrounds in mechanical engineering, industrial engineering management, or similar educational background. Entry RequirementsTo be eligible for this course, participants must have completed courses equivalent to at least 120 credits, with a minimum of 90 entry Requirement credits in a technical subject area, with at least a passing grade, or equivalent knowledge. Proficiency in English is also required, equivalent to English Level 6. Educational package in circular economyThe course Product/production and business development for circular flows is an introduction of the educational package starting again spring 2024 and will also run spring 2026. This course: Business development for circular flow together with Product development for circular flows (starting March 3) and Production for cirkular flows (starting April 28) are free standing independent courses that build on knowledge in the field.