Search

Uppsala University

Uppsala University was founded in 1477 and is today a strong and broad research university which is ranked among the best in the world. Here you will find 50,000 students and close to 5,000 researchers. Our ultimate goal is to conduct education and research of the highest quality and relevance to make a long-term difference in society. At the heart of this mission is the endeavor to advance sustainable development, engage with the wider community, and promote openness and respect. Our most important asset are all the individuals whose curiosity and commitment make Uppsala University one of Sweden’s most exciting workplaces.

28 RESULTS

Batterier: Att driva en mobil värld

Den här kursen ger en inblick i batteriernas värld. Vi använder alla batterier varje dag, men vet du verkligen hur ett batteri fungerar, vad som finns i det, vad det är användbart för och hur forskare försöker förbättra dem för framtiden? Innehåll Detta är en introduktionskurs som berör följande områden Hur fungerar ett batteri? Utvecklingen av litiumjonbatteriet Tillämpningar och krav för litiumjonbatterier Material för att bygga batterier Vad som händer med ett batteri när det är slut? Batterieutvecklingen i framtiden Kursupplägg Denna kurs läser du helt i din egen takt. Det krävs en arbetsinsats på ca. 15 h för att slutföra kursen. Observera att videoinspelningarna i denna kurs är på engelska men är textade på svenska. Vad du kommer att lära dig? Förhoppningen är att du efter kursen ska bli mycket mer medveten om batterivärlden, kraven, applikationerna och komponenterna i ett batteri, samt ett bredare perspektiv på hur denna viktiga teknik kommer att utvecklas under det kommande decenniet. Vem vänder sig kursen till? Som deltagare i denna kurs har du helst någon form av teknisk bakgrund, troligen läst naturvetenskap på högskola eller till och med på högre utbildning, eller har erfarenhet av ett tekniskt yrke.

Batteries: Powering a Mobile World

This course provides a glimpse into the world of batteries. We all use batteries every day, but do you really know how a battery works, what’s inside it, what it’s useful for, and how scientists are trying to improve them for the future? Content This is an introductory course adressing Battery basics The development of the lithium-ion battery Applications and requirements Materials used to build batteries What happens to a battery when it’s finished its life? How batteries are being developed for the future Course structure The course is completly self paced. It will take you about 10-15 hours in total to complete. You will learn It is hoped that after the course you will be much more aware of the battery world, the requirements, applications and components of a battery, as well as having a wider perspective of how this important technology will develop over the coming decade.  Who is this course for? As a participant in this course, you ideally have some form of technical background, probably studied sciences at college or even in higher education, or have experience in a technical profession. 

Batterisäkerhet och toxicitet: från värdekedja till åldrande batterier

Kursperiod 1/11 till 19/12 2025 Innehåll Batterivärdekedjan: från processer uppströms till nedströms Åldrande batterier: Hur batterier förändras över tiden och vilka risker det är med. Toxicitet: Fokus på material och deras påverkan på miljö och hälsa. Säkerhetsaspekter: Riskbedömning och hantering av batterier i olika skeden av deras livscykel. Livscykelanalys: Miljö- och hållbarhetsperspektiv. Kursens upplägg Kursen kommer att ske som en synkron onlinekurs (fjärrundervisning) för maximal flexibilitet för deltagarna. Kursen kommer att innehålla onlineföreläsningar, diskussionstillfällen, ett kort individuellt projekt, skriftliga reflektioner. För att slutföra kursen krävs en arbetsinsats på ca 40 h. Du kommer att få kunskap om Kursdeltagaren kommer att lära sig följande: Grunderna för batterisäkerhetsfrågor och toxicitet längs batterivärdekedjan En introduktion till livscykelanalys Kunskaper för hantering av åldrande batterier Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till personer inom logistik, automation, energiproduktion och byggsektorn. Främst de som hanterar batterier i fordonsflottor, arbetar med säkerhets- och hållbarhetsfrågor inom fordonsindustrin, arbetar med integration av batterier i lokala och nationella energisystem/infrastruktur. Helst har deltagarna en utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Deltagare bör ha vissa förkunskaper om batterier, genom teknisk/naturvetenskaplig universitetsutbildning, eller genom en grundläggande öppen kurs. 

Batterisystem

Kursperiod 3/11 2025 till 18/1 2026 Batterier har en viktig roll i den gröna energiomställningen både som energilager på nätet och framförallt i elektrifieringen av transportsektorn. Elektrifierande vägtransporter är idag helt beroende av batterier som energilager och batterierna och hur de används har påverkan på fordonens räckvidd. Den här kursen har som mål att ge ökad förståelse av laddning, urladdning och smart kontroll av batterier. Bättre kunskap om batterier, batteristyrningssystem och laddningsoptimering leder till bättre batterianvändning vilket i sin tur leder till mer hållbar användning av både energi och resurser. Innehåll Kursen ska ge en grundkunskap om batterier, batterianvändning och speciellt batteristyrningssystem (BMS). Innehåll: Grundläggande kunskap om batterier och dess användning som energilager. Estimering av state-of-health (SoH) och state-of-charge (SoC). Batteristyrningssystem. Algoritmer för batteristyrning. Anpassning till olika användningsområden och användningsscenarier. Optimering av laddning. Datorsimulering av batteristyrningssystem och analys av resultaten. Kursens upplägg Helt på distans. Förinspelade föreläsningar, digitala föreläsningar (live), hemuppgifter (datorsimuleringar + quiz). Kursen ges på engelska. Det krävs en arbetsinsats på ca 80h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna: Översiktligt beskriva batteriers uppbyggnad och deras användning som energilager inom transportsektorn och på elnätet, planera och analysera kompletta system för elektrokemisk energilagring där batterier integreras med elektronisk styrning och andra hjälpsystem för avsett användningsområde, diskutera och motivera användningen av olika algoritmer samt tillämpa tekniker för kontroll och styrning av batterisystem för optimal prestanda och livslängd, Genomföra simuleringar av ett kontrollsystem för, och användning av, batterier (batteristyrningssystem (BMS)) och analysera och dra slutsatser från simuleringsresultat. Vem vänder sig kursen till? Yrkesgrupp: Ingenjörer som börjat arbeta med batterier och/eller vill lära sig mer om batterier och batteristyrningssystem. Utbildningsbakgrund: Gärna ingenjörsutbildning. Lämplig bakgrundskunskap: Gärna grundläggande elektroteknik men inget krav.

Circular Economy: Material Flows and Sustainable Materials – Practical Applications

The EU’s circular economy strategy increases the need for expertise in the use of sustainable and recycled materials. This course provides tools and knowledge for the use of sustainable materials, development towards sustainability of existing materials, recycled and upcycled materials and how they contribute to the green transition through reduced energy consumption, longer lifespan, reduced costs, reduced waste volumes, better user-friendliness and opportunities for social entrepreneurship. The course will give you the opportunity to work on your own project in your own context and include different creative and practical tools. Course content Part 1: Introduction to the Circular Economy Part 2: Design for Recycling Part 3: Use of Recycled Materials Part 4: Substitution with Sustainable Alternatives Part 5: Conditions for Circular Systems and Economies Course design Open online course with pre-recorded lectures, interview and workshops, with reading, reflection and creative assignments. Self-paced, start and finish when you want to. This course takes about 80 study hours to complete. You will learn How circular economy, material flows and sustainable materials can be understood in a broader sustainability context. Using various tools and models to analyze and improve material flows and product design. Practically apply and implement the knowledge in the course to their own business or a chosen project. Who is the course for? The course is aimed at professionals in industry, waste management, construction, material production, product development, recycling solutions, local and regional government, design and different creative professions. It is also open to students on all levels and participants without an academic background who want to deepen their knowledge in circular economy and sustainable material choices.

Climate Change in the Baltic Sea Region

Are you interested in learning more about climate change in the Baltic Sea Region? Then this is the course for you.  In this course, you will learn, discuss and gain new experiences about climate change on both a global and regional level. The course consists of a wide range of modules that aim to give you as a student a holistic understanding of climate change in the Baltic Sea Region. The materials are developed by an international team of climate change experts and university teachers from different universities in the Baltic Sea Region. Each of them will contribute with their knowledge and expertise, while also teaching parts of the materials. You will learn about basic climatology, how the planet is warming, how human societies are driving the warming, how we can be sure that climate change is happening, why climate change should be seen as something urgent that we need to address and finally how we can adapt and mitigate to climate change.

Climate Change Leadership and Transitions in Practice (self-paced)

Learn more about climate change’s impact on society and how you can lead a wide range of transition processes and practically work with climate transitions within different areas. Ongoing and future climate impacts on different parts of society, the attempts to try to build sustainability within planetary boundaries and interconnected international crises’ have created a unique situation concerning the issues’ urgency, complexity and uncertainty. Within this shifting landscape knowledgeable, creative and brave leaders and citizens are necessary to being able to fundamentally change how businesses, regions, municipalities and different organizations work and achieve results. Content This online course introduces climate science climate change’s impact on society different perspectives on the causes and possible solutions to the climate dilemma climate justice and international agreements, carbon budgets and different climate scenarios leadership within different contexts on different levels key areas for successful transitions and different good examples of climate transitions the individual’s and the collective’s possibilities and responsibilities concrete first steps towards transitions work within your work and local context Course structure This course is completly self-paced and will require about 20 study hours to complete.

Conditions and Challenges of Sustainability

If you are interested in learning more about the critical application of sustainability, then this course will be of definite interest. This course considers sustainability from a number of perspectives, particularly how it is approached, interpreted, worked alongside and implemented. The course will be of interest to all who are keen to learn more about sustainability, especially from a critical perspective. The issues focused on include democracy, personal interpretation and cooperation.  This is an introductory course within the field of sustainability science with contributions from experts in the field of sustainability. These experts come from across the Baltic Sea Region, including from Poland, Sweden and Lithuania.  The course is structured into three parts, beginning with an introduction to the Anthropocene which helps to provide some important context for the course. The second and third chapters focus on the critical issues at play when it comes to sustainability including working for sustainability and being together for sustainability.  Upon completion of the course, students can request a digital certificate by contacting pontus.ambros@balticuniv.uu.se

Cybersäkerhet i samhällskritiska system, med fokus på elsystem

Digital säkerhet, cybersäkerhet, är en nödvändighet för en fungerande samhällskritisk infrastruktur, såsom elsystem, vattenrening, trafik och sjukvård. Detta blir speciellt tydligt då vi går mot en grön omställning av vårt samhälle, då just samhällskritiska funktioner måste fungera och digitalisering av samhällskritiska funktioner ökar, för att vi ska kunna effektivisera olika verksamheter. Och med det följer att cybersäkra lösningar är ett måste, så att samhället och dess medborgare inte drabbas av digitala intrång. I denna kurs kommer exempel tas upp från olika samhällskritiska funktioner, med fokus på elsystemet. Digitala lösningar kommer att behandlas, samt metoder och modeller för cybersäkra system. Innehåll Samhällskritiska system Sveriges och Nordens elsystem Styrning och övervakning av elsystem Analys av digitala lösningar för elsystem Informationssäkerhetsbegrepp: konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet; spårbarhet. Internationell ISO/IEC standardisering Omvärldsanalys Kursens upplägg Allt sker digital på distans, genom Zoom/motsvarande. Föreläsningar – kommer inte att spelas in – varvas med seminarier där olika frågeställningar behandlas i dialog med deltagarna. Kursen startar tisdag 9 sept på eftermiddag och pågår under sex eftermiddagar, där varje tillfälle är 4*45 min. Du kommer få kunskap om Efter kursen ska du ha fått en ökad förståelse för behovet av säkra digitala lösningar samt en bättre medvetenhet (”awareness”) om digitala sårbarheter. Kursen behandlar metoder och verktyg för att stärka en cybersäker miljö, med fokus på samhällskritiska elinfrastrukturer. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till dig som arbetar inom någon samhällskritisk funktion, såsom elbolag, trafikverk, vattenreningsverk eller sjukvårdssystem. Du ska ha en teknisk bakgrund, med kunskap om ditt område där du är verksam. 

Economic Sustainability- an introduction

Welcome to this course- Economic Sustainability- an introduction.  If you are looking for an introduction to this important topic, then this course is for you! The course begins with an introduction to the Anthropocene, before diving into the subject of economic sustainability. This is explored by a number of angles with supporting literature and quizzes.  This is an introductory course to sustainability science with a focus on economics. It is created by experts in the field of sustainability. These experts come from across the Baltic Sea Region, including from Lithuania and Poland.   You have to finish all stages of each module to finish the course. You have unlimited amounts of tries on the quizzes but you have to get every answer right in order to move on.  Upon completion of the course, students can request a digital certificate by contacting pontus.ambros@balticuniv.uu.se

Efficient Sustainable Development Goal fulfilment through collaborative learning and the UNDP 7-Step methodology

This course is a collaboration between Uppsala University and the United Nations Development Programme. Content and learning outcomes The course aims to strengthen participants' capacity to contribute actively to the fulfilment of the UN Sustainable Development Goals, the SDGs, in a complex, ever changing, global society. It will do so by clarifying the context of the SDGs in the international community, and by addressing the needed solutions from a both human and technical approach. The course consists of three modules: Module 1 will provide you with a wider background context to the SDGs and the aim is that following this module you will have gained insight into how humanity is being brought together. You will have received a basic understanding of the framework of the rules-based world order, within which the SDGs are set, how they link to this framework, as well as on how progress is maintained. Module 2 will provide you with collaborative learning tools and methods of co-creation. It will provide insights on why change fails and suggest planning tools and resources to enable transition from the current state to the desired state. It will show how you can apply some of these tools to foster collaborative innovations addressing sustainability challenges. Module 3 will provide you with current-day insights into the United Nations Development Programme, the UN body that manages and follows up the progress of the SDGs. You will be introduced to practical tools used by the organization to promote SDG fulfilment, the UNDP 7-step methodology, exemplified by a special focus on e-mobility. Course structure This online course is stand-alone and completly self paced, but it is also given as an advanced level as a five week course awarding university credits. The online course will take you about 25 h to complete. Who is this course for? The course has been created for those of you who are seeking a more in-depth understanding of the background and international context of the Sustainable Development Goals. It is for those of you who want to work hands-on with sustainable development, to strengthen this capacity, and are interested in both the human and technical side of delivering solutions. Suppose you are interested in the climate agenda and the power of collaboration, as well as curious to learn more about electrification in transportation systems. In that case, this is a course for you.        

Elektronikens roll inom elektrifiering, AI och energieffektiva beräkningar HT25

Elektronik spelar en allt större roll i mycket av den senaste tekniken, ofta ganska osynlig del i mycket stora system, men kritisk för energiöverföring och energikonvertering (t.ex. i elektriska fordon), eller i energieffektiva system för datorberäkningar, som för AI, mobilnätens infrastruktur, datacenter, m.m. Detta gör elektronik (halvledare) och kunskap inom området till möjliggörare för många delar av ett fossilfritt energisystem. Innehåll Halvledare: grunden för all elektronik, tillverkning, leveranskedjorna som del av världsekonomin. Krafthalvledare i energisystem och för energikonvertering i t.ex. elektriska fordon. Hårdvarulösningar för energieffektiva datorberäkningar, neuromorf teknik. Kursens upplägg Kursen har tre delar (se innehålll), 2-4 föreläsningar per del samt material att läsa in för varje del samt en avslutande inlämningsuppgift (essä). Förinspelade föreläsningar. Diskussionsseminarium online efter varje del (kvällstid, ej obligatoriskt), Inlämningsuppgift (obligatorisk för godkänd kurs). Det krävs en arbetsinsats på cirka 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Användning av halvledare och deras roll i system för fossilfri energi, elektronik för elektriska fordon, tillverkning av halvledare och leveranskedjor, metoder för högre energieffektivitet i hårdvara för beräkningar och AI. Vem vänder sig kursen till? Yrkesverksamma på företag och myndigheter som deltar i eller påverkas av den gröna omställningen till ett fossilfritt energisystem, elektronikens roll och användning i moderna system

Elements of the battery value chain

The battery value chain encompasses the extensive range of processes and industries that contribute to the production and post-use phase of rechargeable batteries for electric vehicles and other applications. Familiarity with all parts of the value chain is important in the growth of the individual parts. A stronger value chain and a greater awareness of its entirety also leads to the development of more sustainable and higher performance batteries that are needed for the ongoing green transition. In this course, we will give an overview of the key activities and industries within the battery value chain, from raw materials to use-phase and recycling. A focus will be on scale-up, linking lab-scale research to production, while additionally considering sustainability aspects in all value chain sectors. Topics Battery value chain overview Sourcing raw materials Critical raw materials and sustainable materials Materials synthesis and scale-up of production Electrode fabrication Cell formats, fabrication, and formation Applications and safety Re-use, recycling, and circularity  Course structure This course is fully digital with pre-recorded lectures. The recordings are in Swedish with English subtitles. You can take part in the course in your own pace. The course will open on Sept 1, 2025. You will learn By the end of the course, you will be able to: identify the key processes and industries of the battery value chain, describe the important practices in each part, and relate certain aspects to your existing knowledge and/or experiences. You will be able to discuss aspects of sustainability for each part of the value chain, how the concept of circularity is important, and how these relate to the development of next-generation batteries. Who is the course for? This course is designed primarily for those active in the vehicle industry or other technical fields that have limited knowledge of batteries or related topics. Participants ideally have an educational or professional background in the natural sciences or technology, but the course can also be interesting for those in geology, social sciences, or with links to any battery-relevant industry. 

Exploration, mining and extraction of critical raw materials: basic and practical knowledge

Access to critical minerals and materials crucial to our wealth and well-being must be produced in a sustainable way. This means that the research must deal with metals and minerals that are innovation-critical, necessary for green/smart transition, rare, of insufficient supply or which should not be traded from conflict zones. Various component of the course makes it useful for professionals and hands-on with lectures, assignments, homeworks, fieldcourse and field reports as well as rock physics lab. Topics Sustainable exploration, mining and extraction of critical raw materials Course element: Critical and strategic raw materials Sustainability, SDGs, ESG and social aspects (the value chain) Exploration methods Geological and ore forming context Physical properties Geophysical methods Drilling technologies Extraction and mineral processing methods Rock quality and mining methods Nano-tech solutions Ground water contamination and accessibility Environmental assessments Mine tailing and beneficiation Site visits and hands-on (Epiroc, Blötberget, labs) Course structure The course is a combination of in-person, hybrid and hands-on including field trips. You will learn By the end of the course, you will be able to: analyse what exploration methods are used for what commodities, have good knowledge of the state-of-the-art solutions and incorporate your learning in todays industry practices. Who is the course for? This course is designed for those who are geologists, engineers or work with sustainability to learn how critical raw materials are explored, mined and turn to metals. It is open to both university students but also industry participants from relevant sectors. How much time do I need for the course? The course will run from 25 August - 5 December 2025 and will in sum require 100 hrs of commitments. Check the SERC center for more updates: www.smartexploration.se

Förnybar energi och hållbarhet för högstadie- och gymnasielärare

För att främja den gröna omställning från fossila bränslen pågår det intensiv forskning inom många områden kring energilagring och energiomvandling, inklusive till exempel batterier, solceller och mikrobiologiska system för att skapa förnybara bränslen. Utöver de tekniska utmaningarna finns det även bredare frågeställningar om hållbar utveckling, grön kemi och systemtänkande som också är viktiga att beakta. Det är centralt att öka intresse och förståelse för naturvetenskap och teknik redan i skolan för att tillgodose det stora kompentsbehov som existerar redan nu, och fortbildning av lärare är en viktig nyckel för detta.  Denna kurs riktar sig till högstadie- och gymnasielärare, med fokus på fortbildning inom aktuell forskning inom energi‐ och miljöteknik samt frågeställningar kring hållbar utveckling. En central del av kursen består av att deltagarna själva utvecklar egna undervisningsmaterial som är anpassade för användning i sin undervisning på skolan. I samband med detta kommer även ämnesdidaktiska perspektiv att presenteras och diskuteras. Innehåll Energilagring och energiomvandling Solceller och konstgjord fotosyntes Mikrobiologiska system för förnybara bränslen Batterier Hållbarutveckling, grön kemi, systemtänkande Ämnesdidaktiska perspektiv för undervisning Framtagning av undervisningsmaterial anpassade för egen undervisning Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade material för självstudier online, som kompletteras av online-seminarier via Zoom. Deltagarna kommer även att arbeta i smågrupper under sitt projekt för att ta fram egna undervisningsmaterial. Flexibel studietakt, anmälan krävs till online-seminarier.  Du kommer få kunskap om Du kommer få en överblick över aktuella frågor kring energilagring och energiomvandling för att möjliga den gröna omställningen och hållbarhetsarbetet i samhället. Specifikt fokus ligger på ett antal tekniker för att utnyttja förnybara energikällor samt lagring i batterier. Du kommer även att omsätta dessa kunskaper i samband med ett projekt som leder till ett undervisningsmaterial som du kan använda i din egen undervisning. I projektet ingår diskussioner om ämnesdidaktiska perspektiv kring undervisning och design av läromedel.  Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma högstadie- och gymnasielärare som undervisar kemi, naturkunskap och/eller teknik, som vill fortbilda sig inom aktuell forskning relaterad till förnybar energi och energiomställning, för att kunna inkludera dessa perspektiv i sin undervisning i skolan. Minst 30 hp i kemi rekommenderas. 

Grunderna i biologisk mångfald för den gröna omställningen

Sverige ligger i framkant av den gröna omställningen och driver innovation inom elektromobilitet, förnybar energi, hållbar industri och grönt byggande. Med ambitionen att övergå till en lågkoldioxidekonomi och att tillämpa cirkulära ekonomiprinciper banar svenska företag väg för lösningar som integrerar miljöansvar och ekonomisk tillväxt. Kärnan i denna omställning är biologisk mångfald – en grundsten för resilienta ekosystem och hållbar utveckling. Den här kursen introducerar biologisk mångfalds avgörande roll för att hantera klimatutmaningar, med fokus på Sveriges ekosystem och globala påverkan. Deltagare kommer att utforska biologisk mångfalds mönster, hot och metoder för naturvård, samtidigt som de får insikter i hur detta stödjer en grönare och mer hållbar framtid för alla. Innehåll Introduktion till biologisk mångfald Biologisk mångfald i Skandinavien Metoder för att kvantifiera biologisk mångfald Hot mot biologisk mångfald Naturvård Kursupplägg Detta är en distanskurs baserad på digitalt material. Varje modul är självstudiebaserad och avslutas med ett kort quiz eller analys av fält-/datamaterial. Vad du kommer att lära dig När du har genomfört kursen kommer du att ha en grundläggande förståelse för biologisk mångfald, lära dig metoder för att identifiera och mäta dess mönster i Skandinavien, förstå hoten mot naturliga ekosystem och utforska moderna strategier för naturvård. Vid kursens slut är deltagarna rustade att möta utmaningar kopplade till biologisk mångfald och bidra till naturvårdsinsatser.  Vem vänder sig kursen till? Den här kursen riktar sig till yrkesverksamma inom olika sektorer som behöver en grundläggande förståelse för biologisk mångfald och naturvård för att stödja Sveriges gröna omställning. Den är särskilt relevant för ingenjörer, ekonomer, beslutsfattare, företagsledare och andra vars arbete påverkar eller integrerar miljöhållbarhet. Ingen förkunskap krävs; deltagarna kommer att få den kunskap som behövs för att fatta informerade beslut och bidra till hållbar utveckling.

Hållbar omställning i arbetslivet – kritiska pedagogiska perspektiv

Vill du vara med och forma framtidens hållbara arbetsliv? Kursen Hållbar omställning i arbetslivet – kritiska pedagogiska perspektiv ger dig verktygen att navigera och leda i en värld i förändring. Genom att kombinera hållbarhetsprinciper med kritiska pedagogiska perspektiv lär du dig analysera, planera och implementera omställningsprocesser som är både socialt rättvisa och långsiktigt hållbara. Kursen vänder sig till dig som arbetar med förändringsarbete, utbildning eller ledarskap inom företag eller organisationer och vill stärka din kompetens att leda gröna omställningsprocesser. Ta chansen att utveckla din kompetens och bli en förändringskraft i en hållbar framtid! Innehåll Introduktion till hållbar utveckling och hållbarhetskompetenser  Arbetslivets utmaningar i den gröna omställningen Kritiska pedagogiska perspektiv och förändringsarbete  Relationen mellan teori och praktik – en utmaning   Kursens upplägg Kursen kan genomgås när som helst. Deltagaren väljer själv när hen vill genomgå kursens olika delar. Kursen är tillgänglig från 19 maj 2025. Du kommer få kunskap om Genom kursen utvecklar du kunskaper i hållbar utveckling, förändringsledning och kritiska pedagogiska perspektiv. Du får färdigheter att analysera komplexa omställningsprocesser och att koppla teori till praktik. Kursen stärker din förmåga att leda förändringsarbete och bidra till ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Vem vänder sig kursen till? Kursen riktar sig till ledare, chefer, utbildare och andra yrkesverksamma som arbetar inom HR/personalfrågor, ledning och styrning av verksamheter inom företag, organisationer eller offentlig sektor. Kursen passar särskilt för dig som vill stärka din kompetens att driva och leda gröna omställningsprocesser, oavsett om du verkar inom näringsliv, offentlig förvaltning, ideella organisationer eller akademin. Ingen fördjupad teknisk kunskap krävs, men intresse för hållbarhetsfrågor är fördelaktigt.

Kärnenergins roll i den gröna omställningen

Kursstart höst 2025 Omkring en femtedel av världens totala energiförbrukning sker i form av elektricitet, och mycket tyder på att denna andel kommer växa i takt med att bland annat transporter och industriella processer elektrifieras. I dagsläget produceras denna elektricitet till ca 60 % från fossila källor som genom utsläpp av koldioxid bidrar till den ökande växthuseffekten. I den här kursen tar vi avstamp i FN:s Agenda 2030-mål för hållbar utveckling och diskuterar hur kärnkraften som fossilfri energikälla kan bidra till den gröna omställningen. Med utgångspunkt från dagen lättvattenreaktorteknik går vi igenom ett kärnkraftverks olika delar, hur dessa fungerar, samt hur man på ett säkert sätt kan styra kärnklyvningsprocessen. Denna kunskap är nödvändig för att förstå och kunna diskutera risker och säkerhet kring kärnkraft, samt för att kunna göra ställningstaganden utifrån etiska aspekter. Avslutningsvis tittar vi också på några andra reaktortyper, båda sådana som används internationellt och sådan som är under utveckling. Innehåll Kärnkraftens roll i ett hållbart energisystem Kärnkraftverkets olika delar Kärnklyvningsprocessen och hur den kan användas som energikälla Vad som sker i en reaktor och hur den styrs. Radioaktivitet och joniserande strålning Kärnbränslecykeln från gruvbrytning till hantering av avfallet Risker och säkerhet Etiska aspekter på kärnkraft Andra användningsområden för kärnkraft än elproduktion - små och stora reaktorer Framtida kärnkraftsystem Kursens upplägg Kursen ges på distans och består av förinspelade föreläsningar samt uppgifter som lämnas in digitalt. Du kommer få kunskap om Efter avslutad kurs kommer du ha en grundläggande kunskap om ett kärnkraftverks olika delar och hur dessa fungerar tillsammans. Du kommer att ha lärt dig om kärnklyvningsprocessen och hur denna används som energikälla i en reaktor. Du kommer också att ha lärt dig om radioaktivitet och skillnaden mellan joniserande och icke-joniserande strålning.Du kommer vidare att ha fått en förståelse för vilka risker som finns med kärnkraft och hur dessa risker kan minimeras. Du kommer kunna diskutera etiska aspekter kring beslutet att använda eller inte använda kärnkraft. Slutligen kommer du att ha fått en inblick i hur kärnkraft kan användas för andra ändamål än elproduktion, för- och nackdelar med små modulära reaktorer, samt en glimt in kärnkraftens framtid. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till alla som är nyfikna på, och vill lära sig mer om, kärnkraft och dess för- och nackdelar. Det kan till exempel handla om ingenjörer, administratörer, eller andra yrkesgrupper som är intresserade av att arbeta på ett kärnkraftverk, en kärnteknisk anläggning, eller en myndighet som arbetar gentemot kärnkraftindustrin. Det kan också handla om journalister, informatörer och beslutsfattare som behöver få en bättre förståelse av kärnkraften och dess för- och nackdelar.

Klimat och fysik - för nyfikna 2025

Kursperiod: 15 september till 30 november 2025 För att vi som samhälle ska acceptera nödvändigheten i att ställa om till ett fossilfritt energisystem behöver vi först förstå och acceptera mekanismerna bakom växthuseffekten. Många missförstånd och pseudovetenskapliga teorier florerar i debatten, och det är viktigt att dessa inte får stå oemotsagda. Det är också viktigt att de som argumenterar för en grön omställning har korrekta och vetenskapligt underbyggda argument. Lika viktigt som att förstå växthuseffektens orsaker är det att ha en korrekt och nyanserad bild av de tekniker som kan hjälpa oss att realisera ett fossilfritt energisystem. Vilka för och nackdelar finns med olika tekniker och hur kan vi bygga ett hållbart system med hjälp av dessa? Vilka risker finns och hur kan vi mitigera dessa? Innehåll Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Kursens upplägg Kursen bygger i huvudsak på synkrona onlineföreläsningar och diskussioner. Dessa kompletteras med inspelade föreläsningar och instuderingsmaterial. Det krävs en arbetsinsats på ca 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig främst till personer med yrken där energisystemet, den grön omställningen och fossilfri energiproduktion kommuniceras och/eller diskuteras, som till exempel beslutsfattare, samhällsdebatörer, kommunikatörer, utbildare, lärare och influensers. Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om dessa frågor.

Klimatet och etiken

Kursperiod: 3 november 2025 till 31 januari 2026 En avgörande svårighet för den omställning som krävs för att motverka den globala uppvärmningen är oenighet om hur kostnader och ansvar ska fördelas. Detta gäller både globalt och lokalt. Kursen ger dig en inblick i de viktigaste argumenten i debatten om klimaträttvisa och deras rötter i mer grundläggande filosofiska perspektiv. Innehåll Olika synsätt på klimaträttvisa Viktiga argument för och emot dessa synsätt Styrkor och svagheter hos dessa argument Kursens upplägg Hela kursen äger rum digitalt. Kombination av förinspelade föreläsningar, liveföreläsningar (kvällstid), övningar och quizzes. Det krävs en arbetsinsats på ca 12 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Kursen ger dig kunskap om de viktigaste argumenten i debatten om klimaträttvisa och om hur dessa anknyter till mer grundläggande filosofiska perspektiv. Vi diskuterar olika styrkor och svagheter hos dessa argument. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder till främst till alla yrkesverksamma inom området grön omställning. 

Klimatomställning i små och medelstora företag

Introduktion Små och medelstora företag (SME) med färre än 250 anställda utgör 99,9% av företagen i Sverige. De anställer över 2 miljoner personer och är viktiga underleverantörer till större företag och offentlig sektor. Ofta är miljöarbetet i SME mindre utvecklat än i stora företag, men krav och förväntningar på ett systematiskt hållbarhetsarbete ökar, främst i klimatfrågor. Genom att gå kursen kommer din kunskap att öka om de möjligheter och utmaningar som klimatförändringen och klimatarbetet innebär för företagen och samhället i stort. Du kommer att lära dig om strategier för klimatomställning, och hur du och ditt företag också kan bidra i arbetet.   Innehåll Orsaker till och effekter av miljöproblem, främst rörande klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och spridning av föroreningar: Internationell och nationell klimatpolitik Allmänheten, företagen och klimatfrågan Strategier för hållbarhet och klimat i företag Verktyg och praktiska klimatåtgärder i företag, framförallt SME Kursens upplägg Kursen består av förinspelade föreläsningar och samtal med interaktiva frågemoment (quiz) som släpps veckovis under tre veckor. Några träffar ges också på Zoom på lunch- och kvällstid några gångar per år där deltagare har möjlighet att ställa frågor (datum meddelas löpande på den interna kurssidan). I slutet av kursen skriver varje deltagare en kortare redovisning (ca 1 sida) av en praktisk orienterad uppgift där kursinnehållet tillämpas i en beskrivning av klimatomställning i ett företag. Kurscertifikat erhålls vid minst 80% rätt i varje quiz och inlämnad slutuppgift.   Du kommer få kunskap om Efter avslutad kurs kommer du att kunna beskriva grunderna för klimatförändringar, deras orsaker och effekter på miljön, samhället och företag. Du kan även beskriva klimatstrategier och klimatåtgärder inom näringslivet, samt reflektera över möjligheter och utmaningar med företagets klimatarbete. Du får även kunskap om redskap och ansatser för att undersöka klimatarbetet på företag. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till yrkesverksamma personer inom små och medelstora företag som är intresserade av de möjligheter och utmaningar som klimatomställningen kan innebära för svenska företag och samhället i stort. Målgruppen är anställda, ägare, fackliga ombud och andra intresserade i företag, inklusive personer som söker nya jobb eller startar företag.

Sustainable Food Systems in the Baltic Sea Region

This is an introductory course on the history, social, economic, and ecological aspects of food production in the Baltic Sea Region. The course  also focuses on future challenges, such as food security and climate change. The course consists of four parts. -The history of agriculture in the Baltic Sea Region -Ecological, economic and social aspects of food systems -The challenges of sustainable food systems - now and tomorrow -Examples from the region Upon completion of the course, students can request a digital certificate by contacting pontus.ambros@balticuniv.uu.se

Sustainable Tourism in the Baltic Sea Region

The Course Sustainable Tourism in the Baltic Sea Region aims to provide a basic but comprehensive knowledge and understanding of the origins, applications, analyses and examples of Sustainable Tourism with a specific regional focus on the Baltic Sea. The course has both an interdisciplinary and interregional focus and is designed to give the learner a broad but still focused introduction to the topic with socio-political, economic and environmental viewpoints. The topics that will be covered in this course include the introduction of sustainable tourism, its stakeholders, challenges and theories. Numerous examples will be given, including cases and specific aspects of the topic. The course is a regional cooperation between many researchers across the Baltic Sea Region, including those from Sweden, Finland, Ukraine and Poland.  The course consists of four modules: -An introduction to Sustainable Tourism -Aspects of sustainable tourism -Sustainable spatial planning of tourism destinations -Examples from the field Upon completion of the course, students can request a digital certificate by contacting pontus.ambros@balticuniv.uu.se

The Baltic Sea Environment; Challenges and Solutions

The course introduces you to the basics of the Baltic Sea, with its fragile and unique environment. Taking the course will help to better understand how human impacts are changing its marine ecosystems, but also how one can best reverse the negative trends of its destruction. Whether you take this course in your own pace, or within your university, we invite you to take part of the different lectures, and do the assignments for each topic. We hope you will learn something new about our beautiful semi-enclosed sea in Northern Europe. The course is built up with five chapters, each covering a new theme in several sections. Evolution, physical description and climateLife in the Baltic SeaPressures and challengesEnvironmental managementExamples from the region and future outlook The course takes approximately 50 hours to complete and if fully completed, students can request a digital certificate upon completing the course.